Nieuwe Aanwinst: Favre Leuba met Valjoux... 23!?

Ik zag 'm vorige week op MP en deed een bod. En zoals dat wel vaker gaat, ging de verkoper akkoord, op zondag ochtend. Ik zag dat pas op maandag ochtend maar ik was niet overboden dus geen probleem.

Nu was mijn bod niet al te hoog (maar ook niet te laag) voor een Chronograaf uit, ik schat, begin jaren 70 (?) maar er stond niets bij over het uurwerk. Ik verwachtte een Valjoux, kreeg die ook maar het was niet de Valjoux die ik had gedacht. Bij openen zat er namelijk een Valjoux 23 uurwerk in! En toen was ik toch wel erg blij, en verbaasd, een Valjoux 23, opgevolgd door de 72 die op zijn beurt (toch?) opgevolgd is door de 7733? Een uurwerk uit de jaren 40/50? Feestje!!!
Nu staat/stond Favre Leuba wel bekend om het gebruik van goede of afwijkende uurwerken maar dit had ik niet verwacht. Rob (de verkoper) bedankt!

Daarnaast vind ik (imho dus) het horloge erg mooi. Vierkant, 39 mm zonder kroon, een soort licht bruin/grijze plaat zonder ook maar het kleinste vlekje, mooie kleuren rond de subwijzerplaten en een zwarte chronosecondewijzer! Handige aanduiding rond de plaat met pulsation- en tachymeterschaal. Het echte bandje (of in ieder geval de originele gesp, heb ik vervangen voor een lelijk rubberen bandje maar dat komt wel goed). Heerlijk retro!

Wel wat krasjes op de kast en de chronoseconde staat niet helemaal netjes op de 12, maar ach… Ik moet 'm nog goed schoonmaken, kijekn wat er van komt.

Maar ik draaf door, de foto’s (als u de tekst niet al had overgeslagen :D):

Weer eens wat anders dan een volgelopen Poljot.

Ik verbaas me trouwens over het feit dat dit uurwkerk nog zo mooi uit ziet. Lijkt wel nieuw.
Ik vind hem heel apart (overigens nog nooit van dit merk gehoord). De kleuren rood en geel op de bruine wijzerplaat doen het goed.

Zou de kleine wijzer in het gele rondje ook niet geel moeten zijn, bij het rondje is dat wel het geval.

Ik vraag mij af de zwarte sec. wijzer wel origineel is. Op de een of andere manier vind ik hem er niet echt bij passen. Bovendien geef je zelf aan dat hij niet helemaal juist staat.

Overigens vind ik het heel apart en mooi horloge en als je je de kast nog een beetje kan opkalefateren dat heb je een prachtige klok.

Een van je betere aankopen denk ik zo van de afgelopen tijd.

mooi ! ziet er erg mooi uit, veel plezier ermee !

Hij is bijzonder en mooi. De ideale combinatie. Geniet ervan!!
Was Fabre L niet een tijdje failliet oid? Hun laatste geld ging toen naar Jos Verstappen. Sinds kort zijn ze weer actief dacht ik.
Jur

Das weer een mooie aanwinst Henrik(tu)
echt een 70-er jaren klok met een oerdegelijk uurwerk!
veel draagplezier gewenst!:slight_smile:

Gr Dennis.

Héél mooi exemplaar ! (tu)

Mooi merk ook en het werkje ziet er prima uit, en bovenal: één van jouw lievelingskleuren !! Makes You Smile :), daar ben ik zeker van…

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

Hij ziet er fraai uit, vooral het uurwerk… net nieuw:). Gefeliciteerd en veel plezier met de nieuwe aanwinst.

Ik denk wel dat die chronowijzer er bij hoort (ik vind 'm ook mooi passen trouwens:

Dat ie op een halve seconde na niet goed nulstelt zie je wel vaker.
De chronominuten is volgens mij geelgoud of iets dergelijks. Wel geel maar niet zo geel als de rand. Moeilijk te zien.

Wat mij overigens opgevallen is bij het bovenstaande horloge is dat het uurwerk daar een Valjoux 232 is. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Iemand?

Mooie kleur wijzerplaat zeg en het uurwerk ziet er ook fantastisch uit! Van harte Henrik. (tu)

Dit type horloges vind ik echt prachtig, maakt mij niet uit wat voor merk het is. Simpel, kleurrijk en mooi uurwerk. Andere wijzers zou ik er zeker niet op doen.

Tjonge, Henrik…, wat heb je nu weer voor iets moois op de kop getikt!! (tu)(tu)
Veel plezier met dit fraaie horloge!

Mijn beste,

Proficiat met deze nieuwste aanwinst.
Een fraaie vormgeving en een must om te dragen.
Veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit eigenzinnige horloge. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Mooi klok echt een mooie aanwinst,
voor zijn tijd 39mm een kanjer,
zonder krassen zou ik ook wel zo iets willen.

Henrik, PB

Hoi Henrik,

Wederom een prachtig exemplaar. En helemaal droog! :smiley:
Zoals al gezegd, wat ziet dat uurwerk er keurig uit! En de kelurstelling van de dial is ook prachtig. Zelf hou ik niet zo van vierkant kasten, maar het staat hem goed.

Veel plezier ermee!

Groeten,

Martin

Overigens jouw werk lijkt meer op de 236 dan op de 23 (vorm van de raderwerkkloof)

Moest ik natuurlijk ook even laten zien, het horloge met bruin lederen Hirsch bandje:

Dan is hij nu helemaal af, klaar om te dragen…