Nieuwe aanwinst: Certina DS Action Chrono+ review

Gisteravond werd ik weer verrast door een bezoekje van de pakjesman. Mijn langverwachte chrono welke ik via Robbert Treffers van www.boumanonline.nl had aangeschaft. Robbert leest hier ook mee en post incidenteel. Zijn winkel bestaat al weer bijna 3 jaar en dit is toevalig ook het derde horloge wat ik bij hem heb aangeschaft. Het horloge was zeer goed ingepakt en de website werkt ook perfect.
Ik kwam zo een 25 jaar geleden al in aanraking met Certina. Dit was de tijd van bi-color en bling. Hieronder een plaatje van de Certina DS en mijn Tag Heuer welke uit dezelfde periode komt.

Grote kasten waren er nog niet echt en daarom draagt mijn vrouw de vintage Certina nu. Als merk van de Swatchgroep zit het met Certina wel goed en ik kon dus ook niet wachten om de doos open te snijden en alles uit te pakken.

Het materiaal van de doos doet denken aan Tissot maar dat is natuurlijk niet zo vreemd aangezien ze onder dezelfde Swatchgroep hangen.
De band moest natuurlijk worden ingekort. Dit was niet echt een prioriteit omdat ik hem voornamelijk op leer en rubber zal gaan dragen. Ik had echter nog geen passende andere band dus ik ging aan de slag.

Een superdikke band met solid ends. En helaas geen geschroefde schakels. Gelukkig had ik nog een cheap bandenpenuitdrukautomaatje. (goed wordfeud woord)
Snotverdrie wat zaten die pinnen vast! Een gebrek aan geduld zorgde voor een kleine tegenvaller.

Dit was balen want ik had geen zin om met tangetjes en hamers te gaan werken. De band zou dan zeker beschadigen. Oke rustig door blijven ademen en nadenken. Even door de bandjesbak spitten en zowaar had ik nog een bruine croco liggen. Hop pennetjes erdoor en…paste niet. Ik was vergeten dat de lugs 21mm waren en de band 22. :frowning:
Gelukkig had ik eens gelezen op het forum dat wanneer je de band even een klap geeft op de zijkant hij toch zeker 1mm kleiner zou worden. Hele goede tip want hij paste nu wel! Pffff dan kon ik hem in ieder geval dragen.

Ik ben erg blij dat ik voor de witte plaat ben gegaan. Het staat lekker fris en bijna alle banden zijn mogelijk. Alles werkt perfect en de afwerking van het horloge is precies wat je van Certina mag verwachten.

Het is een quartz en dat zullen sommige mensen jammer vinden. Ik niet. Het scheelt me zeker 400 euro in de aanschafprijs en het onderhoud en de afwijking zijn minimaal. Bovendien heeft hij een dichte achterdeksel dus een automaat voegt voor mij niets extras toe.

Vandaag ga ik eens even rustig bekijken of ik de stalen band op maat kan maken. Ook zullen er paar mooie rally/racing banden bij komen. Dit wordt mijn chrono-beater. Ik moet wel even wennen aan al die metertjes omdat ik eigenlijk nooit een chrono draag. Nu wil ik er eigenlijk nog wel één bij. :smiley:

Bedankt voor het kijken.

Zo, die is best te doen (tu)

De bruine band staat hem verrassend goed (tu)

Mooie combi met die bruine band!

Eric

Inderdaad wel erg mooi! Geniet van je aanwinst Dreski.

een toppertje(tu)

Dat lijkt wel een Tissot PRS516. Een rallyband zal 'm zeker nier misstaan (tu)

leuk man, erg mooie aanwinst !

Hahaha! Ik had precies hetzelfde met mijn tooltje deze week. Even stoer een bandje verstellen van een collega met een Citizen Skyhawk. Even een schakeltje eruit halen voor hem. De pinnen zaten goed vast met hetzelfde resultaat. Nieuw tooltje word volgende week vanaf de Rikketik voor mij meegenomen door een andere collega.

En over de Certina, ik vind hem heel mooi André!

Een erg mooi horloge Dreski!
Veel plezier ermee.
Groeten,
Marijn

ook deze is weer geweldig!
Gefeliciteerd

Mvg

Stefan

Thehaguedragon Schreef:

Hahaha! Ik had precies hetzelfde met mijn tooltje
deze week. Even stoer een bandje verstellen van
een collega met een Citizen Skyhawk. Even een
schakeltje eruit halen voor hem. De pinnen zaten
goed vast met hetzelfde resultaat. Nieuw tooltje
word volgende week vanaf de Rikketik voor mij
meegenomen door een andere collega.

En over de Certina, ik vind hem heel mooi André!

Neem je een ander soort of ga je het nog eens met deze proberen?

Mooi met die bruine band, veel draagplezier

Mooi hoor! Wat hebben ze de datum mooi verwerkt in die subdail i.p.v. ergens apart of “doorheen”.

Veel draagplezier!!

Grt. Marco

Mooie klok dreski.
Bruine band staat prima.

Zo komt hij nog mooier uit.

Ik ben geen chrono fan, maar deze ziet er fraai uit. Zeker met die bruine band.
Veel draagplezier.

Heel mooie aanwinst en de combinatie met de band erg goed (tu)

dreski Schreef:

Thehaguedragon Schreef:

Hahaha! Ik had precies hetzelfde met mijn
tooltje
deze week. Even stoer een bandje verstellen van
een collega met een Citizen Skyhawk. Even een
schakeltje eruit halen voor hem. De pinnen
zaten
goed vast met hetzelfde resultaat. Nieuw
tooltje
word volgende week vanaf de Rikketik voor mij
meegenomen door een andere collega.

En over de Certina, ik vind hem heel mooi
André!

Neem je een ander soort of ga je het nog eens met
deze proberen?

Ik weet niet waar mijn collega mee aan gaat komen maar het zal wel dezelfde zijn, wist niet dat je er meerdere soorten van had. Ach, voor die 5 euri. Eén keer een band aan laten passen bij een juwelier en je ben dat ook kwijt.

prachtig Andre.
Mooie band ook, veel mooier dan ijzer.
En inderdaad, de datum hebben ze een mooi plekje gegeven ,zo blijft de wijzerplaat mooi in balans.
Een van de weinige mooie chronos. Toch mooier dan de G-shocks vindt ik.

Proficiat

Lenno

Zo de band is ingekort. Volgende week krijg ik een zwarte racing band met rode stiksels. Zal ook wel goed staan.