Nieuwe Aanwinst: Breitling Chronomat Longitude

Tot veler verbazing wellicht, inclusief de mijne, ik heb een Breitling gekocht… en ben er erg happy mee!

Het verhaal, want er moet altijd een verhaal zijn nietwaar?

Afgelopen woensdag plaatst een meneer een advertentie op Marktplaats, hij wil zijn Breitling Chronomat Longitude verkopen. Een aantal van jullie zal de advertentie vast hebben gelezen, misschien zelfs met de man hebben gesproken, het probleem met het horloge volgens de advertentie is dat het zo’n pieletje op de bezel mist (ik weet de naam ervan niet), in dit geval die op 12 uur en het horloge loopt slecht/niet. De verkoper heeft een offerte om het horloge te laten repareren door Breitling, welke 450 euro is. Blijkbaar heeft de man zelf een waarde aan zijn horloge opgehangen, die 450 er vanaf getrokken en bood 'm voor het verschil aan. En ik deed eigenlijk voor de lol een bod, exact zijn vraagprijs. Ik was niet van plan 'm te bellen of te mailen, een dergelijke Breitling staat niet op mijn wishlist en de kans dat ik deze dus zou mogen kopen was nihil.

U kunt zich mijn verbazing voorstellen toen ik vrijdagochtend, ik had net mijn verjaarsontbijt achter de rug en mijn vrouw en dochter waren net naar respectievelijk werk dan wel kinderopvang, een mail binnen kreeg van de verkoper. Voor mijn biedprijs (zijn vraagprijs) mocht ik het horloge hebben. Of ik nog interesse had en hem wilde bellen? Dat wilde ik wel!
Ik heb de man gebeld, ik wilde natuurlijk weten of het echt was (de foto was best goed en het leek mij er goed uit te zien maar je weet het nooit) en de geschiedenis, oftewel is het horloge gestolen? Hij had namelijk nog wel het doosje maar geen papieren! De man vertelde mij echter dat hij het horloge zelf 12 jaar geleden nieuw had gekocht, er later een nieuw Breitlingbandje op had laten zetten en het horloge kort daarop was verloren, waarschijnlijk was het bandje niet goed aangezet en los gelaten. Het doosje had hij bewaard, ik neem aan om andere dingen in te doen want het is duidelijk “gebruikt”, maar de papieren niet. Op zich een goed verhaal, wat moet je er mee als je je horloge kwijt bent? Aan de ander kant… kan ik dat ook verzinnen. Maar goed. Hij ging een paar jaar later verhuizen en vond in zijn kelder achter de verwarmingsketel… de Breitling. Het bandje was inderdaad bij de bandaanzet los geschoten, deze was te zwak voor het gewicht van het horloge geweest. Het was inmiddels natuurlijk volledig uitgedroogd en het horloge ook. Dat kan ik mij voorstellen, door de constante temperatuursverschillen zal de olie in het uurwerk op een gegeven moment ook wel hard worden. Nieuw bandje dus en het horloge ter reparatie…
Ik sprak af bij 'm langs te gaan, hij woont in Amsterdam, maar tot woensdag, daarna verhuisd hij naar het buitenland. Hmm…

Maar ik zat even later dus bij de man op de bank. Een erg vriendelijk ogende en klinkende man, zijn huis bijna leeg, hij gaat in Indonesië wonen en werken. Het doosje met de Breitling en drie (!) Breitling gespen stond op tafel, om de Breitling een Di-Modelle bandje. Na 2 dure banden vond hij het wel welletjes. Het horloge zag er goed uit, ik kreeg nog een demonstratie hoe de tweede tijdzone te verstellen was, de datum, chrono, erg vriendelijk allemaal. Hij wees me op de B in de rand van de bezel, daar had iemand aan de telefoon om gevraagd maar hij kon 'm toen niet vinden en de koper haakte af… Inmiddels had hij een loep gepakt die ik overigens niet nodig had om de B te kunnen vinden.
Het horloge liep inderdaad eerst niet, toen wel maar later weer niet. Ik begon de man op zijn spreekwoordelijke mooie blauwe ogen te geloven dat alles netjes was. De 3 gespen kwamen overeen met het aantal bandjes en wat ik ook wel geloofwaardig vond was zijn verhaal over eerdere reparatie. Hij had het horloge na het terug gevonden te hebben naar een bedrijf gebracht wat ik ken. Daarna kwam het horloge op zich prima terug maar na een tijdje viel de chronoseconde er af. Terug naar dat bedrijf en na enige tijd het horloge weer gekregen te hebben stopte het er steeds weer mee. Omdat ik eerder ook een teleurstellende ervaring met dat bedrijf had, geloofde ik hem meteen en was ik om. Deze man klinkt niet alleen geloofwaardig, ik geloof hem ook echt.

