Nieuwe aanwinst, die zijn tijd te ver vooruit was

Ik vind het altijd leuk niet alledaagse horloges te kopen en als dan op een minder bekende veiling een horloge aangeboden wordt, dat je niet dagelijks ziet en er zijn niet teveel hardnekkige bieders, dan lukt het om zoiets “raars” binnen te krijgen.

Het is duidelijk dat het een Tissot is.

In het grote Tissot boek staat, dat dit model voor de Italiaans markt gemaakt is. Maar het plakkertje op de – hoe moet je het noemen – doos/verpakking is van een juwelier in Nancy. En de veiling was ook in die omgeving.

Dit is hem. Een IDEA 2001. Bijna kompleet uit kunststof gemaakt.

Een product dat ontstond nadat in 1951 Edouard-Louis Tissot het idee had om zelfsmerende kunststof lagers te ontwikkelen om de robijnen in de uurwerken te vervangen. Daarbij ontstond ook het idee om de platine als bodem van de kast te gebruiken.
Voor het ontwikkelde werk gebruikte Tissot de naam Astrolon.
De IDEA wordt in 1971 op de Basler Messe voorgesteld. En er werden er ongeveer 10’000 naar Italië geleverd. Totaal zijn er tussen 1974 en 1983 ongeveer 277’500 horloges met Astrolon werken uitgeleverd. Niet echt veel. Het waren voornamelijk klassieke modellen met Astrolon werk zoals dit model,

Tissot 82030 met een vergulde kast met stalen bodem.

Tissot heeft een groot aantal patenten aangemeld mbt de Astrolon werken en alles wat er omheen ontwikkeld werd. Helaas wilde de markt nog geen goedkope horloges met goedkope uurwerken.
Dat het Astrolon werk geen groot succes was blijkt verder uit het feit, dat ze in 2001 zo’n 400’000 werken naar de afvalverbranding gebracht hebben!
Enkele jaren later kwam Swatch….

16 likes

Mooie aanwinst, Maurits. Deze Astrolons zijn nogal ondergewaardeerd vind ik, ze zijn onderhoudsvrij en mijn ervaring is dat ze uitstekend werken (ik heb een Tissot Actualis met dit caliber).
Jouw exemplaar is erg leuk :+1:

Ik heb laatst een Lanco gekocht met dit Astrolon uurwerk. Loopt gewoon goed.

Mooi verhaal dit. Bijzonder stukje historie. Weer wat geleerd.
Geniet van de aanwinst!

De Swatch was er toch al in de vorige eeuw en niet na 2001??? Volgens mij ergens jaren ‘80-‘90?

2 likes

Foutje, bedankt.
De mededeling, dat de werken vernietigd zijn dateert uit 2001. Gebeurd is dat veel eerder, helaas kan ik niet ontdekken wanneer.

Inderdaad een bijzonder leuk uurwerk. Het quartz caliber 350 uit 1972 van Girard Perregaux heeft trouwens zelfsmerende teflon lagers, ook al zo’n vooruitstrevend idee dat volgens mij geen navolging heeft gehad.

Leuke aanwinst! Zo’n astrolon wil ik ook nog wel een keertje hebben.
Veel plezier ermee!