Het is, denk ik, op dit furom wel bekend dat het horloge, dat Yuri Gagarin in 1961 tijdens de eerste bemande ruimtevlucht om de aarde droeg, een Shturmansky piloten horloge was, gemaakt door de Eerste Moskouse Horloge Fabriek. Na dit succes ging de Eerste Moskouse Horloge Fabriek horloges produceren met de merknaam Poljot, hetgeen ‘vlucht’, van vliegen betekend.
De merknaam Poljot is in de loop van de jaren op diverse manieren op de wijzerplaat terecht gekomen. Voor de buitenlandse markt zie je het meestal gewoon ‘Poljot’ in het ons bekende alfabet, met drukletters en voor de binnenlandse markt in het Cyrillisch, ook in drukletters. Maar heel in het begin werd het met de veel mooiere sierletters geschreven. Dat is waarschijnlijk niet heel lang gedaan, want ik heb in anderhalf jaar op eBay maar één zo’n horloge gezien. En ik zit echt heel veel te kijken.
En dat ene horloge heb ik ook gescored ook:) Het ziet er niet zo fraai uit en bij het versturen is het horlogeglas helaas gebarsten, maar dat is niet zo erg. Een nieuw glas is snel geplaatst.
Het leukste vind ik dat ik er een heb! Het loopt wel en opwinden gaat ook goed, alleen de datum verstellen gaat niet soepel, het lijkt of de opwindas een paar tandjes missen. Het heeft dus een beurtje nodig:D
Het uurwerk is een caliber 2408, 16 steens, 18000 bpm en 34 uur gangreserve.
Het zou leuk zijn als de wijzerplaat eens een schoonmaakbeurt krijgt. Of het kan weet ik niet. Het zou zonde zijn als de opdrukken daardoor beschadigen, want daar gaat het nu juist om.
Al met al ben ik best blij met deze aanwinst. Het is weer een stukje geschiedenis van de Russische horlogemakerij.
Altijd leuk, deze oude Russen.
Ik kan beneden op de wijzerplaat alleen Kirova ontdekken, de naam Poljot kan ik er niet uit halen bij deze sierletters.
Leuke aankoop.(tu)
Groet. Chris
Mooi hoor deze rus!
Zelf heb ik nooit iets met russen gehad maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar al een tijdje anders over denk. Je hebt er echt prachtexemplaren tussen zitten.
Ik wens je er in ieder geval veel plezier mee!
Ik lees nu op het Russische deel van Watchuseek dat de naam Poljot nog eerder in gebruik kwam en wel na de lancering van de eerste Sputnik in Oktober 1957: http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=202566
Dat ziet er ook wel aannemelijk uit, als je kijkt naar het ‘puntje’ boven de ‘jo’ (lijkt op de ‘e’) en de antenne sprietjes:
Het is wel met het vervoer gekomen. Op de eBay foto’s was het glas nog heel. Nou ja, het was allemaal heel goedkoop, dus ik lig er niet wakker van. Ik heb het wel in de beoordeling vermeld, maar verder wel een goede beoordeling van de verkoper gegeven, want de afhandeling, het contact enz. was allemaal prima in orde.
Een wel heel bijzondere aanwinst. Proficiat!!
Verpakt in een plausibel verhaal geeft dit horloge niet alleen zijn schoonheid prijs doch ook een ‘vluchtig’ stukje geschiedenis hetgeen de naam ‘Poljot’ betekend.
Ik wens je veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit gevleugelde horloge.
Ik lees nu op het Russische deel van Watchuseek
dat de naam Poljot nog eerder in gebruik kwam en
wel na de lancering van de eerste Sputnik in
Oktober 1957: http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=2025
66
Dat ziet er ook wel aannemelijk uit, als je kijkt
naar het ‘puntje’ boven de ‘jo’ (lijkt op de ‘e’)
en de antenne sprietjes:
Mooie uitvoering en deze is mij ook nieuw.
Mooie geschroefde bodem overigens. Weer wat anders dan een ring om de deksel, zoals vaker gebruikt bij de Russen. ooie balansas. De wijzerplaat zo laten, mijn ervaring is dat het er niet mooier op wordt.
Naast Seiko verzamel ik Russen.