Betaald en ik presenteer u hierbij mijn nieuwe aanwinst:

Het horloge moet dus naar een goede horlogemaker (iemand een tip voor Breitlings?) of naar Breitling om het uurwerk helemaal goed te laten nakijken, als je het draagt loopt het prima maar leg je het weg staat het al gauw stil. Ook stopt het als je de chrono aan hebt staan na enkele minuten. Dan moet er nog zo’n fliebeltje op en het is een heel mooi horloge. De plaat is mooi antraciet, de kast toont lichte draagsporen, de rand van de bezel heeft wat kleine oneffenheden, oftewel het horloge is gedragen maar het valt allemaal heel erg mee.

Ik moet zeggen dat het horloge nooit zou hebben gekocht als het niet gegaan zou zijn zoals het ging maar nu ik het heb… het is wel een “hoop horloge” hoor, ik moet er wel erg van glimlachen. En dat is erg belangrijk!

1 like

Hallo Henrik, gefeliciteerd met deze aanwinst en, wat verlaat, met jouw verjaardag. Was dit nu ook jouw verjaardagscadeau? Of heb je nog een verrassing in petto ;).

Gerwin

gefeliciteerd met je breitling, ik vind dit een mooi model.

van harte met je breitling , en nog met je verjaardag
het pieletje heet een ruiter …klinkt vast beter bij de juwelier :wink:

uiteindelijk zit er een vrij standaard eta in dus misschien dat een gewone horloge maker het uurwerk ook kan servicen ?

Van harte, ziet er goed uit. Veel plezier hiermee!

Leuk Henrik! Gefeliciteerd met deze stoere Breitling!!

Gefeliciteerd Henrik, zo zie je maar…
misschien kom ik dan ook nog eens aan een Breitling (ook niet echt mijn ding)

groet Arno

Henrik schreef : Het horloge moet dus naar een goede horlogemaker (iemand een tip voor Breitlings?)

Ik denk dat ik wel iets voor je kan betekenen Henrik.

Kevin van STM heeft mij een tijdje geleden een prijslijst gegeven van een horlogemaker die ook voor hem werkt. De prijzen lijken mij zeer redelijk .
Zie hier de lijst :

Ik pm je even z`n nummer

Edit op verzoek

Leuk verhaal, Henrik. En gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Zo’n prijslijstje is wel handig…:D:D

Nou Henrik, gefeliciteerd!
Maar Henrik en een Breitling? Dat hadden denk ik weinig mensen hier kunnen denken. Maar ondanks dat, nette aanwinst.

Tweewerf HOERA!
Gefeliciteerd; nog met je verjaardag en met deze erg mooie Breitling met leuk verhaal.

Wat een geweldig verhaal ! En, hoewel Breitling niet altijd mijn horloge is, wat een prachtig exemplaar heb je op de kop getikt. En ook nog proficiat met je verjaardag natuurlijk.
groet
Harald

Gefeliciteerd met je verjaardag Henrik en ook met dit mooie horloge, is redelijk zeldzaam. :)-D

Ik heb voor mijn verjaardag van mijn vrouw een BBQ gekregen en verder nog van alles behalve horloges dus dit was mijn cadeau voor mezelf :smiley:

Laat mijn reactie op je pb maar zitten, heb eerst mijn pb’s gelezen, toen pas het forum :smiley:
Dank je wel, dit ziet er goed uit!

Hallo Henrik,

Hier de andere Belg :wink:
GEWELDIG verhaal, tjonge, bijna een “sprookje”…
Maar dromen komen uit !

Ik vind het écht een prachthorloge, maar ik ben dan ook een énorme Breitling-fan :smiley:

Een horloge moet je VOELEN aan je pols enne… met die Breitling kan je desgewenst ook spijkers kloppen - lol !

De achterzijde is tevens erg fraai !

Henrik, je leven heeft sinds je verjaardag een positieve wending gekregen !!!

Laat je ook maar eens horen op het WUS-Breitling forum; daar geilen ze op dergelijke klokken :wink:

Hendrik,

je stelt mij teleur… naar 020 om een B op te halen, en je gaat de man geloven,…
… how low can you go :wink:

G e f e l i c i t e e r d

Gefeliciteerd met je verjaardag en de Breitling. Ik denk dat je nog een hoop plezier aan deze klok gaat beleven.
Vond het eerst ook niet zo mijn merk maar toen ik er een paar jaar geleden mee in aanraking kwam groeide langzaam het besef dat het toch wel geweldige horloges zijn. Als ik hem nu een keer een dag niet om heb toch nog even in het doosje kijken.

mvrgr.
Tiny

Mooi verhaal en mooie aanwinst! Nu nog even aan de gang krijgen :smiley:

Is weer eens wat anders Henrik.
Gefeliciteerd (tu) ziet er nog mooi uit , en dat verloren ruitertje zal wel geen probleem zijn.
Waar verschilt een Breitling Longitude in t.o.v. een Chronomat ? Ik had nog nooit van dit model gehoord.
en heb jij toen ook niet eens een Dugena Monza door dat zelfde bedrijf laten ““repareren”” :slight_smile:

Groet,
André