Nieuwe aanwinst: Doxa Sub 1200T

Ik had het in mijn topic van 2 maanden terug al gezegd; een Doxa Sub leek me toch wel erg mooi. Dus de zoektocht werd serieus!

In Europa komen niet veel mooie jonge Doxa Sub’s langs, in de USA des te meer. Echter, door de dollar/euro wisselkoers en de btw&invoerrechten werd het gat tussen een gebruikte USA Doxa en een gloednieuwe Doxa aardig klein. Daarom toch maar eens naar een nieuwe gekeken en ondanks de onbegrijpelijke prijspolitiek van Doxa ( voor een horloge van $2000,- vragen ze in Europa €2200,-) de knoop begin juli door gehakt.

Doxa kwam deze zomer met een nieuwe 1200T limited serie en daarvan de 1200T MkII Professional besteld.

  • De 1200T is eigenlijk de reïssue van de iconische 300T Conquistador uit eind 60er jaren. Dit horloge (Rolex adepten, volgende tekst even overslaan… :wink: ) introduceerde verschillende noviteiten op duikhorloge gebied die baanbrekend bleken te zijn en dan ook later door vele andere merken overgenomen zouden worden. Denk even aan de oranje dial, extra grote minutenwijzer met extra lume, decompressietabel op de bezel en niet te vergeten; de Helium Release Valve (eerste Doxa met HRV in 1969, eerste Rolex Seadweller in 1971)
    Door de gelijkenis met de 300T is de maatvoering van de 1200T, voor een moderne Doxa sub, aan de bescheiden kant: 42,5mm ex kroon. Dit betekent wel dat hij voor vrijwel iedereen draagbaar is. Voor mij, met 18,8 cm pols, was overigens de gelijkenis met de 300T het aankoopargument. Daarnaast is de 1200m diepte rating natuurlijk ook iets wat ik vaak denk nodig te hebben… :smile:

  • MkII staat voor een volledig nieuwe versie van de beads of rice bracelet. Doxa diehards waren niet 100% tevreden over bepaalde oudere types BOR bracelets op andere Doxa modellen en keken hier vol verwachting naar uit. Ik loop even op de zaken vooruit en kan jullie zeggen dat (als niet BOR ervarings deskundige), dit 1 van de aller comfortabelste banden is, die ik ooit heb gehad. Ik draag tegenwoordig veel rubber, wat leer en een enkele metalen band (Breitling pro II, wat ik een topband vind), maar deze staat nu op eenzame hoogte!

  • Tenslotte de Professional dial; voor de niet Doxa kenners: Doxa subs zijn genoemd naar hun diepte rating en het type wijzerplaat. De kleur van de wijzerplaat is gerelateerd aan illustere benamingen als Professional (oranje), Sharkhunter (zwart), Searambler (zilver), Caribbean (blauw) en Divingstar (geel). Wat betreft de oranje (Professional) wijzerplaten, deze moet qua opmaak, helderheid en lume toch wel in de wijzerplaat top3 aller tijden staan, zo niet bovenaan! Zoals gezegd zou Doxa ook hier de standaard (vanwege afleesbaarheid onder water) hebben gezet en bovendien hou ik wel van een contrasterend kleurtje, dus mijn eerste Doxa zou een Pro moeten zijn.

Na de aanbetaling begon het wachten. De nieuwe serie stond aangekondigd voor half juli, dus ik dacht binnen 2 weken de sub binnen te hebben. Half juli echter nog geen bericht, maar wel het 2e deel van het aankoopbedrag afgeschreven. Na een berichtje van mijn kant werd gezegd dat men die week zou starten met uitleveren. Begin augustus echter nog geen enkel bericht, maar ik had intussen al van Doxa kenners begrepen dat dit bij elke nieuwe serie het zelfde verhaal was; standaard vertraging van minimaal enkele weken… En dan; 2e week augustus een mail van Doxa dat mijn Sub Zwitserland via Oostenrijk zou verlaten en inderdaad, 2 dagen later een pakketje voor de deur!

Wat ‘unboxing’ plaatjes;

Ingepakt als een breekbare vaas?:

Geen vaas maar de ‘world famous Doxa scuba bottle!’:

Leuk dvd-tje erbij met mooie plaatjes en handleidingen:

De bottle gaat makkelijk open:

en verder open:

Daar is de Doxa Sub 1200T MkII Professional:

Uurwerk is de gangbare maar degelijke ETA2824-2 met Doxa afwerking. Al las ik dit weekend op de website dat er ook een Selita SW200 in zou kunnen zitten. Dit stond er niet bij toen ik de Sub kocht, maar is voor mij zeker niet bezwaarlijk. Deze week trouwens +3 sec/dag (tov mijn radiocontrolled GShock):

Op de pols (foto’s met Iphone, kleur in levende lijve meer sprankelend):

de bracelet is perfect en snel aan te passen op lengte via geschroefde pinnen met de meegeleverde Bergeon tool.

Buitenste schakels mat, beads gepolijst; een perfecte combinatie naar mijn bescheiden mening.

