Nieuwe Aanwinst: Chézard 7400!

Ik kocht enkele maanden geleden op ebay een los Chezard 7400 uurwerk. Voor de wat minder lang lezende (dit is namelijk mijn derde!), dat is een uurwerk met springende seconde. Net als een quartz horloge maar dan mechanisch en van voor de tijd van de quartz uurwerken. Panerai heeft er nog eens een Limited Edition mee gemaakt, dat was een duur horloge!

Deze was volgens de advertentie in complete en goede staat en bij aankomst tikte het ook vrolijk weg. Maar ja, ik wilde natuurlijk wat uitproberen, er kwam iets los en vervolgens was het stuk. Gelukkig wilde Chris (Morse) mij helpen en het uurwerkje ging naar hem toe. Ik stuurde daarbij een kast mee waar ik het uurwerk in had willen zetten, namelijk met een glazen bodem zodat het uurwerk zichtbaar zou zijn. Chris zou 'm er inzetten.

Helaas bleek het uurwerk niet zo compleet, het uurwieltje was er niet. En onderdelen van het uurwerk zijn nog zeldzamer dan het uurwerk zelf, zeker sinds de limited edition van Panerai. Chris wist het echter op te sporen en het kwam uit Engeland naar hem toe. Na een schoonmaakbeurt en nog wat reparaties van meesteruurwerkmaker Freddy (dank je Freddy!) kon de wederopbouw beginnen!

Toen kwamen we op de wijzerplaat. Ik wilde eigenlijk zelf een plaat van hout gaan maken. Ik had daar wat hele dunne velletjes hout voor maar Chris hielp me al snel uit de droom, zo dun als een plaat voor deze Chézard moest zijn (0,2 tot 0,3 millimeter) zou ik nooit een houten plaat kunnen maken. Toen dacht ik aan een doorzichtig plaatje. Dat zou wel kunnen maar de afleesbaarheid is dan erg slecht en de bovenkant van een Chézard is niet echt spannend.
Chris maakt echter zelf wel eens platen. Als hij een mooi uurwerk heeft waarvan hij niet de originele plaat kan herstellen (of deze helemaal niet heeft) maakt hij 'm gewoon zelf. En die mogen er wezen! Als naam gebruikt hij de naam van de uurwerkmaker, als type het uurwerknummer en/of de functie. Hij bedrukt daarbij een doorzichtig plaatje met een indexering en de naam enz en daarachter komt een tweede plaatje met een kleur (ik hoop dat Chris zelf uit wil leggen hoe hij het exact doet). In het geval van mijn horloge een eierschaalkleurige plaat. Prachtig! Voor de wijzers gebruikte Chris wijzers die van een ander Chézard uurwerk afkomstig zijn (die hebben wij namelijk bij bosjes liggen :D). En dan krijg je dit:

Doordat de plaat uit twee lagen bestaat krijg je een imho heel aardige dieptewerking door de schaduw die in de minimale ruimte tussen de opdruk op de doorzichtige plaat en de eierschaalkleurige plaat erachter valt.

Wat een fantastisch uurwerk is dit toch, zichtbaar door de zichtbodem.

Chris, heel erg bedankt voor wat je allemaal gedaan hebt! En jammer dat ik niet wat meer tijd voor je had toen je het me gaf op de Rikketik. De volgende keer maak ik dat zeker goed!

Voor mijn andere twee Chézards: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,23845,23917#msg-23917 en http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,64253,64253#msg-64253

Ik wist van het bestaan van mechanische uurwerken met springende seconde, maar had nog nooit een foto van het uurwerk gezien (laat staan één IRL). Wat een mooi ding, en er dan ook nog 3 hebben!

Kun je er ook een filmpje van maken en op Youtube zetten? Ik wil wel eens zien hoe dat eruit zien, zo’n springend mechaniek. Kun je mensen leuk voor de gek houden dat het quartz is.

Inderdaad heel bijzonder!!

Op youtube staat al een filmpje:

http://www.youtube.com/v/shf5PErxJfk

Henrik,

Echt prachtig!! Mooi verhaal, mooi uurwerk en een mooi uiterlijk. Enige (hele kleine) mindere puntje vind ik de zwarte letters op de doorkijk bodem.

Veel plezier ermee met dit bijzondere klokje.

Groet,

Frank

Chris is inderdaad een topper!

Ik heb ook zo’n opgeknapt stukje liefdewerk-oud papier van hem gekregen (2 rikketikken geleden) en ben er ook very happy mee.

Ja erg mooi horloge, alleen als ik toch de keus zou hebben had ik geen rood gebruikt. Als de wijzerplaat dan toch niet origineel is had ik hem dezelde kleur gegeven als de wijzers. in combinatie met dit (erg mooie) lederen bandje zou dat mijn voorkeur hebben.

Ben ook benieuwd hoe dit bandje eruit ziet als je het regelmatig draagt, of het ruwe glad wordt en verkleurd.

Maar daar zullen we bij Henrik niet achter komen :slight_smile:

Het zou heel aardig zijn als Chris eens een fotoreportage wil plaatsen van een restauratie van zo’n uurwerk en natuurlijk hoe hij de wijzerplaat fabriceerd.

Hoop dat hij daar eens tijd voor vrij wil maken en ons zijn geheim wil tonen.

Perfect gedaaan Chris.

groet
Arie

Hoi Arie,

Had je deze
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932
nog niet gezien?

Groeten,

Martin

Goed gedaan Morse!
Vakwerk…

Heel mooi!
Heeft die “seconde sautante” een bepaald nut? Ikzelf zie eigenlijk liever een secondewijzer die je ziet “glijden” dan eentje dat verspringt maar da’s kwestie van smaak.
Ik ben ook wel benieuwd hoe Chris de wijzerplaat maakt.
Zo’n houten wijzerplaat zou ik toch wel eens proberen te maken.
Ik heb hier fineer liggen van 0.5mm dik van perelaar,dat hout is heel compact en kan dus gerust nog wat dunner geschuurd worden.
Maar ik veronderstel dat je dan nog een metalen plaatje nodig hebt om op het werkje te bevestigen.
Ik gebruik dit voor de dekbeplanking van een modelbootje.


Hier is de koningsplank (middenste plank) en de omlijsting van de cockpit met 0.5mm perelaarfineer gemaakt.
De binnenkant van de cockpit is met kerselaar van dezelfde dikte beplankt.
Hamilton heeft voor zijn Riva-reeks ook blijkbaar een wijzerplaat met hout; of het écht is???

Ik kan het me nog wel herinneren, dat fraaie uurwerk. Leuk dat het weer draagbaar is(tu)

Mijn beste Hendrik,

Zeer fraai, deze herrezen creatie. Chapeau!!

“een verademing om te lezen,
het resultaat dat mag er wezen
een lust voor het oog,
het houdt de pols met sier omhoog
en met een knipoog naar Freddy en Chris,
is dit een horloge geworden vol pracht en kennis”.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Écht mooi geworden, goed werk van Chris. En eerlijk gezegd vind ik het feit dat je drie van dit type uurwerken hebt misschien nog wel het meest bijzonder.

Martin

Ik had deze inderdaad al gezien.
Maar om nu al mijn horloges met beschadigde wiijzerplaat blauw te spuiten gaat mij wat te ver.
het voorbeeld van dit plakplaatje leek mij een aardig alternatief met name omdat je dan altijd nog de plaat kan kleuren zoals je wil .

maar toch bedankt voor je reactie

Groet
Arie

Een mooi verhaal, Henrik. De Chézard is hierdoor een bijzonder horloge geworden.

Groet,
Mark