Niet gedacht dat ik er ooit een zou aanschaffen. De meeste model zijn te opzichtig naar mijn smaak en degene die ik wel mooi vind (bv. de Navitimers) zijn mij te prijzig.
Maar deze kwam op m’n pad (MP) en kon ik onverwacht kopen. De gok maar weer eens gewaagd en gisteren ontvangen compleet met papieren en doos. Met zijn maat van 38mm ook nog eens prima voor m’n bescheiden polsomvang.
Het is een Breitling Colt Chrono, model 73350 van ongeveer tien jaar oud. Met een chrono ‘super’ quartz uurwerk, Breitling cal. 73 oftewel een ETA Thermoline 251.232. Voor mij een extra reden om het horloge te kopen. Ik heb in het verleden een Precista met een soortgelijk uurwerk gehad en deze beviel me erg goed. De chronograaf lijkt op een Lemania 5100, dus met een centrale minutenwijzer. Verder ben ik erg te spreken over de kwaliteit van het horloge. Alle onderdelen zijn echt super mooi afgewerkt. Waarschijnlijk laat ik hem binnenkort een beurtje geven maar vooralsnog loopt ie prima.
Een vraagje, hoe vaak laten jullie een quartz uurwerk servicen? En, opsturen naar Zwitserland of gewoon hier door een goede horlogemaker (bv. W&V)?
Hier nog wat foto’s. Bedankt voor het kijken en een fijn weekend gewenst!
Mooie aanwinst, Niels !
Quartz behoeft veel minder onderhoud dan mechanisch.
Een goede horlogemaker kan dat ook.
Die kan onmiddelijk zien of het nodig is of niet.
De band zou ik losmaken en zelf polijsten, want die ziet er niet uit…
Eerst alles glanzend polijsten met Brasso, en jawel gewone tandpasta.
Dan zeer goed spoelen, goed laten drogen, de zijschakels afplakken en vervolgens de middenschakels matteren met een groen scotchbrite sponsje.
Mooie aanwinst, Niels !
Quartz behoeft veel minder onderhoud dan
mechanisch.
Een goede horlogemaker kan dat ook.
Die kan onmiddelijk zien of het nodig is of
niet.
De band zou ik losmaken en zelf polijsten, want
die ziet er niet uit…
Eerst alles glanzend polijsten met Brasso, en
jawel gewone tandpasta.
Dan zeer goed spoelen, goed laten drogen, de
zijschakels afplakken en vervolgens de
middenschakels matteren met een groen scotchbrite
sponsje.
Wow, mooie klok zeg. Ik had hem al gevonden op het forum voor ik die van mij kocht. Ik vind deze nog iets mooier dan die van mij. Vooral de wijzers vind ik erg geslaagd. En ik zie nu dat je er iets dieper mee kunt duiken, 200m meter ipv 100m. Waar zou dat in kunnen zitten?
Bedankt iedereen voor de leuke reactie’s! Ik heb de band vandaag een poetsbeurtje gegeven en het glanst weer als nooit tevoren.
Zoals Marc aanraadde de middenschakels aangepakt met zo’n groen 3M sponsje (nog een beetje voorzichtig, het mag misschien nog een beetje meer). Voor het polijsten heb ik een Dremel en metaalpoets gebruikt. Ik ben wel te spreken over het resultaat.
Véél beter ! ! !
Ik ben fier op je !
Het is allemaal een kwestie van je gezond verstand te gebruiken en een beetje te “durven”
Diepe putjes ga je hiermee niet wegkrijgen, maar de normale draagsporen zijn best te behandelen.
Als het erger is, dan laat je het best over aan een horlogemaker.
Enne…een “putje” kan je niet wegpolijsten, het is het overige materiaal daarrond dat moet weggepolist worden, om het geheel te egaliseren.
En dat, dat kan alleen een zeer bekwame horlogemaker.
Véél beter ! ! !
Ik ben fier op je !
Het is allemaal een kwestie van je gezond verstand
te gebruiken en een beetje te “durven”
Diepe putjes ga je hiermee niet wegkrijgen, maar
de normale draagsporen zijn best te behandelen.
Als het erger is, dan laat je het best over aan
een horlogemaker.
Enne…een “putje” kan je niet wegpolijsten, het
is het overige materiaal daarrond dat moet
weggepolist worden, om het geheel te egaliseren.
En dat, dat kan alleen een zeer bekwame
horlogemaker.
Dat is toch de essentie van polijsten. Het materiaal eromheen weghalen zodat het op gelijk niveau komt?
Is wat ik zeg hé, Tom.
Maar de meeste mensen leggen het uit als een putje wegpolijsten.
Je polijst het putje niet weg, wel de rest
Daarom ook dat het met kennis, kunde en weldoordacht moet gedaan worden.