nieuwe aanwinst: Citizen X8 Cosmotron (voor - na)

Ik heb hem (natuurlijk) ook in het vintage gedeelte geplaatst. Maar misschien doet deze post de lezers van het algemene deel wat meer kijken naar ‘vintage’ horloges (het is echt de moeite waard) (tu)

Als Citizen en Seiko enthousiast heb ik deze Citizen X8 Cosmotron een maand of twee geleden via Marktplaats op de kop getikt. Het model, de wijzerplaat, de knalgele ‘arrow’ wijzer (waarbij ook de secondenstift is meegelakt), de ‘open’ wijzers en het type uurwerk spraken me erg aan.
Het betreft een electro-mechanisch uurwerk, dit caliber (maar feitelijk alle electro-mechanische calibers van Citizen) is tussen 1968 en 1970 gefabriceerd. Deze Citizen is uit september 1970, dus een van de laatsten. Deze uurwerken vullen het gat tussen de mechanische en de quartzhorloges (natuurlijk met oa de stemvorkhorloges)

De kast heeft een beurt gehad, ik heb getracht het horloge naar het originele uiterlijk te restaureren. Best een klus dit strak te doen zonder schuurblok (ik werk oa met waterproof) aangezien het horloge wat organisch gevormd is; veel rondingen, ook de bovenkant van de kast. Tegenwoordig probeer ik de lappenschijf zoveel mogelijk te vermijden zodat de lijnen optimaal bewaard blijven. Aangezien ik alle gebruikte stukken waterproof bewaar zijn vele inmiddels dusdanig versleten dat ik de ‘perfecte’ korrel heb voor het polijstwerk.
Ik heb erg lang moeten zoeken naar een passend glas maar heb uiteindelijk een nieuw ‘origineel’ (aftermarket, Sternkreuz voor Citizen) kunnen bemachtigen (Ron, bedankt!)

Het horloge kwam origineel met een 'mesh’band. Tussentijds liep ik tegen een andere Citizen aan met een stalen band die ik perfect bij dit horloge vind passen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, hieronder het resultaat;

Zoals aangeboden op Marktplaats

Aangekomen blijkt de kras helaas een barst en heeft de kast meer sporen dan gehoopt

Het resultaat van een avond schuren en polijsten

To Mesh or not to Mesh, thats the question. Hier samen met een ander project, een Seiko 5

Het uurwerk

Het resultaat, ik vind het een schitterend horloge!

Hij is mooi geworden :slight_smile:

Wow, die is echt superrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Ik vind hem echt heel erg mooi geworden. Schitterend opgeknapt (tu)

Wow!! Wat mooi!! :}

Super resultaat(tu)

Knap gedaan mooi horloge mijn complimenten(tu)

gr Pieter

Leuk! Ik zou zoiets nou nooit durven kopen… ouwe troep! maar als ik dan het resultaat zie, dan vind ik het jammer dat ik niet zo handig ben :)! Dit is werkelijk erg leuk… het NA resultaat zou ik dan weer zo kunnen kopen…

R-E-S-P-E-C-T

Heel mooi en nooit meer wegdoen.

Sowieso leuke techniek, is dit nou een mechanisch uurwerk dat electrisch opgewonden blijft, ik bedoel, het anker wordt electrisch in beweging gebracht?

Prachtig hoe je dit mooie klokje een nieuw leven hebt gegeven (tu)

Dit zijn altijd van die schitterende “posts”.

Horloge ziet er fantastisch uit!

In één woord: wow!. Heel knap gedaan en het is echt een bjoetie. Ook je poging om het vintage gedeelte wat onder de aandacht te brengen kan ik wel waarderen. Ik surf zelf ook regelmatig op beide gedeeltes :slight_smile:

Prachtig erg mooi horloge

Prachtig!

mooi ! en goed gedaan ook . Op mesh zal hij ook leuk staan denk ik.

Hoi Max, de balans draagt aan beide zijden twee magneetjes, hiertussen zweeft een spoel. Via batterij en transistor worden pulsjes afgegeven die de balans doen swingen

Overigens, ik sloeg net even de citizen movement table erop na. Vwb de datering was ik niet helemaal correct. Citizen produceerde electro-mechanische horloges tussen 1966 en 1972. Dit caliber (4840) is dus uit 1970.

Nog even een linkje toegevoegd waarin het uurwerk wat beter zichtbaar is, hier (klik)
http://www.crazywatches.pl/citizen-x8-4830-cosmotron-1971

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Wat een bijzonder horloge komt er onder die krassen vandaan.
Prachtig resultaat.

van harte het resultaat mag gezien worden (tu)