Nieuwe aanwinst: Citizen X8 Cosmotron (voor - na)

Als Citizen en Seiko enthousiast heb ik deze Citizen X8 Cosmotron een maand of twee geleden via Marktplaats op de kop getikt. Het model, de wijzerplaat, de knalgele ‘arrow’ wijzer (waarbij ook de secondenstift is meegelakt), de ‘open’ wijzers en het type uurwerk spraken me erg aan.
Het betreft een electro-mechanisch uurwerk, dit caliber (maar feitelijk alle electro-mechanische calibers van Citizen) is tussen 1968 en 1970 gefabriceerd. Deze Citizen is uit september 1970, dus een van de laatsten. Deze uurwerken vullen het gat tussen de mechanische en de quartzhorloges (natuurlijk met oa de stemvorkhorloges)

De kast heeft een beurt gehad, ik heb getracht het horloge naar het originele uiterlijk te restaureren. Best een klus dit strak te doen zonder schuurblok (ik werk oa met waterproof) aangezien het horloge wat organisch gevormd is; veel rondingen, ook de bovenkant van de kast. Tegenwoordig probeer ik de lappenschijf zoveel mogelijk te vermijden zodat de lijnen optimaal bewaard blijven. Aangezien ik alle gebruikte stukken waterproof bewaar zijn vele inmiddels dusdanig versleten dat ik de ‘perfecte’ korrel heb voor het polijstwerk.
Ik heb erg lang moeten zoeken naar een passend glas maar heb uiteindelijk een nieuw ‘origineel’ (aftermarket, Sternkreuz voor Citizen) kunnen bemachtigen (Ron, bedankt!)

Het horloge kwam origineel met een 'mesh’band. Tussentijds liep ik tegen een andere Citizen aan met een stalen band die ik perfect bij dit horloge vind passen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, hieronder het resultaat;

Zoals aangeboden op Marktplaats

Aangekomen blijkt de kras helaas een barst en heeft de kast meer sporen dan gehoopt

Het resultaat van een avond schuren en polijsten

To Mesh or not to Mesh, thats the question. Hier samen met een ander project, een Seiko 5

Het uurwerk

Het resultaat, ik vind het een schitterend horloge!

1 like

Mooi werk aan een heel mooi horloge. :~ Hoe krijg je het geborstelde deel weer zo netjes?

Echt een cool horloge… En heel netjes opgelapt!

Zeer geslaagd Ernst.
Gefeliciteerd!

Netjes gedaan Ernst , ziet er weer helemaal top uit.

Is het een kristalglas of een kunstofglaasje? Heb er nml ook een cosmotron liggen maar die heeft een kristalglas en is dus lastig te vervangen schijnbaar.

Voor de geborstelde look gebruik ik waterproof schuurpapier (na eerst goed beoordeeld te hebben welke korrel deze moet hebben om tot de originele ‘look’ te komen)
Eerst schuur ik de sporen weg (in welke richting het beste uitkomt) Het uiteindelijke ‘borstel’ schuren kwam in dit geval vrij precies (over het horloge de verticale lijnen strak genoeg krijgen) omdat ik geen schuurblok kon gebruiken ivm de rondingen en het dus ‘handmatig’ moest doen.

Deze Cosmotron had een kunstof glas met spanring. Volgens mij heb ik ooit eens met je onderhandeld over je Csmotron (een aantal foto’s van je ontvangen) maar verloor ik mn interesse door het beschadigde kristalglas (dat inderdaad bijna niet te vervangen is) Het is wel een leuk horloge met zn 'tv’look!

En ik bedenkt me net dat ik toen wel een Citizen met een blauwe wijzerplaat van je heb gekocht (m’n ‘zomerse’ Citizen) Het is appart; van alle mechanische horloges die ik heb loopt deze het meest op tijd (nog geen halve seconde op 24 uur)

1 like

Prachtig horloge.(tu)

Hoi Ernst,

Ja dat klopt, een parawater met mooie blauwe plaat meen ik .wat leuk dat die nog steeds zo accuraat loopt en dat je er dus veel plezier van hebt.

Ja dat is een lastig verhaal,erg mooi horloge maar dat glas is echt jammer en horloge verkoopt daardoor lastig maar goed, komt wel keer iemand voor en anders ligt ie mooi te izjn in een kistje hahaha

Veel plezier van je aanwinst!

Heel erg mooi geworden, leuk design ook. Wat ik me afvroeg, beweegt de secondewijzer zich met stappen voort, of “vloeiend” zoals bij een mechanisch horloge?

Tabee

Geweldig resultaat(tu) Hoedje af hoor!

ticothijs82 Schreef:

Heel erg mooi geworden, leuk design ook. Wat ik me
afvroeg, beweegt de secondewijzer zich met stappen
voort, of “vloeiend” zoals bij een mechanisch
horloge?

Ik zie een balans, dus ik ga voor de vloeiende beweging;)

Hij loopt inderdaad ‘vloeiend’, met 6 beats per seconde (21600bph)

1 like

mooi ding zeg!
(en mooie fotos!)

Stony, bedankt. Leuke site heb je met de juiste intentie :slight_smile: Handig hoor, ik zal af en toe eens kijken of je updates hebt!

Prachtig resultaat, mooi horloge en ik ben stikjaloers op mensen die dit zelf kunnen!

Ernst, dat is erg mooi gedaan.
Ook ik word hier erg jaloers van!

Hier kun je weer lang plezier van hebben, en veel eer van je werk (tu)

idd een pracht stuk noeste arbeid en resultaat een dijk van een klok. Vooral in de zomer dragen.

plezier er van.
Jaap

Prachtig horloge, echt een beauty van eenvoud en staal.
En super gedaan zeg. Complimenten.

need I say more

Vraag: waarom de originele band verwijderd?? Volgens de originele verkoopfolder van citizen-in mijn bezit- behoort er een gevlochten band aan.Kan een foto van deze folder naar u toe mailen. Heb destijds in medio 70 exakt dat horloge gehad wat u nu gerestaureerd hebt Heeft een mooie ergonomische vorm .zou er graag weer een willen bezitten