Nieuwe aanwinst, Arsa Extra

De wijzerplaat, de sub-second en…de prijs deden mij besluiten dit horloge te kopen. Ik schat dit horloge zelf uit 1940 of zelfs nog voor de 40e jaren. Wellicht dat iemand hier meer over weet.

De diameter van de kast is 35mm en 37mm met kroon. De uren- en minutenwijzer zijn geblauwd. Dit is misschien nog net te zien op foto 6. De wijzerplaat is behoorlijk vervaagd, vooral bij de 12 uur en er zit over de hele wijzerplaat aanslag. Of ik daar wat aan ga doen weet ik nog niet; dit blijft altijd listig.

Na opwinden loopt het uurwerk een uur of 6 en dan stopt hij er mee. Met wat rommelen komt hij dan weer opgang, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Er zit overigens een behoorlijk luide tik in dit uurwerk. Op een paar meter afstand hoor ik hem al vrolijk tikken. Toen ik een pas had dacht ik dat het mijn zakhorloge was maar die stond stil en heb ik gezocht waar die tik vandaan kwam, dat bleek dus de Arsa Extra te zijn!:slight_smile:

Het lederenbandje is volgens mij ook nog origineel. Hier en daar is de ouderdom goed te zien. Op de sluiting zit zelfs een groene aanslag. Dit bandje wil ik eigenlijk ook in ere herstellen, als dat lukt.

Enfin, ik ga de Arsa maar eens uitbezemen en kijken wat er allemaal aan gebeuren moet. :smiley:

Groet, Mark

Gefeliciteerd, prachtig klokje Mark (tu)
ik zou maar niet proberen om maar iets te doen aan die wijzerplaat, mooi patina .
uurwerk is ook heel mooi met die robijntjes in die grote chatons, opwindkroon is denk ik wel aan vernieuwing toe,
een nieuwe verchroomde zou wel beter staan, kan misschien gelijk gebeuren met een servicebeurt ?
kast zelf mag wel eens grondig gepoetst worden,

groet, André

Heel leuke aanwinst (tu) mooi model kast en heel erg mooi uurwerkje!
Beslist de moeite waard om hier wat tijd in te steken, een ideaal knutselprojekt, zulke uurwerkjes zijn heel erg “basic”.
Staat er onder de balans misschien een kaliberaanduiding? (wellicht iets van 146??)

Ben nou al benieuwd naar je “voor en na”!

Groet,

Als ik goed kijk op de foto van de geopende kast dan zie ik een losse ruby liggen, zou een van de rubys kunnen zijn t.b.v. de balans. Er gaapt volgens mij een gat waar de betreffende ruby hoort te zitten. Misschien is dat de oorzaak van het door jou beschreven probleem.

Arjay

Zeker de moeite om op te maken, is een mooie vintage.
Calibernr kan achter de wijzerplaat staan.
Is van de periode ’ 40.
Ik zie geen ruby of iets anders los zitten.Alles lijkt op zijn plaats te zitten.

Kijk maar eens boven het balansplaatje, heet geloof ik balanskloof op de onderste foto van het uurwerk, pal boven de kloof zie je een schroefje en rechts van die schroef ligt volgens mij een ruby van het type dat op de bovenste tap van de balansas hoort te rusten.

Arjay

leuke klok, ik vind de wijzerplaat zo wel mooi , ik zou er niks aan doen .
de kast en de band zou ik wel op poetsen.
ik vraag me wel af of de band nog lang mee gaat , maar dat merk je snel genoeg.

joost

De ‘losliggende ruby’ is het messing of koperen stifje wat aan de wijzerplaat zit om hem te bevestigen aan het uurwerk. Als je goed kijkt zie je boven de A van Arsa(links naast het schroefje) ook een deel van het andere stifje zitten. Trouwens wel scherp opgemerkt. Ik had het gisteren ook wel gezien, maar ik zag gelijk dat het een messing stifje was. Met de loep erbij is dat natuurlijk wel iets makkelijker.

Groet, Mark

Ik ben nog geen kalibernummer tegengekomen, maar ik moet zeggen dat ik het uurwerk ook nog niet uit de kast heb gehaald. Wordt dus vervolgd…

Gr., Mark

Zijn inderdaad de bevestigingsstiften van de wijzerplaat die gefixeerd worden door een schroef met een snijkant.
Maar ik zie en zag in het geheel niets abnormaal.

Aangemoedigd door jullie belangstelling en mijn eigen nieuwsgierigheid heb ik de Arsa maar eens verder opengelegd. Vochtindringing is ook op dit uurwerk weer goed te zien. Onder de balans heb ik ook het calibernummer gevonden en…die Paul is goed! (tu) Hij zat er een getal naast; het is calibernummer 145.

