Nieuwe aanwinst en hulp/info gevraagd

Nieuwe aanwinst, maar wat precies? In ieder geval een Maurice Lacroix zakhorloge, tot zover is natuurlijk wel duidelijk.

Hoe zit het? Recentelijk op eBay een zakhorloge gewonnen. Had wel eens van die Chinese skeletons gezien, en dacht ach wat, voor de fun wel leuk om zoiets te hebben. Zat te koop voor een paar Euro en wat verzendkosten. Dus maar eens kijken. Kom ik een Maurice Lacroix tegen, voor een spotprijs, op eBay Duitsland. Deze was Sofort Kaufen, zag dat er al wel iemand een prijsvoorstel had gedaan, waarop de verkoper nog niet gereageerd had. Blijkbaar wou er iemand voor nog minder dan een dubbeltje op de eerste rang zitten…

Het zakhorloge is inmiddels binnen, alleen vele malen mooier nog dan ik verwachtte. Er zat zelf een origineel houten Maurice Lacroix kistje bij, volledig op maat interieur, dus kan bijna niet anders dan dat deze er bij hoort. Verder geen papieren.

En toen begon het zoeken, welk type is dit. In het kistje staan ‘serie limitee’, dus een gelimiteerde oplage??? En het materiaal? Onder op de kast staat dat dit een 10 micron vergulde horloge kast is, dus goed verguld. Zoeken op Google levert niets op, anders dan dat om een door een Nederlander onderhouden website over de Maurice Lacroix Masterpiece modellen een Masterpiece horloge staat die er qua opbouw hetzelfde uitziet, de ML16, Maurice Lacroix Masterpiece Skeleton, prijs in 2003 € 2.550 in staal… Pas toen dacht is van …oeps… heb ik nu echt iets aparts tegen een fake prijs, of heb ik een fake gekocht. Aan de andere kant, ik heb deze nog nooit gezien, dus hoe interessant is het om hier fakes van te maken?

Contact opgenomen met de beheerder van die website, daar kreeg ik dezelfde dag nog een PDF van doorgestuurd waarin de Masterpiece uurwerken beschreven staan. En een heel klein fototje van dit zakhorloge in staal. Uurwerk is een Unitas 6497. Maar veel meer info is er niet. Volgens de eigenaar van die website is dit zakhorloge echt wat bijzonders, en komt het uit de Les Mécaniques serie van Maurice Lacroix, de voorloper van de Masterpiece serie.

Alleen veel meer info heb ik nog niet. Het horloge is genummerd 019, maar van hoeveel? Ik wil kijken of ik bij Maurice Lacroix nog wat meer info kan krijgen.

Maar misschien zit er op dit forum ook iemand die hier iets meer van af weet?

Onderstaand enkele foto’s genomen met de iPhone, doch duidelijk genoeg denk ik om een beeld te krijgen:

Als ik een chinees was en zo iets moois en kunstig zou kunnen maken, zette ik mijn eigen naam erop en niet ML :smiley:

Misschien is dit een lot uit de loterij?

Groet
Herman

Ik kan me vergissen, maar dit lijkt me geen chinese skeleton. Degenen die ik ken, zijn of anders qua layout. Het kan nog steeds zijn dat hij niet orgineel is, maar je hebt wel een bijzonder uurwerk te pakken (tu)

Ik heb inmiddels een bericht verstuurd naar Maurice Lacroix. Hun gevraagd wat zij mij wijzer kunnen maken over dit zakhorloge. Zoals materiaal uurwerk, productieaantallen, nieuwprijs en jaar/jaren van productie. Ben benieuwd. Ik heb nog wel een andere aanduiding ook op het horloge staan, 16180, dat lijkt me dan op het typenummer? En de aanduiding 019 op het serienummer? We wachten maar even af wat ze van ML antwoorden, of dat er misschien toch ook iemand hier op het forum zit die iets meer weet?

Mooi verhaal en apart ding! Ik heb verder niks met zakhorloges, maar ben toch wel erg benieuwd waar dit verhaal heen gaat :slight_smile:

Ik heb ook niks met zakhorloges, maar het uurwerkje vind ik wel toppie!

Proficiat!!

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit nep is. Logo ziet er goed uit.
Hopelijk krijg je snel antwoord van ML zelf. In ieder geval gefeliciteerd.

Het verhaal klinkt goed en ik ben benieuwd wat ML zelf erover te vertellen heeft.
't is iig nog een fraai zakhorloge.

Worden ze dadelijk helemaal gek bij ML en willen ze het terug kopen voor een prijs waar je de eerste 10 jaar geen last meer van een “crisis” heb.:smiley: zal toch wat wezen zeg als ze je aanraden hem te veilen…(tu)

Bigrosa Schreef:

Worden ze dadelijk helemaal gek bij ML en willen
ze het terug kopen voor een prijs waar je de
eerste 10 jaar geen last meer van een "crisis"
heb.:smiley: zal toch wat wezen zeg als ze je aanraden
hem te veilen…(tu)

Mooie 6497 hoor, maar 10 jaar geen last van de crisis… :sunglasses:

Het logo en de belettering is mooi gedaan iig.

Heb even gegoogled en zie dat er in mei 2011 eentje is verkocht.

http://www.ebay.de/itm/MAURICE-LACROIX-mech-SKELETT-Taschenuhr-Serie-Limitee-/180669446346#ht_982wt_1185

Hier nog een

http://www.orologiando.org/phpBB2/viewtopic.php?t=52067&sid=7ac8bdff887b3bc75d68d2693671d029

http://www.relojeria.org/tienda_relojes/index.php?modulo=foros&id_m=1373

Nou, dat zal ook wel loslopen hoor…

Zo, je hebt er veel over kunnen vinden, leuk! Van ML heb ik nog niets vernomen. Maar ga vanavond eens met Google translator aan de slag (zie dat er ook een paar Spaanstalige sites zijn, dat is niet mijn sterkste taal).

Heel hartelijk dank!

:D. Denk dat het iig geen nepperd is. Mag ik vragen wat jij ervoor hebt betaald?

marnix.moed Schreef:

Bigrosa Schreef:

Worden ze dadelijk helemaal gek bij ML en
willen
eerste 10 jaar geen last meer van een "crisis"
heb.:smiley: zal toch wat wezen zeg als ze je
aanraden
hem te veilen…(tu)

Mooie 6497 hoor, maar 10 jaar geen last van de
crisis… :sunglasses:

Niet te serieus Marnix…:wink:

Bigrosa Schreef:

marnix.moed Schreef:

Bigrosa Schreef:

willen
eerste 10 jaar geen last meer van een
"crisis"

aanraden
hem te veilen…(tu)

Mooie 6497 hoor, maar 10 jaar geen last van de

Straks heeft die jongen al een jacht en Ferrari aanbetaald. Ik dacht, ik waarschuw maar vast :wink:

Maar dan nog, voor wat ik op eBay zag is het voor 't geld een prachtuurwerk! Ben ook benieuwd naar 't laatste bod :slight_smile:

marnix.moed Schreef:

Bigrosa Schreef:

marnix.moed Schreef:

Bigrosa Schreef:

willen
ze het terug kopen voor een prijs waar je
de

eerste 10 jaar geen last meer van een
"crisis"

aanraden
hem te veilen…(tu)

Mooie 6497 hoor, maar 10 jaar geen last van
de

Straks heeft die jongen al een jacht en Ferrari
aanbetaald. Ik dacht, ik waarschuw maar vast :wink:

Maar dan nog, voor wat ik op eBay zag is het voor
’t geld een prachtuurwerk! Ben ook benieuwd naar
’t laatste bod :slight_smile:

Whahaha! schulden worden wel weer kwijt gescholden, lijkt Griekenland wel. Die gaan ook op de schop en beginnen weer lekker zonder schulden opnieuw…met de vertrouwde Drachme…

We zijn heel veel wijzer geworden, met name door de info/links van meziya (en de hulp van Google Translate).

Jaar van productie is ongeveer 1999-2000. Nieuwprijs in die tijd was zo’n 2.000 tot 3.000 Euro (grote verschil wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de twee modellen, enerzijds staal met vergulde details, anderzijds de volledig vergulde uitvoeringen).

Productieaantallen is nog onduidelijk, maar gelet op het feit dat ik nummer 019 heb, en er op internet een nummer 519 verkocht is (steeds dus met 3 posities aangegeven) schat ik het op 999 stuks maximaal?

Type aanduiding is inderdaad 16180, een model uit de Les Mécaniques serie (de voorloper van de Masterpiece serie. Uurwerk is inderdaad een easy-going Unitas 6497.

Waarde is moeilijk aan te geven. Handelaren vragen voor een gebruikt exemplaar 1.290 tot 1.800 Euro (de laatste met 2 jaar garantie NOS). Op eBay is er mei vorig jaar 1 weggegaan voor 391 Euro (incl papieren/box), zonder ketting. Zelf heb ik 390 Euro betaald, met box en massief 14K gouden ketting, zonder papieren,

Dus ja, ik heb er zeker niet teveel voor betaald. Wellicht dat ML nog gaat reageren, dan kan het plaatje compleet gemaakt worden.