Nieuwe aanwinst binnen, een Roamer, maar hij loopt wel erg hard!

Vandaag mijn nieuwe aanwinst binnen. De Roamer da Classique. Een handopwinder. (hou ik van!) Natuurlijk meteen opgewonden en kijken hoe ie loopt. Nu loopt ie wel 7 a 8 minuten per uur te hard!! Heb meteen de juwelier gebeld waar ik hem gekocht heb. (via chrono24.com) Hij vertelde me dat ik het horloge enkel dagen moet laten lopen. Als hij dan nog steeds zo loopt dan neemt hij hem terug voor reparatie. :frowning:
Kan het dat een horloge, nadat hij op de post is geweest, zulke kuren heeft?
Moet al mijn laatste aanwinsten nog fotograferen. En dan gaan ze op de site. Het is de Tissot PRS, Poljot Sibir en de Roamer. Komt nog wat bij…en oja…ook de Alpha heb ik nog aangeschaft.

Het is bekend dat nieuwe horloges soms moeten inlopen. Neem dus een paar dagen de tijd of zoek eens op google, er is wel iets over te vinden. Scheelt waarschijnlijk wat stress:)
Gr Ron

Mijn beste,

Het lijkt me stug dat een horloge na verzending zo’n grote afwijking heeft.
Dat een horloge misschien even moet acclimatiseren kan mogelijk zijn, maar zo’n groot verschil!!
Overigens als ik mijn handopwinder (‘Merkes’ zakhorloge) enige tijd niet gebruikt en het daarna opwind, dan loopt het uurwerk ook niet helemaal zoals voorheen, maar na enkele uren loopt het zakhorloge weer als een zonnetje.
Succes in ieder geval.

Orologio Signaturis Temporis

Het is normaal dat een horloge moet inlopen. Maar van deze verschillen heb ik nog nooit gehoord hoor. Dan gaat het alleen om seconden, echt niet om minuten. Horlogemaker zit dus onzin te verkopen. Hoop voor je dat hij wel kundig is in het repareren van je horloge.

Maar alsnog van harte met de aanwinst!

Heb er een garantie bewijs van 1000 dagen bij. Hij komt van Ralf Haffner uit Stuttgart.
Zal het inlopen op internet even checken…

Inlopen kan, maar dat zijn maar enkele sekonden op een etmaal. Denk niet dat ie van een ruime 1,5 uur voorsprong in een etmaal terug komt naar een sekonde of vijf, hier is meer aan de hand.

Balansveer is vervuild door (teveel?) olie of gemagnetiseerd,

Door de olie en/of het magnetisme gaan de windingen van de balansveer tegen elkaar plakken en / of stuiteren. Daardoor word niet de volledig balansveerlengte gebruikt en gaat het horloge fors voorlopen.

Voor een horlogemaker een niet al te moeilijk karweitje.

Goh, ik herinner me nog dat mijn Omega Speedmaster Professional ook ruim vijf minuten per uur te snel liep toen ik hem kocht. Meteen teruggebracht naar de juwelier natuurlijk. Het euvel is probleemloos (en kosteloos) verholpen.

Onmiddellijk terugbrengen !
Enkele seconden per uur zijn eigenlijk al teveel, laat staan7 a 8 minuten !

Groetjes,

Morse.

Jullie zullen het wel niet geloven, maar…na voor de 3e keer opgewonden te zijn liep ie heel nauwkeurig. Ik denk dat het nog maar enkele seconde per dag zijn. Ben er wel blij mee! Maar die eerste dag…1 1/2 uur…voor!

apart … maar gelukkig voor je (tu)

Fijn dat ie nou juist loopt,
maar ik zou 'm toch even laten nakijken (is toch in garantie) , want dit zou kunnen betekenen dat de smering op de balans-as niet optimaal was.

Groetjes,

Morse.

Mijn beste,

“Niets is verloren,
niets is tevergeefs,
het komt allemaal goed”.

Immers:

De tijd is een geschenk, een gave die de mens in dankbaarheid ontvangt.
Hij zal de wijsheid hebben zich naar de tijd te voegen en te aanvaarden dat hij er niet meester van is.
De tijd heeft zijn geheim. De tijd cirkelt niet, hij heeft een doel, hij vordert op de weg naar een uiteindelijke voltooiing. :wink:

Orlologio Signaturis Temporis

kan het ook zo zijn dat tijd slechts beweging is? nog voorwaarts nog achterwaarts?

Mijn beste,

Ja in mijn optiek kan dat. Immers als wij op ons horloge kijken en we lezen de tijd af, dan wil dat niets ander zeggen dan het aflezen van de plaats van de zon aan het hemellichaam, op dat moment op die plaats. En dat is een eeuwige beweging.
Doch de tijd (en de inhoud die wij eraan geven) is geen eeuwige terugkeer maar een geduldige overwinning. Een overwinning van de liefde op de haat, van de vergiffenis op de vergelding, en voor de gelovigen onder ons, van het leven op de dood. Dit alles in langzaam voortschrijdende stappen.

Orlologio Signaturis Temporis

Inderdaad,

Zoals een horlogemaker me eens zei: mensen kopen een instrument dat de seconden naar hun dood aftelt, daarom maken we ze zo mooi om dat te verzachten… :frowning:

Maar…, zolang we ervan kunnen genieten kan een beetje prozaïsche olie zeker geen kwaad, dacht ik zo…:wink:

ik zie dat ik me onder goed gezelschap bevind! thnx Tissot62 en Morse!

Freakazooi, nu je van de schrik en/of ontzetting bent bekomen bent is het moment daar dat ik je in de eerste plaats wil feliciteren met je aanwinst, maar ook erg benieuwd ben hoe de Roamer je bevalt. Want je had hem toch nog niet in het echt gezien toen je hem bestelde ?

Eventueel nog een mooi fotootje plaatsen ?

Gr.
HarR

ik ga dit weekend…hoop ik mijn laatste aanwinsten op de digitale plaat zetten. dan zal ik ze ook op de site zetten. Ja hij is erg mooi. Een echte ‘Dress’. Maar het bandje, daar moet ik wat aan doen. Ik wil er een mooie hagedis op…een zwarte en ook een bruine wil ik ervan. Ben er erg blij mee. Maar heb hem nog niet gedragen. Ik ga hem pas dragen als het af is …en dat is met de juiste band. Geld ook voor de Longines die ik aangeschaft heb. Daar moet een zwarte band met wit stiksel aan.

Nu heb ik de Roamer een paar dagen stil laten staan. Na hem weer opgewonden te hebben vertoont hij dezelfde kuren. Veel te snel dus. Stuur hem maar terug naar Juwelier Ralf Häffner te Stutgart. Wel balen al je al een nieuw horloge terug moet sturen. Hem hem nog niet eens gedragen!!

freakazooi Schreef:

Nu heb ik de Roamer een paar dagen stil laten
staan. Na hem weer opgewonden te hebben vertoont
hij dezelfde kuren. Veel te snel dus. Stuur hem
maar terug naar Juwelier Ralf Häffner te Stutgart.
Wel balen al je al een nieuw horloge terug moet
sturen. Hem hem nog niet eens gedragen!!

Erg jammer en hopelijk wordt dit snel opgelost, want dit kost alleen maar geld, tijd en ergernis.
Succes ermee.