Nieuwe aanwinst: Breitling B-1

OK, ik geef het toe… Quartz horloges laten me niet meer koud !!! Daar, ik heb het gezegd…

Is het niet wonderbaarlijk hoe men van een aangenomen stellingname terug kan komen.
Hoelang is het nog maar geleden dat ik eens zei dat ik:

a) Nooooit een Rolex zou kopen
b) Noooooooooit een Breitling zou kopen

en

c) Dat ik van me lang zal ze leven niet oooooooooooooit 1000 Euro of meer uit zou geven voor een Quartz horloge.

Van de laatste stellingname omtrent quartz horloges met een hoge aanschaf prijs was ik al eerder teruggekomen. Mijn Omega X-33 is een van mijn favoriete horloges geworden. (Weliswaar na een moeizame gewenningsperiode)

En kijk op dit moment eens; ik heb 3 Rolex horloges, en m’n nieuwste aanwinst is een quartz horloge duurder dan 1000 Euro, en ook nog eens een Breitling.

Eigenlijk had ik in eerste instantie mijn zinnen gezet op een Breitling Aerospace. Na lang wikken en wegen toch gegaan voor de Breitling B-1, ook al na enig overleg met ons aller Belgische Breitling Boy Marc-B1. (merci Marc)

Via het Internet kwam ik in kontakt met iemand uit Zweden die een mooi exemplaar te koop had tegen de juiste prijs. Ik wilde een zwarte of lei-grijze wijzerplaat, en het liefst een model met Superquartz uurwerk. Ik wilde niet de opvolger van de B-1, de Airwolf. Die wijzerplaat vind ik helemaal niets, met z’n afgekapte “6” op de wijzerplaat, en de driehoek bij de “12”.

Het is geen Superquartz geworden, maar een exemplaar uit november 2000, de B-1 referentie A68362.
De “3” in het referentienummer geeft aan dat het uurwerk WEL COSC gecertificeerd is (Chronometre)

Het is een flink horloge, ook zwaar, maar de Fighter band houdt alles netjes op z’n plaats om de pols. Het horloge “zwabbert” niet.

De functionaliteiten van het horloge zijn elders op het net uitgebreid te vinden, daarom beperk ik me tot een aantal aspecten die wat minder vaak de aandacht krijgen aangaande dit horloge.

Een snelle check of het horloge echt is en geen namaak, is de aanwezigheid van een klein “B” logo op de zijkant van de draaibare bezel.

Op dezelfde foto rechts aan de zijkant van de kast zie je een uitsparing met iets wat op een knop of ventiel lijkt. Het is geen Helium ventiel zoals wel eens gedacht wordt (Deze feature is ook vrij nutteloos op een horloge met een waterdichtheid van slechts 50 meter.)
Achter deze knop zit een mechanisme dat ervoor zorgt dat de draaibare rekenschijf aan de binnenkant meedraait als de bezel gedraaid wordt. Dit meedraaien van de binnenste rekenschijf gebeurt niet met een 1 op 1 ratio. De rekenschijf draait sneller rond dan de buitenste bezel met de countdown cijfers.

Hieronder twee foto’s. De eerste foto geeft de stand weer van de uitgangssituatie, zoals de rekenschijf “hoort” te staan. De 2 rode “10” cijfers staan precies tegenover elkaar, en de rode “60” staat op de “12” uurs positie.

Na 1 volledige draai van de buitenste bezel, staat de rode “10” een stuk dichter bij de “12”, en niet meer precies tegenover de rode “10” van de vaste rekenschijf.

Door dit systeem is het nog een heel karwei om de rekenschijf in de juiste uitgangspositie te krijgen. (ik moest de bezel minutenlang ronddraaien voordat alles in de uitgangspositie stond)

De B-1 mag zich erop beroepen een van de mooiste achterkanten uit de business te hebben. De Sloggi dames kunnen er wat van, maar de achterkant van de B-1 is zeker ook niet te versmaden

Breitling claimt dat de rotorbladen stuk voor stuk met de hand aan de kast gesoldeerd zijn. Behalve esthetisch mooi heeft dit ook een functie. Er ontstaat op deze manier een resonantiekamer voor het alarm. Overigens is het alarm van de B-1 lang niet zo luid als die van de Omega X-33.

Ik ben zeer tevreden met het horloge, m’n eerste Breitling, en ALWEER een quartz van boven de 1000 Euro.

Tot slot nog een fotootje van m’n andere high-end quartz horloges.

1 like

Hallo Hans,
Proficiat met je prachtige aanwinst, een lust voor het oog voor iedere Breitling fan.
Veel geluk ermee.
Groeten
Jack

Mooi hoor, Hans.
Zo zie je maar weer: quartz, daar hoeft echt niks mis mee te zijn.

gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst Hans.

zo zie je maar hoe je smaak zich aanpast/veranderd. ik dacht ook nooit een chronograaf te kopen…

Groet,
Arno.

Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst Hans.

Heb zelf eens voorgenomen dat als ik ooit een quartz van boven(of net tegen) de
1000€ zou aanschaffen , het de Aerospace of de B-1 van breitling zou worden.

gr Ron

Fraaie aanwinst! Zwarte wijzerplaat is wat mij betreft de juiste keuze. Moet overigens wel opmerken dat hij het niet haalt bij de x-33 die je in bezit hebt, gave klok vind ik dat ook! Gefeliciteerd!

Zo zie je maar weer dat smaak niet een vaststaand gegeven is, maar zich ontwikkeld in de loop van de tijd. Ik vind het de mooiste quartz die je kunt krijgen voor die prijs. Zelf kijk ik er ook altijd weer naar als ik hem ergens tegenkom. De blauwe plaat kan mij nog meer bekoren. Veel plezier ervan Hans.

Mooi!

Gefeliciteerd met deze mooie klok!

schitterende achterkant

Wat een heerlijkheid en lust voor het oog! En dan bedoel ik niet alleen de Sloggydames…

Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Stoere klok (tu) Ook de achterkant(en ;)) mag er wezen.
He blijft een icoon, zo’n B1.

Veel plezier ermee,

Martin

gaaf hoor mooi klok oja die sinn ook

Ha, eindelijk een HANS-B1 !!! :smiley:

Je gaat je Nick moeten veranderen !!!
Dat van die afzonderlijk gelaste rotorbladen wist ik zelfs nog niet.
Je bezit nu imho de meest ultieme “toolwatch” die bovendien ook nog mooi oogt.

Weet wel dat IK nu nog op een X-33 jaag. Bij voorkeur 2nd gen met de matte bezel, maar die zijn erg dun gezaaid. Gen1 heeft daarentegen een wat meer “normale” kroon. Is het verschil in geluid tussen de B1 en de X-33 echt zo groot.

Mij is verteld dat er een groot verschil is als ze om de pols zitten; maar niet zozeer als ze op het nachtkastje liggen.

De verklaring zou zijn dat bij de X-33 de resonantiekamer niet wordt afgesloten door de pols.

Tja, nu ga je je toch ook eens kenbaar moeten maken op het Breitling-forum van Watchuseek en ook op hun High End Quartz forum :wink:

Een B1…ja man, da’s geen “klein bier” !!!

Oprecht véél plezier gewenst bij deze wel bijzonder mooie aanwinst !!!

Jürgen Schreef:

Zo zie je maar weer dat smaak niet een vaststaand
gegeven is, maar zich ontwikkeld in de loop van de
tijd. Ik vind het de mooiste quartz die je kunt
krijgen voor die prijs. Zelf kijk ik er ook altijd
weer naar als ik hem ergens tegenkom. De blauwe
plaat kan mij nog meer bekoren. Veel plezier ervan
Hans.

Wel Jürgen, da’s waar: vroeger kon ik bij wijze van spreken geen Panerai’s zien - ik vond er echt - ( om het op zijn plat Hollands te zeggen ) "geen zak aan ".

Nu heb ik toch al twee Pam-lookalikes gekocht. :wink:

Oopsie, Hans - sorry voor de derde reactie !
Je mist nog iets !!!

Een mooi uu-tee-ceetje !!!

Is haast “verplicht” bij zo’n bijzondere piloten-watch !!! :slight_smile:

Gefeliciteerd Hans, erg mooi horloge (en hij doet het altijd :-))

Martin (ex Gelderlander, sinds kort ook op dit forum)

Gefeliciteerd met dit prachtige high-end quartz-horloge. Ook leuk dat je tekst gelijk een kleine review is.

En inderdaad, er is niets mis met quartz. Nu ik alleen nog maar een automaat heb, mis ik af en toe wel de voordelen van quartz.

Don Martino Schreef:

Martin (ex Gelderlander, sinds kort ook op dit
forum)

Heeeee, Ben je DE Martin P.??? We hebben elkaar wel eens gesproken, zakelijk. En al snel was het zakelijke slechts bijzaak, en ging het gesprek alleen nog maar over horloges… :slight_smile:

Nogmaals welkom op het forum…

(Overigens ben ik ook een grote fan van Don Martin, de cartoonist. Derhalve ook nog een welkom op z’n Don Martins)

Marc-B1 Schreef:

Oopsie, Hans - sorry voor de derde reactie !
Je mist nog iets !!!

Een mooi uu-tee-ceetje !!!

Is haast “verplicht” bij zo’n bijzondere
piloten-watch !!! :slight_smile:

http://i216.photobucket.com/albums/cc285/Marc-B1/B
1-01.jpg

Kweet het niet, zo’n UTC module is me toch nog net iets te cheesy. Bovendien kan het horloge al meerdere tijden weergeven.