Nieuwe aanwinst: Exactus Chronographe

Heeft wel nog een opknapbeurt nodig, en het opwinden gaat ook vrij stroef(maar is denk ik wel te verhelpen met een schoonmaakbeurt).
Ik heb geen idee hoe oud hij is en of het een bekend merk was/is.
Er zit een Valjoux 7734 uurwerk onder de kap en meet 42mm in diameter.
Meerdere foto’s volgen zodra hij opgeknapt is.

spannend, ik ben benieuwd hoe ze er opgeknapt uit gaat zien. In potentie een prachtig horloge, denk ik.

ik denk dat het iets moois gaat worden!

Dank u dank u.

Ik heb zojuist het klokje weggebracht voor een nieuw glas en een schoonmaakbeurt. Hij zei dat de kroon waarschijnlijk niet origineel was en dat het misschien daardoor komt dat hij stroef op te winden is.
Het uurwerk zag er wel nog goed uit.

Het bandje voor dit klokje wordt waarschijnlijk een Di-Modell Rallye

Wordt vervolgd;)

Op www.secondtime-watches.nl heeft een horloge van dat merk tekoop gestaan (nu staat er ‘verkocht’ bij) mischien dat ze er daar meer van weten.

Heeft echt de potentie om een mooi ding te worden, succes ermee

Mooi dat die bezel er nog zo goed uit ziet, met een nieuw glaasje is het vast een prachtige horloge. Ben benieuwd naar de “na”!

Ik had de Pritchard er toch bij. Boek 1: Exactus: see Precimax, Dus boek twee: Precimax: see Helios in boek 1!
Helios werd in 1882 opgericht door E. Simon & Cie in Porrentruy, Precimax komt uit Neuchatel. In 1951 werd Helios overgenomen door Precimax. Montres Exactus SA is geregistreerd als een eigen bedrijf(-snaam) in 1966 met hetzelfde adres als Precimax.
Precimax laatste vermelding was 1974 maar ik lees net dat Pritchard niet verder gegaan is na 1975… Dus wat er daarna is gebeurt?

Bedankt voor de info. Best een mysterieus merk dus;) Op ebay staan ook enkele Exactus klokken te koop, en er zitten leuke exemplaren tussen en allemaal vintage.
Zie:

http://search.ebay.nl/ws/search/SaleSearch?sofocus=bs&satitle=exactus&sacat=281%26catref%3DC5&fbd=1&sspagename=h%3Ah%3Aadvsearch%3ANL&from=R6&nojspr=y&pfid=0&fswc=1&few=&saprclo=&saprchi=&fss=0&saslop=1&sasl=&sargn=-1%26saslc%3D0&fls=3&salic=-15&saatc=146&sadis=200&fpos=&fsct=&sacur=0&sacqyop=ge&sacqy=&ga10244=10425&saslt=2&ftrt=1&ftrv=1&sabdlo=&sabdhi=&saaff=afdefault&aftd=&afcj=&afmp=&fsop=1%26fsoo%3D1&fcl=3&frpp=50

Bijv:
Bron: ebay

Ben dit merk ook al enige keren tegengekomen, allemaal met ebauchecalibers.
Verder geen eigen calibers, maar stelde ze wel samen zoals Pronto, Pontiac enz.

Update:
Vandaag belde de horlogemaker dat het veertje ook niet meer echt functioneerde, waardoor het uurwerk een gangreserve heeft van 4uur.

hij zei dat de kosten ong 90euro(incl 6euro voor een opwindveer) zou zijn om er een nieuw opwindveer in te plaatsen(uurwerk moest dan helemaal uit elkaar worden gehaald), hier schrok ik best van :shock:
A: is dit bedrag een reeel bedrag om het te laten maken?
B: is het wel waard om dit horloge op te laten knappen?(de kosten komen dan ongeveer op 140euro exclusief Di-modell bandje.

valjoux 7750 Schreef:

Update:
Vandaag belde de horlogemaker dat het veertje ook
niet meer echt functioneerde, waardoor het uurwerk
een gangreserve heeft van 4uur.

