Nieuwe aanwinst: Bulova Accutron

Vorig jaar kocht ik mijn eerste Bulova Accutron, een valse start. Toevallig had ik me net daarvoor verdiept in de techniek en was al druk aan het kijken naar leuke exemplaren en waarempel op koningsdag op de rommelmarkt vond ik er eentje voor vier euro, toen had ik er opeens een. Maar helaas zowel mechanisch als electrisch defect, domper…

De Bulova Accutron heeft een stemvork uurwerk, technisch heel grappig en superieur aan mechanisch qua nauwkeurigheid maar werd al erg snel ingehaald door quartz uurwerken die heel goedkoop geproduceerd konden worden. Leuk weetje, alle timing apparatuur aan boord van Amerikaanse satellieten en ruimtevaartuigen in de jaren zestig waren accutron’s, met uitzondering van: de Omega Speedmaster Professional om de pols van de astronauten. Zeker iets om je eens een avondje op in te lezen. Anyway. Voor de leek heeft een stemvork uurwerk twee bijzondere kenmerken, een hoog frequent zoemen en een secondewijzer die supersmooth zijn rondjes maakt.

Ondertussen altijd wel een scheef oog gehouden op eBay en vorige week stond er opeens een mooi exemplaar, op originele metaalband en twee maanden daarvoor geserviced door http://www.electric-watches.co.uk en uiteindelijk voor een mooi bedrag kunnen kopen.

Bij deze horloges staat het productiejaar in code op de caseback, M staat voor 1960 en N voor 1970, het nummer daarna is het laatste cijfer. In dit geval dus 1974.

Accutron 2181F uurwerk

En om de pols :slight_smile:

Het bizarre is dat het uiteindelijke verkoopbedrag nog lager lag dan de kosten van de servicebeurt. Ouch!

Ik moet nu alleen opnieuw naar mijn draagkist kijken en beslissen welk horloge moet gaan wijken voor mijn nieuwste aanwinst… moeilijk, moeilijk.

1 like

Mooie aanwinst, gefeliciteerd.

Strak ding.

Even poetsen en de Bulova is weer als nieuw!

Blijven geweldige horloges. Heb er zelf twee waarvan een van de laatste lichting met een spoel waarvan je het uurwerk stil kan zetten om batterijen te besparen.
Dat gezoem is fantastisch…alleen snachts op het nachtkastje nog wel eens irritant.

Heb wel de ervaring dat wanneer je niet de juiste batterij plaats hij sneller gaat lopen. Luistert vrij nauw omdat het type wat erin gebruikt wordt erg lijkt op een goedkoper beter te verkrijgen type…weet even niet de benaming…

Ik heb inderdaad de kast en glas ondertussen al schoongemaakt en het glas is nu ook weer krasvrij.

Het gaat om een kwik-oxide batterij van 1.35V #387.
Er zijn veel artikelen over geschreven, ook waarbij
het voltage met een weerstand weer verlaagd.
Gebleken is echter dat veelal de gewone 1.55V batterijen,
bv. #394 (zilver-oxide) prima voldoen.

Koop op ebay nooit een Bulova Accutron waarbij niet duidelijk
vermeld staat dat de ‘hum’ aanwezig is. Staat dat er niet bij,
dan zijn de spoelen weg. En daar is zeer moeilijk aan te komen.

Met vriendelijke groet,
Inca

Daarom was ik ook zo blij dat deze net geserviced was, nu maar hopen dat hij ook goed blijft…

Mooie zoemer (tu)

Heel mooi! Strakke wijzerplaat en de originele band is een mooie bonus :slight_smile: