"Nieuwe" aanwinst en Paul K. is Koning!

Een tijdje terug kocht ik op de gok via een slechte foto een horloge met “twee datum schermpjes”. Buiten wat gebruiksporen zou alles functioneren. Dat is het nadeel als je wat koopt van een leek, het bleek een Pontiac triple date calendar te zijn maar functioneren… ho maar. Voor zo ver mijn technische kennis ging was het horloge een totall loss ook gezien het feit dat de verkoper zich van de domme hielt toen ik hem confronteerde met alles wat er mis was. Naar zijn idee gebruikssporen…

Buiten dat de kast enige draagsporen vertoonde en het merk grotendeels van de plaat af was gesleten was het uurwerk op verschillende punten niet in orde en was de dag-schijf ooit vastgelopen en had daarbij de bedrukking er afgedraaid. Of het nog liep weet ik niet meer zeker (volgens mij niet) maar het hele datumgebeuren was in de soep gelopen.
Het leuke aan het horloge was wel dat de plaat verder redelijk goed was en relatief groot, 37 mm zonder kroon.

Op een Woendag-post plaatste Paul K. zijn Helbros triple calendar, “een reparatieprojektje”. Ik reageerde: “Prachtig! Als je nog iets zoekt om te repareren heb ik nog een tripple calendar Pontiac liggen. Gegarandeerd dagen knutselplezier, als ik 'm maar weer terug krijg als je klaar bent :smiley:

Daags daarna een privébericht van Paul: “Hahaha; ik ben blij dat jij je bezorgd maakt of dat ik me niet verveel :smiley: ” En het aanbod dat hij er eens naar wilde kijken. Ik stuurde twee foto’s en kort daarop het hele horloge naar Paul.

Zo zag het er van buiten uit:

Hij hield me op de hoogte van de voortgang, bouwde nog wat twijfel in tot er op een gegeven moment een pakje op de deurmat lag.

Paul’s werkzaamheden (quotes uit zijn mail):

-De opdrukken van de schijfjes en wijzerplaat opgebracht (zelf gemaakt en in het Nederlands!)
-Krassen uit het veertrommel-tandwiel gepolijst.
-De tiretteveer vervangen
-Het minutenpijpje weer klemmend gemaakt (slipte, dus horloge liep altijd ver achter)
-Een andere opwindveer geplaatst: iemand had er eentje ingeplaatst die veels te dun was (0,09mm ipv 0,13mm)
-De diverse veertjes van de kalender-heveltjes weer goed gemonteerd
-Een metalen plaatje gefabriceerd dat de tandwielen op zijn plaats houdt (die was helemaal niet meer aanwezig)
Verder ziet de kast er weer prachtig uit!

Het resultaat (van buiten):

Sprakeloos was ik…
Paul, nogmaals mijn dank voor dit prachtige resultaat en je krijgt een (of twee) biertjes van me bij de volgende meeting!

Hulde…
Complimenten Paul, het resultaat is erg fraai.
Enne…Twee biertjes??? Minstens een hele krat lijkt me :slight_smile:

gr,
Hans Mennink

Koning? Zeg maar gerust keizer! Wat een mooie klus heeft hij verricht!

en nog veel plezier ermee!
't bandje staat 'm perfekt, ik zou er haast spijt van krijgen dat ik 'm teruggestuurd heb :smiley:
Groet,
Paul

Prachtig, wil nog altijd ooit eens een mooi klassiek horloge, wat weer niet té klassiek is. Maar helaas tot nu toe geen mooie tegengekomen.

Erg mooi, moet bekennen dat ik ook nieuwsgierig ben naar de binnenkant. Heb je daar toevallig ook foto’s van?

Veel plezier met dit mooie klokje.

Whow, prachtig resultaat, een mooi horloge trouwens! Lijkt me fantastisch als je van zo’n beschadigd horloge zo iets moois kunt maken!

Mooi resultaat !! Voor zowel Henrik als Paul.

Misschien kunnen we Paul hierbij bombarderen tot vaste reparateur van het forum, uiteraard tegen dezelfde condities (2 biertjes :D:D:D:D)

Met veel geduld en liefde (en uiteraard de benodigde technische kennis) word die slopertjes een 2e leven gegeven…geweldig Paul.

(kijk ook effe naar je prive berichten)

Niet te geloven het resultaat. Zelf zou ik het weggegooid hebben denk ik.

Mooie “voor en na” Paul. Mooi opgemaakt.
Wat mij interesseerd Paul, is hoe je de opdruk gemaakt heb op de wijzerplaat en dagaanduiding, ben ik nog niet aan toegekomen dit te doen.
Ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe technieken te ontdekken.
Wat is het caliber ?

Henrik, mooie aanwinst, bof jij even :smiley:

Groetjes,
Freddy

nah, dan zou ik kontinu laveloos zijn

Dit horloge was door Henrik eigenlijk al “opgegeven” dus erg veel meer kon een knutselaar als ik er niet aan verprutsen (hoewel…), maar voor een echte reparatie of restauratie zul je toch bij een echte horlogemaker moeten wezen; de echte vakman rekent ietsje meer als een pilsje, maar het resultaat ligt dan toch echt wel op een ander nivo (om niet te spreken van garantie, gekontroleerde gangwaardes enz…) :smiley: :smiley:

deze opdrukken heb ik simpelweg gemaakt met “stickerfolie” die je in een printer kan bedrukken.
Het ontwerp is in het tekenprogramma Autocad opgezet, en daarna geprint op witte folie (voor de datumschijven) en op transparante folie (voor de wijzerplaat).
Waarschijnlijk had een laserprinter een strakker resultaat gegeven, met een inkjetprinter (zoals hier gebruikt) gaan de lijntjes een beetje “lopen”.
De print wordt dan met een blanke laklaag afgedekt (“Print-fix”), en kan dan (na uitknippen) even in warm water gelegd worden en op de schijfjes/wijzerplaat geplakt worden (net zoals de stickertjes bij een plastic bouwmodel)
Het resultaat is natuurlijk niet zo goed als professioneel opmaken, maar altijd beter als helemaal niks, en zeker goedkoper! :smiley:
Groet,
Paul

Je vindingrijkheid is bijzonder te noemen Paul.

Bedankt voor de uitleg. Het resultaat mag gezien worden.

Freddy

bedankt voor 't kompliment Freddy!
Vergat nog te melden: het kaliber is een 12 lijns ETA 1164, ben weer vergeten om foto’s te maken, maar de kalendermodule is best wel bijzonder: de bovenste korrektordrukker versteld zowel de maandschijf (kroontje in opwindstand) als de dagschijf (kroontje uitgetrokken) !
De kalendermodule wordt kompleet afgemonteerd op het basisuurwerk (ETA 1120) geplaatst, dit kan bij andere kalenderuurwerken uiteraard ook, maar bij dit kaliber moet je (voorzover ik kon zien) eerst het hele moduul samenbouwen omdat je anders bijvoorbeeld het veertje van de jumpers niet meer in de juiste positie kunt plaatsen (via gat in de achterkant van de basisplaat van de module)
Groet,
Paul

Heb ik geen garantie?!?!
:smiley:

Foto voor:

en na:

en de specs (van Paul gekregen):

Henrik,
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Paul…ongelooflijk wat je er van hebt gemaakt.
We hebben er een tweede tovenaar bij op het forum
Groeten,
JohnSr

[img]http://img.photobucket.com/albums/v629/Polleke/smilies/happy175.gif[/img]