Beste forumleden,
Na het overlijden van een ver familielid, heb ik een Enicar Sherpa georven. Ik kende het merk nog niet, maar na wat research ben ik achter het volgende gekomen: Het blijkt dat Enicar zeer degelijke horloges maakte en dat de klokjes alom worden gewaardeerd door horlogeliefhebbers!
Deze Enicar loopt, maar zowel op de kast als op het glas zitten veel krassen. (Deze zijn op de foto’s goed te zien.)
Ik heb het horloge georven van een achteroom die ik nauwelijks kende. Om deze reden heeft het horloge voor mij weinig tot geen emotionele waarde. Geen van de familieleden had belang bij dit horloge, vandaar dat ik hem heb gekregen.
Eigenlijk ben ik dus benieuwd of het horloge zelf het waard is om nog in te investeren. Ik overweeg de volgende opties:
- Het glas en de kast zelf polijsten. (Ik heb hier geen ervaring mee, is het risico groot dat ik dit klokje verpruts?)
- Het glas en de kast laten polijsten. Dit zal natuurlijk geld kosten, maar ik vraag mij nu dus af of dat het waard is. En is een servicebeurt een absolute must?
- De derde optie is om het horloge te verkopen, maar misschien dat ik daar nog wel eens spijt van ga krijgen…
Wat zouden jullie doen?
En hier is ie dan:
Hallo Johan,
Leuke klok,maar de waarde is niet zo hoog,wel zijn de chronografen van Enicar vrij prijzig en gewild.
Ik heb ook een paar Enicars die op jouw horloge lijken, maar ik spaar alleen de Enicars met de Sherpa benaming.
Voor mij heeft dit een andere reden,zoals je weet misschien, heeft Enicar het type Sherpa uitgebracht voor een berg beklimmings expeditie in de Himalaya om te testen tegen het ruige leven daar en werden de Sherpa’s die de klimmers hielpen er mee uitgerust.
Mijn vrouw is een Sherpa en komt uit Nepal,zo is mijn interesse in dit soort type horloges gegroeit.
Groeten
Jack Willen
Jack, bedankt voor je reactie. Leuk om nog een stukje achtergrond informatie over het horloge mee te krijgen. Hetgeen wat je vertelde had ik nog niet gevonden op Google. Ik begrijp dat deze horloges dus gemaakt zijn om wel tegen een stootje te kunnen… Je geeft aan dat de waarde niet zo hoog is, zou je mij een indicatie kunnen geven?
Ik heb op het ‘before en after’ forum een aantal projecten gezien, waar ik door ben geïnspireerd. Een aantal horloges zijn echt enorm opgeknapt na een schoonmaak- en een polijstbeurt. Als de waarde van deze klok toch niet heel hoog is, ga ik het denk ik gewoon zelf proberen.
Johan,
Je moet hier aan een waarde denken van de 40 tot 60 Euro, dat ligt gewoon aan wat iemand wil bieden.
Ik heb al mooie exemplaren gekocht voor 20 Euro maar er zijn er ook voor meer als 100 en die er heel slecht uitzagen.
Dus als je er te veel geld aan moet uitgeven,kun je beter een nieuw glaasje er op laten zetten, dat maakt al een begin.
Meestal moet het binnenwerk ook gereinigd worden en geolied.
Ja als het een chronograph was geweest bv de Jet of graph dan kon je toch rekenen op de 1000 Euro en meer (tweede hands!).
Ik zal je een prive bericht sturen met een map over de Enicar(als dat gaat)
Groeten
Jack
Mooie horloge met een achtergrond informatie, en toentertijd zeer gewaardeerd en betrouwbaar.
Heellaas worden horloges gewaardeerd op naam die prijs bepalend is, maar dit horloge kan zich met gemak meten met Omega,Longines, Zenith …en nog veel meer merken uit die tijd.
Goede schoonmaakbeurt en je heb nog jaren draag plezier aan zo vintage horloge.
Groet
Iwan
Servicebeurtje, nieuw glaasje en mooie band en je hebt een leuke dagelijkse vintage om de pols.
Alles bij elkaar opgeteld moet je rekenen op zo’n 150 euro.
Na zelf met huis, tuin en keuken gereedschap (lees: doekjes, een boormachine en tandpasta(ipv polijstpasta) het glaasje gepolijst te hebben, zijn er al een behoorlijk aantal krassen verdwenen. Net even bij de Hema een bandje gehaald en voila, het klokje ziet er voor 10euro al een stuk beter uit! Het oliën van het uurwerkje durf ik niet aan, dus het is nu afwachten hoelang ie het volhoudt.
Fotos van voor de schoonmaaksessie:
En fotos van na de schoonmaaksessie:
Ik weet het, hij verdient niet de schoonheidsprijs, zeker de kast verdient nog een opknapbeurt. Toch vind ik, dat ie met weinig middelen, er al een stuk beter uitziet!
Niet slecht hoor(tu) Veel draagplezier!
Ziet er tof uit,Johan(tu)
Dat doet ie zeker… ik zou denk ik toch een profi polijst- / revisiebeurt en een nieuw glas investeren. Wedden dat je horlogehart sneller gaat kloppen, je hebt dan toch een horloge met een geschiedenis.
Tip: Nico Rijsman uit Culemborg…