Ik heb hem (natuurlijk) ook in het vintage gedeelte geplaatst. Maar misschien doet deze post de lezers van het algemene deel wat meer kijken naar ‘vintage’ horloges (het is echt de moeite waard) (tu)
Als Citizen en Seiko enthousiast heb ik deze Citizen X8 Cosmotron een maand of twee geleden via Marktplaats op de kop getikt. Het model, de wijzerplaat, de knalgele ‘arrow’ wijzer (waarbij ook de secondenstift is meegelakt), de ‘open’ wijzers en het type uurwerk spraken me erg aan.
Het betreft een electro-mechanisch uurwerk, dit caliber (maar feitelijk alle electro-mechanische calibers van Citizen) is tussen 1968 en 1970 gefabriceerd. Deze Citizen is uit september 1970, dus een van de laatsten. Deze uurwerken vullen het gat tussen de mechanische en de quartzhorloges (natuurlijk met oa de stemvorkhorloges)
De kast heeft een beurt gehad, ik heb getracht het horloge naar het originele uiterlijk te restaureren. Best een klus dit strak te doen zonder schuurblok (ik werk oa met waterproof) aangezien het horloge wat organisch gevormd is; veel rondingen, ook de bovenkant van de kast. Tegenwoordig probeer ik de lappenschijf zoveel mogelijk te vermijden zodat de lijnen optimaal bewaard blijven. Aangezien ik alle gebruikte stukken waterproof bewaar zijn vele inmiddels dusdanig versleten dat ik de ‘perfecte’ korrel heb voor het polijstwerk.
Ik heb erg lang moeten zoeken naar een passend glas maar heb uiteindelijk een nieuw ‘origineel’ (aftermarket, Sternkreuz voor Citizen) kunnen bemachtigen (Ron, bedankt!)
Het horloge kwam origineel met een 'mesh’band. Tussentijds liep ik tegen een andere Citizen aan met een stalen band die ik perfect bij dit horloge vind passen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, hieronder het resultaat;
Zoals aangeboden op Marktplaats
Aangekomen blijkt de kras helaas een barst en heeft de kast meer sporen dan gehoopt
Het resultaat van een avond schuren en polijsten
To Mesh or not to Mesh, thats the question. Hier samen met een ander project, een Seiko 5
Het uurwerk
Het resultaat, ik vind het een schitterend horloge!