Nieuwe aanwinst (duiker), dus wat is de beste universele kastenopener?

Ik heb weer eens zo’n aanwinst “voor de lol”. En echt waar, ik heb in jaren niet zo’n lol gehad met een horloge. En voorpret! Dit Reglex “05” (oehoehoehoehoe… brrr 05!) horloge (NOS!) zag ik op Marktpaats voor 14,99 maar dezelfde verkoper had 'm “buy it now” voor 9,99 op eBay. Dus op eBay gekocht. Deels ook omdat het op de foto leek alsof er zo’n gevlochten bandje aan zat. Ik had 'm in no time binnen.

Zat in een NOS Olympic doosje, werkelijk prachtig. Het bandje is van plastic, heerlijk! De bezel draait alle kanten op en ook zo makkelijk dat duiken ermee te gevaarlijk zou zijn. Daarbij staat er nergens op het horloge dat het waterdicht is dus duiken lijkt me sowieso niet zo verstandig :smiley:
Er zit een automatisch uurwerk in maar de achterdeksel (die dan weer wel geschroefd is) heeft van die rare halvemaan inkepingen en ondanks dat ik daar wel een tooltje voor heb, krijg ik 'm niet open.
Enorm jammer, ik wil weten wat voor uurwerk hier in zit!!! Daarbij, als ik 'm op waterdichtheid ga testen en de kast loopt vol, kan ik als de deksel er niet af is er ook geen stofzuiger opzetten om het uurwerk weer te drogen. (:P)

Maar ondanks dat het allemaal zo goedkoop oogt, echt een mooi horloge! De indexen zijn met een gelige lichtpasta gedaan, de wijzers met een groenige, de cijfers zijn wit en de secondewijzer is rood. Togo!!!

Ik ben er helemaal vrolijk van geworden:

Mijn vraag, wat is de handigste en best bruikbare universele kastopener? Dat ding van mij is erg oud met hulpstukken, ontzettend onhandig en erg gevaarlijk want je schiet zo uit (diepe krassen!).

Voor deze horloges:

Waterpomptang.

:smiley:

ps
hoe doet de lumenpasta het :wink:

Een dergelijke achterdeksel heb ik tot nu toe nog altijd met een gewone “case back opener” opengedraaid.

Wanneer je de stiften goed strak tegen de deksel zet, lukt het meestal wel. Effe opletten dat je de stiften niet de kast “indraaid” want deze duikers zijn meestal van verchroomd messing en kunnen niet zoveel hebben. Grootste probleem is meestal om de kast goed vast te houden, Ik heb er al eens eentje in de bankschroef gezet. Weliswaar met wat hout als bescherming. Effe een tikje vaster wil ook wel eens helpen voor ie loskomt.

http://cgi.ebay.com/WATCH-CASE-OPENER-REPAIR-TOOL-WRENCH-AUTOMATIC-BOXSET_W0QQitemZ8949185970QQihZ004QQcategoryZ117039QQrdZ1QQcmdZViewItem

Waterpomptang ? Ik huiver bij de gedachte (:D(:smiley:

Best wel een geinig dingetje voor 10 euro, voor zo’n bedrag kan ie nooooooooit ook nog waterdicht zijn !! (:

Laat effe weten wat erin zit

Mijn opener heeft maar twee van die stiften, vandaar het gevaar.
Het voorbeeld dat je geeft is denk ik de beste oplossing. Waarom speciaal deze? Ik vind de verzendkosten nog al hoog…

Nee toch zeker: nooit geen bankschroef gebruiken: een kastopener moet je altijd gebruiken in kombinatie met een kasthouder!!!

Die kasthouder plaats je dan in een bankschroef, je drukt met de vlakke hand de opener naar beneden op het horloge en met de andere hand draai je het deksel los, zo is de kans op losschieten klein.

De kastopeners van Indiase kwaliteit zijn best redelijk als je ze maar af en toe nodig hebt, maar hebben veel speling, zodat de pootjes “uitbuigen”; een originele Jaxa (Bergeon) of een L&G zijn strakker, dus schieten niet snel uit de groefjes, maar zijn wel wat duurder.

Deze is natuurlijk nog veel beter, maar ja, wie heeft er nou $500 voor een opener over:

Geinig klokje trouwens Henrik (tu)

Groet,

Maar op jou aanraden gebruik ik o.a. een waterpomptang en een nijptang voor bepaalde dingen… nu begrijp ik er niets meer van ::o::o::o

:smiley: Anywho, wat vinden jullie van zo’n zuignap? Werkt dat?

Nou Paul, Ik had alle truuks al geprobeerd maar de achterdeksel wou niet los.

Ik snap dat een bankschroef, voorhamer, waterpomptang e.d. niet met horloges samengaan.

De pootjes van de kasthouder begonnen al om te buigen, de kasthouder zat al in de bankschroef, de drukkers van de chronograaf zaten ook al tegen die pootjes te duwen en ik was band dat die krom zouden gaan of afbreken. Een ander manier van inklemmen had ik ook geprobeerd. Ik heb toen van wat hout een malletje voor de kast gemaakt en die om het horloge geklemd, na wat gehannes kwam ie alsnog los. Volgende keer zal ik hem effe met een föhn (geen verfstripper) warm maken. De schroefdraad was redelijk geroest, daardoor kwam ie niet los. De pakking zat onderin, het water / vocht van transpiratie kon gewoon bij de schroefdraad tot aan de pakking. Niet echt een ideaal ontwerp, lijkt me.

Henrik, ik denk dat er normaal gesproken bij de fabrikant/servicecenters een aparte dop voor deze achterdeksel gebruikt word. Speciaal gereedschap voor alleen dat merk.
Die zuignappen werken wel, maar alleen als de deksels niet al te vast zitten.
Op het PMWF is iemand die maakt de deksels met een dot “Rodico” los, ik heb geoefend maar lukt me niet…krijg je met 2 linkse handen.

Overigens gebruik ik het meeste zo’n Pocketopener, die deksel hoeven niet muurvast te zitten. Dichter als dicht gaan ze niet.

Lucien, ik had even niet begrepen dat je het over een hardnekkig probleemgevalletje had, sorry.
Ik heb zelf ooit eens duiker-chrono gehad waar bij de poging het deksel te openen de geharde pennen van de opener spontaan afbraken:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,873,873#msg-873

Freddy had hiervoor toen de volgende tip:

Om een kast te openen die zo vast zit laat ik olie tussen de rand van de bodem en de dichtingsring lopen, een nachtje wachten en gaat zo open. Zoals op de foto te zien is er roest aan de rand van de bodem en de dichtingsring en is zit dan muurvast. Bij het sluiten gebruik ik ook altijd vet aan de dichtingsringen, blijven ze soepel en beter dicht.

Henrik:
Zo’n zuignap heb ik ooit eens bij een openerset gekregen voor Amerikaanse zakhorloges, maar met dat ding kan ik echt niks openkrijgen… ben ook met 2 linkse handen gezegend vrees ik…

Groet,

Wat ik zo leuk vind als ik je oude post teruglees, is dat ik de wijzers die ik toen lomp vond nu juist mooi vind.

Leuk Henric zo`n horloge had ik nou verwacht in het vrolijk horloge draadje :wink: