Nieuwe aanwinst: Dugena Monza

Gisteren in handen gekregen, deze Dugena Monza met Valjoux 7733 uurwerk. Meeste Chrono’s uit deze periode (eind jaren 60?) hebben een meer afgeronde kast wat ik minder mooi vind en ben dus erg blij met deze aanwinst. Nog meer omdat een dergelijk model in de verzameling ontbrak na de verkoop van de Desotos.

Zoals altijd excuses voor de foto. Dit keer wel redelijk scherp maar doordat ik mij moet haasten (de dames willen boodschappen gaan doen) een beetje rare hoek.

Prachtig horloge…

gr,
Hans Mennink

Fraaie aanwinst Henrik! Gefeliciteerd en veel draagplezier!

Gr. Patrick

Fraai horloge. Vooral de witte subdials. Voor welke prijs heb je 't gekocht-- als ik vragen mag?

Ik heb er 90 euro en 50 cent voor betaald.
Alleen liep het uurwerk te snel dus dat wilde ik gisteren even door de horlogemaker laten bijstellen. Voor de rest deed alles het prima. Echter voor dat ik bij de horlogemaker aankwam had ik gezien dat het horloge was stil komen te staan, toen ik er tegenaan tikte gebeurde er niets, toen ik aan de kroon draaide kon ik ineens draaien tot Sint Juttemis. De veer?
Maar ik ging dus toch al naar de horlogemaker… Hij maakte de kast open en vond een los schroefje dat eerst de boosdoener zou zijn. Dat begreep ik niet maar na het op z’n plek te hebben aangedraai bleek dat ook correct, het liep nog steeds niet, toen vond hij een gebroken tandje ergens van en toen ben ik maar kaas gaan kopen op de markt. Hij belt als het klaar is.

ziet er goed uit Henrik, mooi klokje, gefeliciteerd (tu)
Deze Valjoux uurwerkjes zijn oerbetrouwbaar en nog steeds gewoon geschikt voor dagelijks gebruik, heel goede keus voor een praktische (en betaalbare) vintage klok.
Deze ronde kasten vind ik zelf ook het mooiste, maar die hoekige 70-er jaren modellen worden denk ik toch ook snel echte collectors-items.
Groet,
Paul

dat “oerbetrouwbaar” van mijn post hieronder neem ik dan maar bij deze terug :smiley:

Ik heb het horloge terug, de horlogemaker kon me niet helpen. Hij weet niet wat er is maar het horloge is inmiddels in een slechtere staat dan ervoor.
Eerst was het horloge gewoon gestopt, misschien was er een tandje gebroken, nu kan ik aan de kroon draaien en draaien de wijzers mee. Ik kan hier de achterkant niet openmaken maar vrees het ergste, ik denk dat de horlogemaker er af had moeten blijven…
Ik ben doorverwezen naar de importeur!?!

Dat is erg jammer, Hendrik !

Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij jouw horlogemaker maar dit is toch een uurwerk wat normaal gesproken iedere horlogemaker moet kunnen repareren, toch ?

Dat iemand niet ieder horloge kan maken, kan ik nog inkomen. Dat de toestand van het horloge slechter word, NIET !

Ik denk dat er maar 2 personen alhier zijn die je verder kunnen helpen !!

Sterkte !! Ik weet hoe het voelt :frowning:

Moet toch te herstellen zijn, begrijp niet dat je horloger dit niet kan herstellen.

Volgens mij moet er dus een schroef van de brug los gekomen zijn waardoor er geen ingrijping meer was met de opwindwielen waardoor je kon blijven opwinden. Daardoor kan er wel ergens een tandje van afgebroken zijn, maar is dan toch te herstellen, mijn gedacht.

Henrik,Volgens mij kan jouw horlogemaker beter van alle horloges afblijven,zonde van zo’n mooie klok.

Ik zou de extra kosten die er nu bijkomen proberen te verhalen op de man,
een waarschuwing hier, lijkt me ook wel op z’n plaats voor de forumleden.
misschien weet iemand op het forum nog een echte horlogemaker in de omgeving van Rotterdam ?

groet, Andre

En hoe zou dat nou komen? Paul is wederom de koning!

Een paar van Pauls bevindingen en foto’s nadat ik er waarschijnlijk mee over een electro-magnetisch-ultra-statische-nucleaire-bron ben gelopen:

1e bevinding:
Je horlogemaker valt denk ik weinig te verwijten hoor, ik geloof dat hij er helemaal verder niks aan gedaan heeft. Hij konstateerde geen gebroken tand, maar een “gebroken” tandrad; de hele brug ligt los, en het 3e rad is uit zijn lagertje gesprongen en zit scheef. (zie plaatje)
Zal het uurwerk even verder uit elkaar halen om te kijken of er wat kapot is, of dat het simpelweg een kwestie is van korrekt monteren.

2e bevinding:
Ik dacht dus echt dat dit een makkie zou zijn: niks kapot en na een klein uurtje zat hij al weer in elkaar en liep 'ie al weer. Alle schroeven zaten eigenlijk nogal los maar er was niks kapot.
Bij het testen en afstellen bleek echter nog wat meer loos met het uurwerk, ik denk dat de vorige eigenaar veel op een ouwe Norton motorfiets gereden heeft of dat hij veel met klopboormachines gewerkt heeft, want er zaten allerlei pennetjes en excenterschroeven los, waarvan ik eigenlijk niet eens wist dat ze los konden zitten!
Dat is nu allemaal opgelost (dacht ik), wel jammer dat hiervoor het hele uurwerk weer uit elkaar moest! De balansveer was ook niet helemaal jofel, hij was niet vlak en kwam tegen het centrumrad aan, (vermoedelijk liep 'ie daarom in eerste instantie te snel) is ook verholpen, maar de vorm van de veer is duidelijk anders als mijn 7733 uurwerken, moet nog even aanzien hoe goed het uurwerk op tijd loopt.
Het loopt nu al enkele uren met ingeschakelde chrono, dus dat is een goed teken, misschien dat ik morgen het horloge weer in elkaar kan zetten!

3e bevinding:
[i]je Dugena zit in elkaar en ik heb 'm vandaag de hele dag laten lopen; er zit nu wel een Poljot onderdeeltje in getransplanteerd, maar alles lijkt OK te funktioneren:

In het uurwerk zit alles weer vast en op de goeie plek; de lagertjes zijn geolied, maar ik heb de delen niet ultrasoon gereingd.

Ik laat 'm nog een poosje lopen om te zien of hij een beetje goed op tijd loopt, stel 'm zo nodig nog een beetje bij en dan stuur ik 'm zo snel mogelijk naar je terug; voorlopig heeft 'ie 't goed naar de zin tussen z’n broertjes:[/i]

Hierna heeft ie nog één keertje gehikt maar inmiddels tikt ie vrolijk aan mijn pols. Paul bedankt!

Eind goed, al goed !!

ziet er top uit tussen zijn broertjes.

Je zult Paul dankbaar zijn, vermoed ik.

Ik ben Paul K trouwens ook heel erg dankbaar !! Na mijn noodkreet voor een veertje van mijn Doxa http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,7411,7512#msg-7512 is paul in zijn archief gedoken en heeft mij een aantal veertjes opgestuurd, waarvoor mijn hartelijke dank.

In middels zit het veertje erin, en het werkt :D:D Paul bedankt !!!.