Een wat? 
Bijna 100 jaar na de uitvinding van de Tourbillon door Breguet in 1795, was er een slimme horlogemaker, Bonniksen, die in 1892 een patent kreeg voor de Karrusel. Waar de tourbillon typisch één rotatie per minuut maakt, doet een karrusel dat eens per uur, waarbij een groter deel van de aandrijftrein meedraait. Bij Chronometer wedstrijden rond 1900 versloeg de karrusel telkens de tourbillons. Voor de liefhebbers een plaatje die de verschillen tussen beide systemen laat zien:
Nu is er een Chinese uurwerkbouwer, PTS Resources, die al diverse tourbillons in het programma had, en weer eens wat anders wou, op het idee gekomen om nog een stapje verder te gaan, en nog een tandwiel meer de karrusel te plaatsen en zo een 12 uurs versie te maken, de PTS ST1201.
Aangezien ik een groot liefhebber ben van uurwerken was ik al een tijdje op zoek naar een horloge met dit specifieke kaliber er in. En nu heb ik er één gevonden voor een zacht prijsje. Dit model wordt gemaakt door een germasian merk, Graf von Monte Wehro, gesitueerd in het edelstenen plaatsje Idar Oberstein.
Ik had me al een beetje verdiept in de horloges uitgerust met dit kaliber, dus ik wist dat ik een horloge kocht dat er lastig in te stellen is, nog lastiger om nauwkeurig af te lezen dan een meistersinger of zelfs een zonnewijzer, en ook een een rare paars-gouden kastkleur heeft. Maar oh wat is het leuk om er naar te kijken. :~
Goed, plaatjes!
De achterkant van het uurwerk is niet echt interessant, omdat de rotor het enige is dat je ziet bewegen:
maar waarom naar de achterkant kijken, als je dit ziet in beweging ziet?
De balans en tandwieltjes draaien, maar het geheel gaat zo langzaam dat je hem niet ziet bewegen. Maar elke keer istie wel een stukje verder 
Kortom, een raar horloge, niet eens echt mooi of handig, maar ik blijf er naar kijken!
Groeten,
Martin