Nieuwe aanwinst: Bucherer Chronograaf met Lemania 5200

Gisteren van het postkantoor gehaald, een Bucherer Chonochraaf met een Lemania 5200 uurwerk. Lemania 5200? Ja 5200! Het is een zeldzame variant van de 5100 maar dan zonder rotor, dus handopwinder.

Chuck Maddox schrijft in dit hele leuke artikel http://chuckmaddoxwatch.blogspot.com/2005/12/lemania-5100-movement-family_13.html dat zover hem (en Pascal Straatsma) bekend is dit uurwerk alleen gebruikt is door Pryngeps http://www.pryngeps.it/. Ik zal hem mijn foto’s mailen, het zou een eer zijn die op zijn Watch Blog terug te zien!

Het horloge, rechts op de foto, schreeuwt voor mijn gevoel “jaren-80,-zullen-we-heel-voorzichtig-uit -het-quartz-crisis-dal-kruipen?”, vaak vind ik dat vreselijk maar deze had imho op één of andere manier wel wat. Misschien komt het door het uurwerk?

Links op de foto overigens mijn Gilde met Lemania 1340 wat de voorloper van de 5100 zou moeten zijn:

Nou, het uurwerk had ik dus al bij Chuck Maddox gezien, dat is misschien wel het lelijkste chronografen uurwerk dat ik ken! Maar na een tijdje kan lelijk ook heel mooi worden toch? Ik weet het niet, het gevoel was in ieder geval goed!

Rechts op de foto het uurwerk, naast de veeeel mooiere Lemania 1340:

De tachymeterschaal staat bijna verticaal op de plaat, dit is een zeer apart gezicht en het horloge is daardoor ook wat hoger (stootgevaar!). Handig is het niet maar datzelfde idee heb ik sowieso over de tachymeterschaal, die gebruik ik… hmmm… nooit!
De kast (38 mm zonder kroon) is verguld of goud, dat staat er verder nergens op dus zal wel verguld zijn. Nu ben ik normaal geen liefhebber van goudkleurige horloges maar deze is op zo veel punten anders dat ik dat er graag bij voor lief neem. Die bult links is overigens voor de “sier”.

Dan de wijzers, die zijn allemaal goud(kleurig) en vooral die van de subdials erg inspiratieloos waardoor ze ook niet echt goed af te lezen zijn. De 24 uurs tweede tijdszone op de 12 is zo klein weergegeven en de wijzer is zo grof dat deze sowieso al qua nut bedenkelijke functie vrijwel nutteloos is. Verder is het natuurlijk wel leuk dat zowel de chronoseconde als -minuten (met die vleugeltjes) centrale wijzers zijn, de chrono uren staan op de 6 en op de 9 de normale seconde.
Wat dan ook wel weer vreemd is, is dat het horloge wel de datum maar niet de dag aangeeft zoals bij Chuck’s/Patricks Pryngeps. Misschien zit de ring wel onder de plaat maar hebben ze dat venstertje gewoon dicht gelaten, anders past de naam er niet meer op? Het zou mij niets verbazen…

Nu is mijn verhaal over dit horloge overwegend nogal negatief dus u vraagt zich misschien af waarom ik het gekocht heb? Nou, dat zal ik vertellen, im(very)ho ziet de optelsom van dit horloge er zo uit: -x-x-x-x-x-x-x-x-x- = >+. Oftewel min maal min (maal min maal min maal min maal min) is een hele grote plus. Het is zoals wel vaker bij mijn keuzes een gevoelskwestie. En het gevoel zit goed, ik ben er erg blij mee!

Voor de echte freak nog even een close-up van de Lemania 5200. Die stukken plastic rond het uurwerk zijn in de 5100 ingebouwd als leuningen voor de rotor. Die hebben ze blijkbaar maar laten zitten… Ik denk trouwens dat het mooie aan dit uurwerk aan de wijzerplaatzijde te vinden is maar ik blijf van de plaat af, dat zou zonde zijn :smiley:

Henrik,

Uit welk land komt dit horloge? Bucherer is voor mij een onbeschreven blad.
Hij ziet er indrukwekkend uit.
Veel plezier ermee.

Uit Zwitserland. Bucherer is een juweliersbedrijf http://www.bucherer.ch/ dat als sinds 1888 bestaat en Carl F. Bucherer http://www.carl-f-bucherer.com/ was de oprichter. Ik denk dat dit een voorloper is van de Carl F.'s.

Van harte Henrik,

Bijzonder rexemplaar, en voor heel weinig

gr,
Hans Mennink

Kwa uiterlijk een behoorlijk fraaie klok, en technisch interessant, maar je hoeft beslist niet op zoek naar een glasbodempje; het uiterlijk van dat uurwerk, daar wordt je niet vrolijk van :smiley: :smiley:
Dit horloge staaat trouwens vermeld in het boek Armbanduhren van Wolfgang Salm:

Blijkbaar uitgebracht in 1990 in een gelimiteerde oplage van 200 stuks!

Veel plezier met je aanwinst (tu)

Mooi verhaal, bijzondere historie…maar wat een EDIT lelijk horloge. Chuck zal zijn verhaal bij moeten stellen. Wel bijzonder dat er maar 200 van zijn.

Mijn beste,

Aparte horloges, welke voor mij volslagen onbekend waren. Doch ‘onbekend maakt onbemind’ en dat is het leuke van de horloge passie. En als dat dan ook nog een goed gevoel geeft zoals Henrik terecht verteld, dan kan men alleen maar ‘dankbaar terug zien en vertrouwend vooruit’. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Uch… tsja geen woorden voor maar veel plezier ermee vanwege het “verhaal”.

Heel leuk verhaal en een bizonder caliber, dat maak je niet vaak mee.
meestal worden dit soort calibers juist voorzien van extra complicaties,
maar in dit geval the other way around,
nou nog een horloge zien te vinden met een 5100 automatic caliber,
dan heb je een leuk Lemania trio :slight_smile:
groet André

Erg apart ! En dan nog wel in een dress-horloge.
Henrik heeft wel een neus voor dergelijk apart spul.

De meeste Lemania 5100’s (of voorlopers / afgeleiden daarvan) zitten meestal in een wat robuustere behuizing.

Op de horlogepagina markt staat er nog een ! Of is dat deze ?

Henrik, door je betere voorwerk is hij van jou geworden. Ik heb getwijfeld hem te kopen, maar had zo mijn twijfels bij het uurwerk zonder rotor.

mooi , leuk en gefeliciteerd.