hij zei dat de kosten ong 90euro(incl 6euro voor
een opwindveer) zou zijn om er een nieuw
opwindveer in te plaatsen(uurwerk moest dan
helemaal uit elkaar worden gehaald), hier schrok
ik best van :shock:
A: is dit bedrag een reeel bedrag om het te laten
maken?
B: is het wel waard om dit horloge op te laten
knappen?(de kosten komen dan ongeveer op 140euro
exclusief Di-modell bandje.

als hij het uurwerk dan ook schoonmmaakt is dat een prima prijs, de horlogemaker hier bij mij vraagt 80 euro voor een gewoon automaatje om schoon te maken. totaal prijs van 140 euro is zeker netjes voor een perfecte chrono ! bandje zou ik niet perse een dimodell nemen, je hebt ook wel goedkopere mooie banden.

doen!

Op Ebay worden regelmatig onderdelen, en Kasten voor V7734 uurwerken aangeboden, kijk een sbij het bedrijf Geo.tel.

Arjay

Master-Fan Schreef:

valjoux 7750 Schreef:


Update:
Vandaag belde de horlogemaker dat het veertje
ook
niet meer echt functioneerde, waardoor het
uurwerk
een gangreserve heeft van 4uur.

hij zei dat de kosten ong 90euro(incl 6euro
voor
een opwindveer) zou zijn om er een nieuw
opwindveer in te plaatsen(uurwerk moest dan
helemaal uit elkaar worden gehaald), hier
schrok
ik best van :shock:
A: is dit bedrag een reeel bedrag om het te
laten
maken?
B: is het wel waard om dit horloge op te
laten
knappen?(de kosten komen dan ongeveer op
140euro
exclusief Di-modell bandje.

als hij het uurwerk dan ook schoonmmaakt is dat
een prima prijs, de horlogemaker hier bij mij
vraagt 80 euro voor een gewoon automaatje om
schoon te maken. totaal prijs van 140 euro is
zeker netjes voor een perfecte chrono ! bandje zou
ik niet perse een dimodell nemen, je hebt ook wel
goedkopere mooie banden.

doen!

Ik ben vandaag naar de juwelier geweest en de totale kosten is ong 150 euro dat is incl veer, schoonmaken uurwerk, nieuw glas en een Di-modell Rallye bandje. Dus het valt best mee, alleen moet ik nu weer een week wachten:(

Eindelijk!!!:slight_smile:
Het heeft langer geduurd dan ik had gehoopt maar gisteren mocht ik hem eindelijk komen ophalen. Ik had het gevoel of ik een cadeau kreeg, hij gaf me namelijk een stoffen tasje met daarin een horlogedoosje.
Toen ik het horlogedoosje opende was ik echt verrast, het resutaat is echt prachtig geworden in combinatie met het Rallye bandje. De wijzerplaat ziet er nog perfect uit onder het nieuw glas. En ik kwam er gisteren ook pas achter dat het horloge ook een GMT functie heeft
Toch wel leuk en spannend een vintage op laten knappen(je weet nooit wat je krijgt), misschien dat ik hem nog een keer laat verchromen maar ik vind het zo ook zijn charmes hebben.

Ziet er weer strak uit Valjoux, bandje staat 'm ook goed. Al zou ik zelf eerder gewoon croco nemen.

Hoe vielen de kosten overigens… nog mee gevallen of is het alsmaar duurder geworden? :slight_smile:

stoere klok, ziet er goed uit…veel plezier er mee!!

groet Arno

mooi geworden mooi model ook .
ik zou die kast nog wel laten doen,maakt hem helemaal af !

Jaap-Wim Schreef:

Ziet er weer strak uit Valjoux, bandje staat 'm
ook goed. Al zou ik zelf eerder gewoon croco
nemen.

Hoe vielen de kosten overigens… nog mee gevallen
of is het alsmaar duurder geworden?

Ik was ong 160euro kwijt, dat is dus incl nieuw glas/veer, grote beurt(bad, nieuwe olie), wijzerplaat schoongemaakt en het Di-modell Rallye bandje.
Ik weet niet wat normaal een grote beurt kost, dus eigenlijk vond ik het nog meevallen al is het wel een smak geld.