Zoals jullie kunnen zien is de wijzerplaat net een Marslandschap. Wat ik daar aan zou kunnen doen weet ik eigenlijk niet zo goed. Het zou jammer zijn als ik met een onbezonnen actie de originele opdruk eraf zou vegen. Ik slaap er nu al niet van.:smiley:

Verder bestaat de kast uit 2 gedeelten. Het glas kwam met ring en al spontaan van de kast af. Het is me raadsel dat dat al die tijd goed op de kast is blijven zitten. Het glaasje ga maar eens polijsten; daar heb ik inmiddels goede ervaring mee. (als de krassen niet al te diep zijn)

En zoals Andre al opmerkte is de opwindkroon ook nodig aan vervanging toe, dus daar ga ik ook maar eens naar zoeken. Het uurwerk is ook behoorlijk vies, maar of ik het al aandurf om dit uit elkaar te halen weet ik nog niet.

Kortom een hoop werk, maar wel weer erg leuk om te doen.

Wordt uiteraard weer vervolgd…

Groet, Mark

LOL, dat kalibernummer was een gokje, ik dacht dat het een Unitas 144/145/146 had kunnen zijn (weet het verschil eigenlijk niet tussen die drie), weer net verkeerd gegokt (ik win ook nooit wat in de lotto!)
Unitas lag voor de hand, want Arsa was het horlogemerk van Auguste Reymond SA, die ook fabrikant van de Unitas ebauches was.

Jouw horloge heeft een mooie uitvoering hiervan, met bewerkte middenbrug

Als je het uurwerk uit elkaar wilt halen, is dit boek een aanrader, het geeft veel praktische aanwijzingen en een stap voor stap uitleg hoe zo’n uurwerkje in- en uit elkaar te knutselen:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1250,1250#msg-1250

Als je niet zover wilt gaan om het hele uurwerk te demonteren, is het misschien een idee om alleen de opwindveer te vervangen door een moderne onbreekbare, hiervoor hoef je alleen maar de bovenste brug te demonteren, dan kun je de veertrommel eruitnemen, de oude veer eruit halen en een nieuwe te plaatsen, hier is geen speciaal gereedschap voor nodig, en dit zal de gangreserve wel behoorlijk verlengen.

Dat oude, verdroogde plastic glaasje, daar zou ik geen tijd in steken om te polijsten, Yaffle heeft nieuwe in alle maten op Ebay staan voor maar 2 euro! (voor montage heb je eigenlijk wel zo’n “glasknijper” nodig)

Succes,

Je hebt gelijk Freddy, die andere stift zit helemaal verstopt, dan zal het waarschijnlijk een kwestie zijn van schoonmaken.

Arjay

Erg mooi! Ik zou er niets aan doen, hooguit alleen schoonmaken en het glaasje vervangen.
Ik be trouwens wel bang dat de uren- of minutenwijzer niet origineel is, de twee stijlen passen niet helemaal. Aan de andere kant, naar de seconde kijkend weet ik het niet. Maakt niet uit, mooie aanwinst!

Het grappige is trouwens dat uurwerk nu al de hele tijd loopt sinds ik het uit de kast heb gehaald. Hoe zou dit komen? Ik heb hem in een zo’n Bergeon-houdertje zitten.

In het boek en de CD-ROM van Jendritzki heb ik wel belangstelling. Ik ga het deze week direct bestellen.

Heb je voor mij ook een link naar de Ebay-toko van Yaffle? Dan kan ik eens kijken naar een glaasje. Zo’n glasafnemer met houder heb ik ook. Ik heb een keer een originele Bergeon op de kop weten te tikken bij de Rikketik. Ik heb de afnemer ook al een keer succesvol gebruikt. Alleen bij deze Arsa was het niet nodig en zou het ook niet lukken want het glas is te vlak.

Groet, Mark

Met ‘opmaken’ bedoel je dan met name de wijzerplaat? Ik ben trouwens erg benieuwd hoe dit gaat en waar ze dat kunnen. Heb je daar informatie over, Freddy?

Groet, Mark

maar dit is de link naar Yaffle’s megastore: http://stores.ebay.nl/PartsWatch
Het zijn wel glaasjes in de “PHD” vorm, dus ietsje hoger als wat er in je Arsa zat, bol met rechte zijkanten, 't beste even de glasrand inwendige diameter meten, en dan een maatje groter bestellen (of twee opeenvolgende, voor de zekerheid)

Waarom het uurwerk nu wel langer doorloopt is misschien omdat het horloge nu konstant helemaal vlak ligt??

Thanx voor de info.(tu) Het boek met CD-ROM heb ik inmiddels besteld.

Groet, Mark

Dat is een heel mooi horloge, mooie wijzers en dial lay-out. Van harte ermee. :smiley: