Nieuwe aanwinst: Cortébert 523 zakhorloge.....of zoiets

net binnen, een nieuwe aanwinst, het is een Cortébert zakhorloge met een merknaam Zone (nog niet eerder gezien) , het ziet er een beetje anders uit als normale zakhorloges, het uiterlijk is erg deco-achtig, de kroon aan de zijkant, en geen ketting, maar een leren flapje:

Het uurwerk is een kaliber 523. een 17 3/4 lijns savonette uitvoering:

boven onder de kastbeugel zit een soort scharnier, maar het achterdeksel is gewoon los, zo te zien heeft het nooit anders gezeten; heel apart, maar ik ben er best wel blij mee, een leuke aanvulling in de collectie.
Heeft iemand anders zoiets wel eens gezien, heb je zelf zoiets in de verzameling of weet je wat de bedoeling/gebruiksdoel was van zo’n kastuitvoering? Ik zou het graag horen!

Ter afsluiting nog even een familieportret met een paar polshorloge-broertjes die door hetzelfde uurwerk aangedreven worden:

10 likes

Mooi hoor! aan de lugopbouw te zien art deco- achtige periode, fraai! geniet er van!!

Zo,…dat is een gave klok. :thumbsup:
Zoiets heb ik nog nooit gezien maar ik vind hem puntgaaf.

Geinig ding he?
Eerst dacht ik dat het misschien bedoeld was om ook te gebruiken als tafel- of buroklokje, net als een Angelus alarm die je zo op het nachtkastje kan zetten:

maar met dat losse leren flapje staat het nou niet echt stevig… :confused:

Nee, ik heb ook geen flauw idee, het is wel een heel aparte klok.
Misschien past er ook een band op zoals deze, maar dan met een open end aansluiting.

Mooi ding hoor! Gefeliciteerd met deze aanwinst!

Apart zakhorloge, ook mooi uurwerk. Lijkt inderdaad op een recentelijk uitgebracht LE zakhorloge. :slight_smile: