Nieuwe aanwinst: Ebel Chrono-Sport Caliber 134

In 1969 bracht het consortium van Zenith/Movado een uurwerk op de markt waarvan men claimde dat het de eerste geïntegreerde automatische Chronograaf was. Trots noemde men het uurwerk dan ook de El Primero.
De introductie had niet op een slechter tijdstip kunnen komen. De quartz revolutie stond net op doorbreken, en na verloop van tijd (midden jaren 70) legde Zenith de productie van dit uurwerk stil.

Ongeveer tegelijkertijd was Pierre-Alain Blum van Ebel ervan overtuigd dat de mechanische horloges zeker nog niet ten dode waren opgeschreven, en Ebel besloot om een mechanische chronograaf op de markt te brengen, geheel tegen het tijdsbeeld in. Ebel ging op zoek naar een betrouwbaar kwaliteitschronograaf, en kwam uit bij Zenith.

Zenith besloot om de productie van de El Primero 400 toch weer te hervatten (voor Ebel), en Ebel hernoemde het naar Ebel Caliber 134. In 1982 zag de eerste mechanische chronograaf van Ebel het daglicht, de Chrono-Sport.

Eind jaren 80 besloot Ebel om haar eigen mechanische chronograaf uurwerk te gaan ontwikkelen, in 1995 werd het Ebel caliber 137 gebruikt, dit uurwerk is gebaseerd op een Lemania uurwerk.

Om begrijpelijke redenen is een Ebel met caliber 134 gewilder onder verzamelaars dan eentje met een caliber 137.
Het uiterlijk van beide chronografen is vrijwel identiek, en het is lastig om alleen van een plaatje van de voorkant te kunnen achterhalen welk uurwerk binnenin zit.

De makkelijkste manier is om op de achterkant te kijken. Er staan twee regels met nummers ingegraveerd.
Op de tweede regel vormen het tweede, derde en vierde nummer het getal 134. Dit geeft aan dat je te maken hebt met een Ebel caliber 134 (El Primero)

Natuurlijk kun je het ook horen als je het horloge aan het oor houdt. De Ebel 134 tikt als een waanzinnige met 36.000 A/h

Het horloge is 38mm in doorsnede zonder kroon, 40mm met kroon.
De kroon is in de vorm van een schroef.
Het ontwerp van de kast met de geïntegreerde band past Ebel consequent toe in het merendeel van haar horloges.

De banden (of het nu een leren band is of een stalen band), zit met schroeven aan de kast vast. Dit typische Ebel systeem heeft 1 groot nadeel; je kunt niet even van (after market) band wisselen, je bent aangewezen op de (belachelijk dure) Ebel banden.

Ik vind het Ebel design wel mooi, maar het gebruikte uurwerk (El Primero) is de eigenlijke reden van deze aanschaf.

geweldig en met een super gaaf uurwerk ! mooie aanwinst, zeker met de kenmerkende ebel band.

Prachtig horloge, alleen jammer van die …Ebel-band.

Leuk informatief verhaal.
Klopt het dat die El Primero calibers door het hoge tikgetal 1 in het jaar een servicebeurt nodig hebben?

Een TOP uurwerk Hans, echt super…!!

Hans,

Mooi horloge.(nostalgie voor mij !)
Om het verhaal compleet te maken :
Jouw horloge is de 1134901/2501
Het nummer is helemaal te ontleden:
1e cijfer (1) = staal/goud ( andere voorbeelden 9=staal , 8=geelgoud , 4=roodgoud)
2e+3e+4e cijfer (134) = caliber
5e cijfer (9) = familie (sport classic chrono)
6e cijfer (0) = maatvoering
7e cijfer (1) = finish (gesatineerd)
achter de /
25 = band (standaard sport classic band)
01 = wijzerplaat ( 0 = wit , 1 = zwarte romeinse opgedrukte cijfers)

Ik heb nog 2 originele (dunne) brochures van dit horloge uit de jaren '80/begin '90.
Als je ze wilt hebben laat het me dan maar weten, stuur ik ze op.

1 like

Hoi Ropa, bedankt voor de informatieve aanvulling aangaande de nummering.

De jaren 80 catalogi lijken me heel interessant. Ik stuur je een PB´tje.

Niet helemaal mijn ding maar wel een ontzettend mooi uurwerk!

Hans,
Ik heb je een PB’tje gestuurd.

Dit is eigenlijk helemaal niet mijn ding,(goud) maar vind het toch een mooi horloge.
Ook het uurwerk ziet er mooi en vooral solide uit, ik zeg niet dat het zo is, maar het ziet er zo uit.

Wil ik net op posten drukken, lees ik net het laatste bericht, beetje saai, maar kan er niets anders (meer) van maken

Niet mijn ding, dat schroefjes design op de kast bij Ebel stoort me altijd.

Maarrrrr voor zo’n verzamelaar als jij bent snap ik dat deze Ebel in je collectie hoort. Veel plezier er mee en natuurlijk bedankt voor het interessante verhaal!!

Niet direct mijn smaak, maar ik snap helemaal dat het horloge fascineert vanwege het uurwerk! Dan krijg je vanzelf al een ander gevoel bij een horloge. (tu)

Zeer leuk om zo weer wat bij te leren, daar ik zeker nog zeg maar gerust de ballen verstand heb van alle ins en outs van calibers , heb ik denk ik een stompzinnige vraag, ik weet dat de oudere rolex daytona’s ook een el primero caliber hebben is dit hetzelfde caliber >? al dan niet aangepast ?

een mooie aanvulling op de collectie denk ik!(tu)
veel draagplezier gewenst.
Gr dennis.

Yep in de daytona werd ook een el primero gebruikt maar zodanig door rolex onderhanden genomen dat je em naar het schijnt nog moeilijk voor een el primero houdt. Heb ik van lezen want ik had nooit het genoegen er eentje te mogen aanschouwen. Om em betrouwbaarder te maken is het tikgetal door rolex ook teruggeschroefd naar 28800 als ik het goed voorheb. Nu mss kunnen de echte rolexkenners hierover uitsluitsel geven?

Prachtig uurwerkje, daar valt niets op aan te merken. Alleen aan het horloge zelf met zijn 6 schroeven op de zeskantige kast kan ik maar niet wennen. Deze port-hole look is niets voor mij. Raar is overigens wel, dat ik de AP Royal Oak Offshore wel prachig vind ondanks zijn 8 schroeven en acht kanten :S

Gefeliciteerd met dit fraaie verzamelstuk(tu). Het zal vast een blijvertje zijn;) De band doet mij een beetje aan een trilobiet denken.
Mooi verhaal erbij, hier leren we allemaal weer van.

Leuk verhaal heb ik toch weer wat bijgeleerd bedank hier voor
Het horloge mag er trouwens ook zijn mooie klok met een prachtig uurwerk gefeliciteerd ermee

gr Pieter

yoeri, bedankt voor het weetje… :slight_smile:

Deze aanwinst had ik gemist. Zoals je zelf opmerkt, het uurwerk is interessanter dan het horloge. Ik zou het ook kopen :smiley: