Nieuwe Aanwinst: F Bachschmid Steelmaster

Ik ben van de week bij iemand langs geweest om een heel lot NOS horloges te kopen. Een leuk gesprek gehad en een van de mooiste collecties vintage horloges gezien die ik ken, heel onverwacht! Bij dat lot zaten 3 F. Bachschmid horloges waarvan deze er 1 is, de F. Bachschmid Steelmaster Anchor-Star met dag en datumaanduiding.

F. Bachschmid is een merk waarover ik tot nu toe weinig heb kunnen vinden maar het is een oud merk. Of ze nog bestaan? Ik denk het niet. Het grappige is dat de dagaanduiding ook in het japans of chinees te kiezen is. Op zich is dat helemaal niet grappig want dat zou kunnen duiden op een minder uurwerk, maar aangezien daar AR in staat is dat voor zover ik heb kunnen achterhalen een Enicar en dus niet zo slecht. Tenzij iemand een japanse/chinese bouwer kent die ook AR als merkteken gebruikt?

Het is een flink horloge voor zijn tijd, ik schat halverwegen de jaren 70, 39 mm. De plaat vind ik erg mooi van kleur, een soort antraciet. Er is een website waar ze er NOS een aantal verkopen met ook erg mooie andere kleuren, mocht je 'm mooi vinden zou ik zeggen zoek het even op!

Nu hier dan mijn nieuwe aanwinst:

[center][/center]

Boeiende klok! Nooit van gehoord tot nu toe. Klopt het dat de dagaanduiding een tikkie scheef staat of is dat vertekening op de foto?

hans

AR zou inderdaad kunnen duiden op Enicar. En dan is het kwalitatief niet slecht. Verder zegt dit merk mij ook helemaal niets.
't Is in ieder geval een mooi klokkie!!!

Hallo Henrik,

Ik vond de Bachschmid op bijgaande site.


Ik neem aan, dat je die site bedoeld of is er nog een andere.
Hier kost het horloge NOS 95 dollar.

Gr.JanJ.

Toen ik even verder keek op de site die Majary keek, kwam ik deze tegen:

Ook leuk!

Even wachten, het is kwart over dus de minutenwijzer staat er voor…

Die bedoel ik!

Ja, dat klopt. Ik denk heb even getest of dat komt omdat ik ze vanochtend via de snelverzetfunctie had doorgedraaid maar dat is het niet. Het ligt aan de datum, maar net bij het weer juist zetten van de dag en datum viel me op dat het een tijdelijk euvel is. Een bepaalde periode (bv 15 t/m 30) is dat zo, de andere helft van de maand niet. Misschien is de schijf een beetje ovaal? :smiley:

Henrik,

in mijn enthousiame vergat ik je te feliciteren. Leuke aanwinst heb je daar, ik vind het ook weer echt iets voor jou en NOS is natuurlijk altijd fijn om te kopen, ook de maat is ideaal, komen de ‘stralen’ van de wijzerplaat nou vanaf de 6 of lijkt dit maar door de foto?

Veel plezier ermee!

Coen

De stralen komen idd van de 6 af, heel grappig accent.

Je weet ze toch weer steeds te vinden hé ! (tu)
Mooi klokkie, Henrik !!!

Mijn beste,

Proficiat met dit bijzondere, tot dusverre voor mij onbekende, horloge.
Succes ermee.

Orlologio Signaturis Temporis

Eén van die drie heb ik gisteren op de Rikketik van Henrik gekocht (ik was letterlijk en figuurlijk verkocht :)). Op de eerder door majary genoemde site staat dat er een ETA 2783 uurwerk in zit, dus daar kan ik hopelijk geen buil aan vallen :wink:

Groet,
Marten

mooie klok,die van marten ook trouwens,
gr pajero

Hoi Henrik,

Ik kende het merk zelfs niet tot ik er gisteren op de Rikketik eentje van je kocht. Schittert door z’n eenvoud.

Op de foto hieronder zie je inderdaad de mooie stralenkrans vanuit de “6”.

Vriendelijke Groeten,

Morse.

PS: ik heb vandaag een postje gezet over een ander horloge dat ik gisteren op de beurs gekocht heb. Het heet “Gisteren op de Rikketik, vandaag…” Beetje in sprookjesvorm, maar toch echt… Zeg me maar wat je erover denkt.

ook mooi!!!

Mooie aanwinst :wink:

Het merk bestond al in 1879 toen ze op de Sydney Internation Exhibition (een voorloper van de EXPO) in het Zwitserse gedeelte exposeerde. Ze kwamen er bij een wedstrijd niet zo goed van af omdat ze niet aan alle delen van deze wedstrijd deelnamen (?)

Ik kom ze ook net tegen in de Pritchard! waarschijnlijk opgericht in 1876. Ooit (in 1920) gefuseerd maar in 1966 staan ze te boek als trademark van Welta & Orion. In 1973 (ik denk een paar jaar voordat deze horloges gemaakt zijn) was de naam een trademark van… Ulysse Nardin! Verder gaat het verhaal niet… dus mooie aanwinsten of niet? (tu)

Weer een mooie klok Henrik !
Ga zo door ! :smiley:

Groet,
Werner