OK, ik geef het toe… Quartz horloges laten me niet meer koud !!! Daar, ik heb het gezegd…
Is het niet wonderbaarlijk hoe men van een aangenomen stellingname terug kan komen.
Hoelang is het nog maar geleden dat ik eens zei dat ik:
a) Nooooit een Rolex zou kopen
b) Noooooooooit een Breitling zou kopen
en
c) Dat ik van me lang zal ze leven niet oooooooooooooit 1000 Euro of meer uit zou geven voor een Quartz horloge.
Van de laatste stellingname omtrent quartz horloges met een hoge aanschaf prijs was ik al eerder teruggekomen. Mijn Omega X-33 is een van mijn favoriete horloges geworden. (Weliswaar na een moeizame gewenningsperiode)
En kijk op dit moment eens; ik heb 3 Rolex horloges, en m’n nieuwste aanwinst is een quartz horloge duurder dan 1000 Euro, en ook nog eens een Breitling.
Eigenlijk had ik in eerste instantie mijn zinnen gezet op een Breitling Aerospace. Na lang wikken en wegen toch gegaan voor de Breitling B-1, ook al na enig overleg met ons aller Belgische Breitling Boy Marc-B1. (merci Marc)
Via het Internet kwam ik in kontakt met iemand uit Zweden die een mooi exemplaar te koop had tegen de juiste prijs. Ik wilde een zwarte of lei-grijze wijzerplaat, en het liefst een model met Superquartz uurwerk. Ik wilde niet de opvolger van de B-1, de Airwolf. Die wijzerplaat vind ik helemaal niets, met z’n afgekapte “6” op de wijzerplaat, en de driehoek bij de “12”.
Het is geen Superquartz geworden, maar een exemplaar uit november 2000, de B-1 referentie A68362.
De “3” in het referentienummer geeft aan dat het uurwerk WEL COSC gecertificeerd is (Chronometre)
Het is een flink horloge, ook zwaar, maar de Fighter band houdt alles netjes op z’n plaats om de pols. Het horloge “zwabbert” niet.
De functionaliteiten van het horloge zijn elders op het net uitgebreid te vinden, daarom beperk ik me tot een aantal aspecten die wat minder vaak de aandacht krijgen aangaande dit horloge.

Een snelle check of het horloge echt is en geen namaak, is de aanwezigheid van een klein “B” logo op de zijkant van de draaibare bezel.
Op dezelfde foto rechts aan de zijkant van de kast zie je een uitsparing met iets wat op een knop of ventiel lijkt. Het is geen Helium ventiel zoals wel eens gedacht wordt (Deze feature is ook vrij nutteloos op een horloge met een waterdichtheid van slechts 50 meter.)
Achter deze knop zit een mechanisme dat ervoor zorgt dat de draaibare rekenschijf aan de binnenkant meedraait als de bezel gedraaid wordt. Dit meedraaien van de binnenste rekenschijf gebeurt niet met een 1 op 1 ratio. De rekenschijf draait sneller rond dan de buitenste bezel met de countdown cijfers.
Hieronder twee foto’s. De eerste foto geeft de stand weer van de uitgangssituatie, zoals de rekenschijf “hoort” te staan. De 2 rode “10” cijfers staan precies tegenover elkaar, en de rode “60” staat op de “12” uurs positie.

Na 1 volledige draai van de buitenste bezel, staat de rode “10” een stuk dichter bij de “12”, en niet meer precies tegenover de rode “10” van de vaste rekenschijf.

Door dit systeem is het nog een heel karwei om de rekenschijf in de juiste uitgangspositie te krijgen. (ik moest de bezel minutenlang ronddraaien voordat alles in de uitgangspositie stond)
De B-1 mag zich erop beroepen een van de mooiste achterkanten uit de business te hebben. De Sloggi dames kunnen er wat van, maar de achterkant van de B-1 is zeker ook niet te versmaden

Breitling claimt dat de rotorbladen stuk voor stuk met de hand aan de kast gesoldeerd zijn. Behalve esthetisch mooi heeft dit ook een functie. Er ontstaat op deze manier een resonantiekamer voor het alarm. Overigens is het alarm van de B-1 lang niet zo luid als die van de Omega X-33.
Ik ben zeer tevreden met het horloge, m’n eerste Breitling, en ALWEER een quartz van boven de 1000 Euro.
Tot slot nog een fotootje van m’n andere high-end quartz horloges.