Nieuwe aanwinst, maar wat precies? In ieder geval een Maurice Lacroix zakhorloge, tot zover is natuurlijk wel duidelijk.
Hoe zit het? Recentelijk op eBay een zakhorloge gewonnen. Had wel eens van die Chinese skeletons gezien, en dacht ach wat, voor de fun wel leuk om zoiets te hebben. Zat te koop voor een paar Euro en wat verzendkosten. Dus maar eens kijken. Kom ik een Maurice Lacroix tegen, voor een spotprijs, op eBay Duitsland. Deze was Sofort Kaufen, zag dat er al wel iemand een prijsvoorstel had gedaan, waarop de verkoper nog niet gereageerd had. Blijkbaar wou er iemand voor nog minder dan een dubbeltje op de eerste rang zitten…
Het zakhorloge is inmiddels binnen, alleen vele malen mooier nog dan ik verwachtte. Er zat zelf een origineel houten Maurice Lacroix kistje bij, volledig op maat interieur, dus kan bijna niet anders dan dat deze er bij hoort. Verder geen papieren.
En toen begon het zoeken, welk type is dit. In het kistje staan ‘serie limitee’, dus een gelimiteerde oplage??? En het materiaal? Onder op de kast staat dat dit een 10 micron vergulde horloge kast is, dus goed verguld. Zoeken op Google levert niets op, anders dan dat om een door een Nederlander onderhouden website over de Maurice Lacroix Masterpiece modellen een Masterpiece horloge staat die er qua opbouw hetzelfde uitziet, de ML16, Maurice Lacroix Masterpiece Skeleton, prijs in 2003 € 2.550 in staal… Pas toen dacht is van …oeps… heb ik nu echt iets aparts tegen een fake prijs, of heb ik een fake gekocht. Aan de andere kant, ik heb deze nog nooit gezien, dus hoe interessant is het om hier fakes van te maken?
Contact opgenomen met de beheerder van die website, daar kreeg ik dezelfde dag nog een PDF van doorgestuurd waarin de Masterpiece uurwerken beschreven staan. En een heel klein fototje van dit zakhorloge in staal. Uurwerk is een Unitas 6497. Maar veel meer info is er niet. Volgens de eigenaar van die website is dit zakhorloge echt wat bijzonders, en komt het uit de Les Mécaniques serie van Maurice Lacroix, de voorloper van de Masterpiece serie.
Alleen veel meer info heb ik nog niet. Het horloge is genummerd 019, maar van hoeveel? Ik wil kijken of ik bij Maurice Lacroix nog wat meer info kan krijgen.
Maar misschien zit er op dit forum ook iemand die hier iets meer van af weet?
Onderstaand enkele foto’s genomen met de iPhone, doch duidelijk genoeg denk ik om een beeld te krijgen: