jackwillen Schreef:
Prachtig horloge,mooie wijzerplaat en de eerste
band is de beste.
Wat voor een merk is dat eigenlijk?, ik heb er nog
nooooooooit van gehoord.
Misschien heeft Mar-B1 wat informatie?
Voorwaar, voorwaar ik zeg U!!Een geweldige
combinatie!!
Veel draag plezier.
groeten
Jack
Tja…ik denk dat het één of ander “plakmerk” is
Dit is wat WIKI zegt, maar het is imbo niet allemaal juist…
Breitling werd in 1884 opgericht door de Zwitserse technicus Léon Breitling. Breitling opende een fabriek gespecialiseerd in chronometers en stopwatches, die gebruikt werden voor wetenschappelijke doeleinden. Breitling maakte toen nog geen horloges.
In 1904 maakte Cartier het eerste polshorloge en Breitling was hiervan onder de indruk. Hij kwam op het idee om een pols-stopwatch te maken. Deze uitvinding kwam precies op tijd, want een jaar eerder maakten de eerste gemotoriseerde vliegtuigen vlucht. De pols-stopwatch bleek ideaal voor piloten te zijn en sindsdien zou Breitling altijd geassocieerd worden met de luchtvaart.
In 1914 overleed Louis Breitling, en zijn zoon Gaston nam de fabriek over. Gaston deed in 1923 een zeer belangrijke en invloedrijke uitvinding. Hij ontwierp een horlogekast waarin zowel een horloge-uurwerk als een stopwatch geplaatst konden worden. Voor het eerst werden deze twee functies gecombineerd. Vanaf nu was Breitling een echt horlogemerk. In 1926 ontwierp Gaston een uurwerk dat opgewonden werd door de polsbeweging. Hiermee werd Breitling, na Rolex, het tweede merk dat commercieel succesvolle automatische uurwerken maakte.
Intussen bleef Gaston steeds nieuwe uitvindingen bedenken waardoor Breitling uitgroeide tot een technisch hoogstaand en geavanceerd horlogemerk. Hoogtemeters, snelheidsmeters, kompassen, grademeters, tijdzone-aanduidingen en chrono’s waren mogelijk geworden.
In 1936 werd Breitling leverancier aan de Royal Air Force, speciaal voor de Britse luchtmacht ontwierp Breitling een zelfopwindend horloge met stopwatch, kompas, en tijd- en datumaanduiding.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog deed de Duitse Luftwaffe ook een beroep op Breitling om ditzelfde horloge te maken. Omdat Breitling een Zwitsers en dus neutraal bedrijf was, stemde het toe en leverde het dus voor zowel de Britse als de Duitse strijdkrachten. In 1943 ging Breitling ook horloges maken voor de Amerikaanse luchtmacht.
Na de oorlog vroeg de Amerikaanse marine om horloges te maken voor de gezagvoerders van Amerikaanse oorlogsschepen. Zodoende ontwierp Breitling een horloge wat speciaal gemaakt was voor zeevaarders. Dit horloge was later ook voor particulieren te koop.
In 1956 verscheen de Navitimer, het horloge dat gezien wordt als het ultieme vliegeniershorloge. Dit model wordt nog steeds, in nauwelijks gewijzigde vorm, gefabriceerd. Kenmerkend is o.a. de verdraaibare rekenlineaal aan de rand van de kast, de zgn. lunette. De naam is een samentrekking van de Engelse termen “navigation” en “timer”.
In 1995 ging Breitling een zakendeal aan met de Engelse autofabrikant Bentley. Bentley wilde een horloge leveren aan iedereen die een van hun auto’s kocht. Breitling ontwierp een horloge dat speciaal voor Bentley ontworpen was. De Breitling Bentley was zo geliefd dat Breitling hem ook begon te verkopen aan particulieren. Er zijn intussen tientallen verschillende versies van de Breitling Bentley gemaakt.
Vandaag de dag investeert Breitling nog steeds erg veel geld in innovaties en experimenten, en maakt steeds weer nieuwe technisch vooruitstrevende modellen.
Vanaf mei 2009 is Breitling officieel een Manufactuur; hetgeen wil zeggen dat Breitling toegetreden is tot een select aantal fabrikanten dat geheel in eigen huis ontworpen en vervaardigde uurwerken maakt. Het nieuwe model Chronomat, Breitling’s bestverkochte model, zal worden voorzien van het nieuwe chronograaf-uurwerk (d.w.z. met ingebouwde stopwatch), met de aanduiding B01.
Een deel van het bedrijf; nl. Breitling Chronometrie, is nog steeds gevestigd in de Jura; in dezelfde plaats La Chaux-de-Fonds als waar Louis Breitling de fabriek begon. Sinds 2001 heeft Breitling een nieuw hoofdkantoor en fabriek in Grenchen.
Bekende modellen van Breitling
Breitling heeft vele verschillende modellen. De horloges zijn ruwweg onder te verdelen in vijf groepen.
1: Navitimer
Deze groep horloges omvat 14 verschillende modellen die te maken hebben met luchtvaart. De modellen hebben allen een stopwatch en draaibare ring (lunette) met cijfers rondom de wijzerplaat. De drager kan de stopwatch laten lopen en dan aan de hand van de cijfers verschillende meetwaarden aflezen, zoals klimsnelheid, gemiddelde snelheid en brandstofverbruik.
2: Aeromarine
Deze groep omvat alle horloges die een kwartsuurwerk hebben. Een groot aantal van deze horloges heeft zowel digitale als analoge tijdsaanduidingen.
3: Windrider
Tot deze groep behoren verschillende soorten horloges: ze variëren van duikers- tot autorace horloges die over het algemeen wat sjieker maar ook wat minder technisch begaafd zijn. De Windriders hebben wat minder functies maar zijn wel vaak gemaakt van goud of platina en bewerkt met parelmoer of diamanten.
4: Professional
De met hoogwaardige quartz-uurwerken uitgeruste, voor hard dagelijks “outdoor”-gebruik geschikte lijn is de Professional groep. De Professionals hebben als doelgroep beroepspiloten, astronauten of zeezeilers.
Het exclusiefste horloge binnen de Professional groep is de Professional Emergency. Het horloge bevat een peilzender op de noodsignaal-frequentie van 121 MHz, die geactiveerd wordt als een veiligheidspin uit het horloge wordt getrokken. Hierdoor is de drager te lokaliseren door reddingwerkers.
Dit zendertje gaf het horloge grote naamsbekendheid toen in 2001 twee piloten met hun helikopter neergestort waren op Antarctica. Een van de piloten trok de noodgevalpin eruit en wist zo de reddingswerkers te alarmeren. De reddingsbrigade kon aan de hand van de peilzender de exacte locatie vast stellen. Beide piloten werden gered.
De Professional Emergency is eigenlijk alleen voor beroepspiloten te koop, maar particulieren mogen het horloge ook kopen. Bij aanschaf moet dan een contract worden ondertekend dat bepaalt dat bij misbruik (loos alarm) de eigenaar op moet draaien voor de reddingskosten. Een eenvoudige batterijwissel is bij dit model niet mogelijk; het horloge kan alleen opgestuurd worden naar de fabriek voor een volledige -en kostbare- onderhoudsbeurt. De eerste batterijwissel valt bij dit model dan ook onder de garantie.
5: Bentley
Begin jaren 90 gaf het automerk Bentley gratis een Breitling-horloge aan de kopers van hun auto’s. Het horloge droeg het logo van Bentley en was niet te koop. De Breitling Bentley werd al snel een gewild verzamelaarsobject. Breitling ging vanaf 1997 ook Bentley-horloges maken die gewoon in de betere horlogewinkel te koop waren.
Tot de Bentley-groep behoren de grootste, zwaarste en dikste horloges. De horloges hebben een kast van roestvrij staal, rood goud of geel goud. De horloges hebben meestal een stopwatch en een draaibare lunette waarmee verschillende snelheden kunnen worden berekend. Prijzen variëren van E 4810 tot E 131220 (2009). De echte “liefhebbers” kunnen de horloges nog geheel met diamanten laten plaveien, de prijs is dan op aanvraag