Nieuwe aanwinst deze week; de Tudor Black Bay Heritage

Het plan was eigenlijk om eindelijk een Speedy te kopen, maar toen ik de Black Bay eens om de pols kon uitproberen bij een AD, was ik meteen verknocht. Helaas was ik geen fan van de nieuwe riveted bracelet.

Thuisgekomen bestelde ik een rode Black Bay Heritage 41mm van de vorige generatie in Italië (een winkel waar ik nog zaken mee had gedaan):

Opvallend is het feit dat deze erg groot draagt ondanks zijn “geringe” grootte van 41mm op mijn “berenpoot”, groter dan een Speedmaster (42mm). Allicht dankzij de enorm hoge kast:

Ik moet zeggen dat ik enorm onder de indruk ben van de bouwkwaliteit van dit uurwerk en ik ben er dan ook enorm tevreden mee. Of het een blijver zal blijken in de verzameling, daar ben ik nog niet uit, maar het is een prachtig ding.

De meningen zijn verdeeld over de voorkeur van nieuwe vs oude generatie, maar ik persoonlijk verkies de ETA versie over de nieuwe, en wel om deze redenen:

• De ETA 2824 is goedkoper om te servicen en heeft zich ondertussen al bewezen als betrouwbaar werkpaard
  • De dial is veel mooier met de vintage Tudor Rose en “Rotor self-winding” indicatie, die prima bij z’n geschiedenis past
  • De bracelet is een gewone volle oyster ipv de (lelijke, vind ik) riveted bracelet

Uiteraard heeft een in-house movement ook z’n charme, en het is een heel mooi en technisch indrukwekkend movement dat Tudor heeft gemaakt, maar ik persoonlijk vind het ook een nauwelijks verdoken manier om meer geld te verdienen aangezien deze veel duurder zijn om te servicen, en je bent bovendien bijna verplicht om het bij Tudor zelf te laten doen.

Bovendien is de ETA versie maar kort geproduceerd geweest en deze zal dan naar de toekomst allicht ook zeldzamer zijn en zijn waarde beter behouden. Al bij al ben ik tevreden met mijn aankoop, en zijn er zeker ook argumenten om de nieuwe versie te kopen!

22 likes

Van harte gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst! :relaxed:

Ik heb destijds ook bewust gekozen voor de ETA versie, om dezelfde redenen als die jij omschrijft.

Heel veel plezier met je nieuwe klok en hier een foto van zijn tweelingbroer…

3 likes

Gefeliciteerd! Super gave aanwinst! Ik mis de mijne nog wel eens…

1 like

Gaaf ding amigo!!! :facepunch:t3::sweat_drops::sweat_drops:

1 like

gefeliciteerd, veel plezier ervan.

1 like

Vind ik ook de mooiste wijzerplaat voor de BB. Zalig horloge, alvast veel draagplezier toegewenst met deze :thumbsup:

1 like

Mooi. Mooi! Mooi:heart_eyes:

Zit al een tijdje na te denken of het een Tudor BB wordt (en dan welke uitvoering en nieuwe of oude model) of een Omega. Maar dit ziet er zeer chique uit. Twijfel nog een beetje of ik niet de uitvoering met de zwarte bezel wil daar ik verwacht dat deze net iets beter past bij een pak. Maar de goudkleurige indexen op de wijzerplaat, da’s toch prachtig! Veel plezier er mee!

1 like

Mooie aanwinst, enjoy🖒 Twijfel zelf af en toe nog over een zwarte.

1 like

Prachtige klok! Voor mij is het een van de droom klokjes die ik eventueel nog te betalen vind, alleen dan wel met zwarte bezel

1 like

Vind de zwarte persoonlijk wat gewoontjes. Het is zeker een mooie klok, maar onderscheidt zich niet voldoende van de concurrentie.

Deze burgundy BBH is “instantly recognizable” en daarom voor mij de enige keuze in het gamma :smiley:

2 likes

Mooi hoor, geniet ervan!

1 like

Mijn beste,

Goed hoor!!
Een begeerlijke aanwinst!!
Veel draagplezier.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

2 likes

Mooi hoor.

Heb je de AD ook om de scherpste prijs gevraagd? :wink:

1 like

Beetje nare ervaringen met ADs hier in België. Meer dan 10% krijg ik niet los, en voor een flipper zoals ik, is dat potentieel pijnlijk.

1 like

Mooi!! Ik wens je er enorm veel draagplezier mee!

1 like

Prachtig!

1 like

Hmm, misschien moet ik maar even een paar synoniemen opzoeken voor enorm. Je speelt wel vals: het staat maar 3x in m’n tekst :stuck_out_tongue:

Enorm goeie tip! :smiley:

3 likes

Erg mooie en aparte klok, die ondanks de opvallende bezel niet te schreeuwerig is… Enige minpuntje bij deze vind ik de wat ‘lompe’ zijkant van de case… Daarom heb ik van een koop afgezien…

1 like

Die zijkant is ook de enige reden waarom ik hem kan dragen. Een fijnere kast en hij had verzopen op m’n pols :smiley:

2 likes

Mooie aanwinst. Van harte!

1 like