Vorig jaar kocht ik mijn eerste Bulova Accutron, een valse start. Toevallig had ik me net daarvoor verdiept in de techniek en was al druk aan het kijken naar leuke exemplaren en waarempel op koningsdag op de rommelmarkt vond ik er eentje voor vier euro, toen had ik er opeens een. Maar helaas zowel mechanisch als electrisch defect, domper…
De Bulova Accutron heeft een stemvork uurwerk, technisch heel grappig en superieur aan mechanisch qua nauwkeurigheid maar werd al erg snel ingehaald door quartz uurwerken die heel goedkoop geproduceerd konden worden. Leuk weetje, alle timing apparatuur aan boord van Amerikaanse satellieten en ruimtevaartuigen in de jaren zestig waren accutron’s, met uitzondering van: de Omega Speedmaster Professional om de pols van de astronauten. Zeker iets om je eens een avondje op in te lezen. Anyway. Voor de leek heeft een stemvork uurwerk twee bijzondere kenmerken, een hoog frequent zoemen en een secondewijzer die supersmooth zijn rondjes maakt.
Ondertussen altijd wel een scheef oog gehouden op eBay en vorige week stond er opeens een mooi exemplaar, op originele metaalband en twee maanden daarvoor geserviced door http://www.electric-watches.co.uk en uiteindelijk voor een mooi bedrag kunnen kopen.
Bij deze horloges staat het productiejaar in code op de caseback, M staat voor 1960 en N voor 1970, het nummer daarna is het laatste cijfer. In dit geval dus 1974.
Accutron 2181F uurwerk
En om de pols
Het bizarre is dat het uiteindelijke verkoopbedrag nog lager lag dan de kosten van de servicebeurt. Ouch!
Ik moet nu alleen opnieuw naar mijn draagkist kijken en beslissen welk horloge moet gaan wijken voor mijn nieuwste aanwinst… moeilijk, moeilijk.