Ik heb de 1200T nu enkele dagen gedragen en zou hem niet meer af willen doen. Behalve dat ik het een zeer mooi horloge vind (wat natuurlijk persoonlijke smaak betreft), zit het ook super comfortabel. Mijn indruk is dat veel mensen concessies doen aan de draagbaarheid van een horloge omdat ze het zo mooi vinden. Dit is een horloge waarbij geen concessies nodig zijn!

Later meer!

59 likes

Okay, officieel jaloers, wat een beauty!

Mooi verslag van een mooi (zomers) horloge :+1:

ge-wel-dig horloge en merk! morgen een kleine geschiedenis daarover :smile:
erg mooi hoor deze icoon! geniet er van!! :slight_smile:

1 like

Mijn beste,

Fantastisch zeg!!
Een feest om dit topic te lezen!!
En vanzelfsprekend ook om te zien. :+1:
Ik wens je dan ook vele memorabele momenten met deze karakteristieke Zwitser.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

2 likes

Hele mooie klok van een - op duikergebied - gerennommeerd merk.
Ik heb zelf een soortgelijke BOR band op de Crepas Caymann en dit draagt inderdaad zeer comfortabel.
Van harte gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst. :+1:

1 like

Gefeliciteerd en een ontzettend leuk verhaal; chapeau.

Heel mooi, vind dit een van de aller mooiste. Echter die prijs en het feit dat als je er een tweedehands binnen de garantie periode koopt en de garantie dan is verlopen weerhouden me steeds.

Hoe zit het met de afwerking van de wijzerplaat, bezel en kast? Ik hoor soms verhalen dat de kasten uit China kunnen komen, wat niet per se slecht is, maar toch.

Anyway, veel plezier er mee! Leuk verhaal trouwens!

Gefelciteerd! Kan me voorstellen dat ie voorlopig niet meer af gaat. Wat een beauty! Spreekt mij persoonlijk twintig keer meer dan zo’n andere Sub. :smile: :wink:

Schitterend horloge. Zelf heb ik ook enkele Doxa’s, waaronder een 600T Sharkhunter met Bor band en ik kan alleen maar beamen dat dit erg comfortabel draagt.

Mooie klok! ook leuk om weer eens wat anders te zien!

Erg mooi! Een toppertje. Veel draag en kijkplezier.

Doxa is één van mijn favoriete merken die ik nog nooit heb gehad. Wist niet dat ze zo makkelijk te verkrijgen waren in Europa. Heb je misschien een linkje?
Bekoort me eigenlijk ook iets meer als Rolex omdat je ze hier gewoon amper ziet. Zou graag nog eens een caribbean bezitten.

Doxa maakt erg leuk spul. Geniet ervan!

En nog een plaatje van mijn oude:
[URL=http://s1101.photobucket.com/user/trebz1/media/doxa.jpg.html][/URL]

1 like

Dank voor de leuke reacties!

Ter aanvulling @mooieklokjes; het garantieverhaal is inderdaad eigenaardig en eigenlijk een groot merk onwaardig; als goedmaker denk ik dat er relatief weinig Sub’s worden doorverkocht binnen die 2 jaar :wink:

Wat betreft afwerking; ik ben geen expert en heb (nog) niet serieus met het vergrootglas gekeken, maar naar mijn indruk ziet alles er perfect uit. Wijzerplaat zeer clean en sprankelend, bezel zeer solide en kast voor en achter mooi afgewerkt. Ik zal later proberen nog eens wat close up plaatjes te maken.
Het China verhaal komt op sommige forums om de zoveel tijd terug, maar lijkt allemaal te herleiden tot 1 of enkele bronnen die dit in de wereld hebben geholpen (wat volgens mij, voor enkelen zelfs geresulteerd heeft in bans bij bv WUS). Doxa heeft dit China verhaal altijd, zelfs met (dreiging van) juridische stappen, ontkend. Het enige, voor zover ik weet, wat ze niet keihard ontkend hebben is dat er (onderdelen van) banden uit China zouden komen. Dit zou dan ook waar kunnen zijn, maar schijnt voor legio gerenommeerde Zwitserse merken te gelden!

1 like

Als je het financiële verhaal even vergeet :wink:, werkt het heel makkelijk via de Amerikaanse website:
Doxa Sub

Er zijn geen officiële verkoopkanalen in Europa.

Kasten worden waarschijnlijk bij Walca gemaakt in China. Goede kwaliteit, maar wsl wel Chinees. Idd zijn alle mensen die hierover berichtte gedreigd met acties en op het Doxa forum zijn de klokkenluiders geband.
Echt prachtklokken! Wat mij wel opvalt is dat de duikextensie die je ook op een aantal Doxa’s ziet, je ook vaak ziet op microbrands die er geen geheim van maken dat ze een in China gemaakt product verkopen.

Maar proficiat met deze prachtaanwinst.

Wat een mooi verslag en een super mooie duiker die heel lang om de pols blijft denk ik. Chapeau!

Proficiat met deze mooie aanwinst.

Gave klok, mooi bericht. Proficiat, geniet er van!