Nieuwe Aanwinst: Echt leuke Lot!

Al een tijdje geleden kocht ik een lot dat aan de ene kant zeer veelbelovend was maar aan de andere kant ook een wat forsere prijs had dan mijn gebruikelijke lotjes. Pas gisteren door een communicatie foutje, kwam het lot binnen. En er zaten wat fraaie dingen bij.

Om te beginnen (vlnr - vbnb) een Marconi Special in zeer goede staat. O.a. vandaar mijn eerdere vraag over dit merk. Het is (was van) Rolex, ik weet het nog steeds niet zeker. Dan twee enorme “polslappen” waarvan de Paladin een mooi uurwerk heeft en een stuk staal in de kast om het gewicht te vergroten. Voelt erg lekker aan.
De Longines links onder is erg fraai. De kast is in goede staat, de plaat ook, het uurwerk is prachtig. Met een nieuwe glaasje zie ik mijzelf die nog wel dragen. De Zenith daarnaast is wat smalletjes maar wel leuk, loopt niet. Dan de touri?? met een heeel erg mooi uurwerk (steeds zeg ik mooi uurwerk, ben ik vergeten ze te fotograferen!) en dan nog een of andere noname. Al met al toch niet echt een heel bijzonder lotje?

Maar dan deel twee!

Een Nicely 1 pusher chrono. Met een 18k kast die er nog erg goed uit ziet. Loopt als een trein. Starten, stoppen en nulstellen met 1 knopje, erg leuk. Wel wat klein.
Een 18k Girard Perregaux. De kast heeft een diepe deuk aan de zijkant en het uurwerk (automaat) zou wel eens goed gereinigd moeten worden. Maar verder best aardig.
Nog een Marconi Special met een zilveren kast (34 mm). Die draag ik nu, loopt erg goed en ben dus erg benieuwd naar die connectie met Rolex…
Een Diwen Chronograaf met Valjoux 92 uurwerk. Loopt erg goed, een erg mooi origineel gematteerde kast (deden ze dat toen ook al???). Plaat is wel wat vies maar ik heb toch die flessen reinigingsmiddel in de kast, heb ik er ook een doel voor :smiley:
En dan de Gladiator met 3 pushers. De exacte volgorde van gebruik ben ik nog niet uit omdat hij het niet doet. De 3e pusher zit in de kroon verstopt. Erg leuk om te hebben!

Een foto van de uurwerken van de chrono’s. De middelste is dus een Valjoux 92, de andere twee weet ik niet. Ik heb hier mijn boeken niet maar ben wel erg benieuwd dus wie het weet…

De Nicely heeft overigen een inscriptie achterop. Een A met een L en daaronder 1 7 942. Ik heb begrepen dat men in spaanstalige of zuidamerikaanse landen de 1 van een jaartal nog wel eens wilde laten gaan. Dus ik neem aan dat het hier om 1 juli 1942 gaat. Leuk aandenken!

Al met al een erg geslaagde lot. De 1 en 3 puscher en ronde Marconi Special zijn absolute aanwinsten, de Longines ben ik ook erg blij mee, eens kijken hoe die er met een nieuwe glaasje en wat poetsen uitziet. Als iemand over 1 van de horloges nog wat meer info heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag.

mooi spul henrik, vooral de marconi op de tweede foto is super mooi om te zien ! daar ben ik wel jaloers op, net als de GP.

Verder helpen kan ik je niet, Henrik, maar ik wil wel even zeggen dat je hier weer wat leuk spul hebt gekocht!! Veel plezier met je aanwinsten!! (tu)

You did it once again ! :wink: (tu)

Congrats !

Mooi spul…

Goed gedaan weer. Met name voor de Marconi Special kan ik wel warmlopen, mooi simpel horloge.
Gefeliciteerd ermee.
groet
Harald

mooie lot met aparte horloges. Ik weet niet hoe oud die Marconi is maar qua vormgeving
kan die zomaar onlangs uitgegeven zijn.

helemaal raak deze keer! (tu) hele leuke en ook best bijzondere horloges!
Ze zien er ook nog allemaal heel redelijk uit, zeker geen slopers.

Met name die enkeldrukker Nicely vind ik erg grappig, is ook best wel zeldzaam, zo’n “baby-chrono”, vooral met gouden kast; het is alleen een beetje lastig om zulke kalibers te bepalen, komen in mijn boeken niet veel voor!
Op de website http://www.invenitetfecit.com/ staat oa deze chrono “sans compteur” (dus zonder minutenregister):

en wordt een Venus 12 ligne genoemd uit de laat 30-er jaren; heeft er wel wat van weg (hoewel de Nicely me wat kleiner in diameter lijkt)

Die drie-drukker is een Landeron 47, de kroondrukker is de nul-stel-knop; grappig om te weten is dat dit kaliber de allereerste (officiele) chrono zonder kolomwiel is!!
Op bovengenoemde website wordt dat betwist, maar die link moet je zelf maar even opzoeken.
Zo’n driedrukker kom je nog wel af en toe tegen, is niet echt superzeldzaam, maar is toch zeker een mooie aanwinst op je kollektie (tu)

Die Marconi’s zien er bijzonder uit, geen idee van de geschiedenis, via google vond ik een korte beschrijving bij een ebay aanbieding:
“MARCONI was a ROLEX related brand until the 1930s along with other famous brands such as TUDOR and UNICORN”…

In ieder geval een hele leuke vangst, gefeliciteerd ermee! (tu)

Edit: Oeps, zie net dat het Marconi mysterie al helemaal was beantwoord door André!

Groet,
Paul

Ik weet niet wat je allemaal al thuis hebt liggen, maar dit is op zich al verzameling. Gefeliciteerd!!

Groeten, Tom Vreeken.

Gefeliciteerd Henrik, er zitten inderdaad hele leuke stukken bij. Ik hoop ze langs te zien komen op de woensdags!

Leuk, Henrik.

Ik zie er mooie exemplaren tussen liggen!

(tu)

Dat ziet er goed uit! Mooie bijzondere horloges. Was de foto die bij het lot stond lekker onduidelijk of had de verkoper zijn best gedaan en er een mooie foto bijgezet. Hoe onduidelijker de foto, hoe groter de verrassing als het wordt bezorgd.

mooie collectie Henrik (tu)
vooral die Gladiator met een Landeron 47 is heel bizonder, ik heb zelf een Lancet 41mm diameter met zo’n zelfde
caliber, de bovenste pusher start de chrono functie,de onderste pusher stopt de chrono, je kunt 'm daarna ook weer herstarten met de bovenste pusher,
de pusher in de kroon zorgt voor de nulstelling.
Freddy heeft er nog nooit één gezien in levende lijve,dus toch wel aardig zeldzaam :slight_smile:

groet André

Zat ik gisteren met de foto op het scherm en de Flume ernaast alle chrono kalibers te vergelijken en was heel erg blij toen ik het uurwerk als Landeron 47 herkende! Ik wilde dat natuurlijk meteen melden toen bleek dat jij dat al lang had gepost! :smiley:

Nu blijft die Nicely nog over, zoeken is vaak leuker dan vinden :slight_smile:

Dank je André! Ik begrijp dat Freddy dus weet hoe deze te repareren? :smiley:

Je zou Freddy er waarschijnlijk een groot plezier meedoen,
hij vond die van mij destijds reuze interessant :slight_smile: