Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van deze Breitling Antares automatic.
Zoals u ziet op de foto’s heeft hij een hard leven gehad.
De verf op de wijzerplaat, nu ja de opstaande kant want de plaat zelf is in onberispelijke staat, bladdert af en de boutjes op de bezel hebben hun beste 'gouden" tijd gehad. Die onderaan de ridertab 45 is zelfs ronduit beschadigd zoals u op de foto kan zien.
De ridertabs zijn in prima staat ( ik vraag me trouwens af of ze massief zijn? )De rest van de kast ziet er prima uit.
Het uurwerk loopt prima en tikt zoals een vrolijke jonge meid-)
Zou ik deze deze antares weer in z’n oude glorie laten herstellen?
Of vinden jullie dat het hoort bij een oudere klok omdat het net toont wat voor leven hij had? Zou ik de boutjes eventueel laten polijsten of toch vervangen door “gouden” exemplaren?
Heeft iemand enig idee waar ik terecht kan om deze herstellingen (graag geen officiëel breitling dealer gezien de prijzen die je daar betaald) te laten uitvoeren en heeft iemand enig idee van de kostprijs.
Ik heb deze vraag ook reeds aan freddy gesteld maar wacht nog op antwoord.
Alvast bedankt voor de reacties.
Hier dan de foto’s, Ene al bij al ben ik er heel tevreden mee!!
De schroefjes op de bezel kun je wel polijsten, maar omdat het goldplated is, krijg je de gouden kleur er niet mee terug.
Ik zou als volgt te werk gaan:
Probeer een nieuwe originele bezel en kroon te kopen. Haal het uurwerk eruit en de bezel er af, schuur en polijst de kast totdat deze weer als nieuw is. Daarna de nieuwe bezel en kroon er op.
De wijzerplaat kun je reinigen, maar het is merkwaardig dat daar verf is afgebladderd, dat mag eigenlijk niet voorkomen.
Let op, je dure Breitling is niet echt een horloge waarmee je moet experimenteren, dus als je het zelf gaat doen, oefen dan lang en uitgebreid op goedkope horloges, zodat je de technieken van het schuren, polijsten en matteren goed onder de knie hebt. Heel belangrijk is dat je zo minimaal mogelijk schuurt, je mag nooit de originele vorm van de kast aantasten. Als er dus te diepe beschadigingen in zitten, moet je soms accepteren dat je deze er niet uit krijgt omdat je anders de originele staat van het horloge geweld aandoet.
Nu al bij al vind ik dat het nog goed meevalt hoor. Een vintage mag er best wel wat “oud” uitzien. Ook opletten met relumen van de wijzers: je zou dan geen te felle luminova mogen gebruiken, want er is niks lelijker dan een oud horloge met fluo-groene wijzers.
thx voor de tips freek maar ik ben niet van plan er zelf mee aan de slag te gaan zo handig ben ik niet.
Ik weet echter wel dat als je de schroefjes poliert het goud weggaat!!
Bestaat er geen mogelijkheid enkel de wijzerplaat en de boutjes op de bezel te vervangen?
Ik dacht dat op het breitlingsource.nl site te hebben gelezen.
De kroon en de rest van het uurwerk zien er echt wel heel goed uit, zelfs met minimale krasjes die ik er wel uitkrijg met cape cod mijns inziens.
De bezel zelf ziet er trouwens ook prima uit hoor.
Ik zou er niet teveel aan laten doen: schoonmaken indien nodig, andere binnenring, de schroefjes en ridertab vervangen zodat ie er weer netjes maar gebruikt uitziet.