Nieuwe aanwinst - fotoreview Bernhardt Sea Shark

Kan het niet laten hem te laten zien: m’n nieuwe Bernhardt Sea Shark met groene dial. Eerste indruk: nog nooit een horloge in mijn handen gehad waarbij ik zo sterk het gevoel had van “wat een hoop horloge voor weinig geld”. Als je het horloge uit de doos haalt kun je haast niet geloven dat het echt voor USD 239,- verkocht wordt.

De Bernhardt Watch Company is een klein familiebedrijfje in de VS van Fred B(ernhardt) Amos; hij runt het bedrijfje met zijn vrouw, een zoon en een horlogemaker die ze in dienst hebben, en zo’n beetje deel van de familie is geworden. Op Amerikaanse horlogefora is hij een bekende figuur en zeer befaamd om zowel de prijs-kwaliteitverhouding van zijn produkten als om zijn zeer directe en persoonlijke service. Ze staan er op elk product persoonlijk aan de klant te verkopen en verzenden, beheren dus persoonlijk hun webwinkel en adverteren niet. Als je ze een mailtje stuurt krijg je van Fred Amos zelf antwoord, en nog dezelfde dag ook. De enige publiciteit bestaat uit exposure op fora als Watchuseek en Watchfreeks en aandacht van de pers; daardoor houden ze hun overheadkosten bewust laag.

Dan naar het horloge. De Sea Shark is een duiker, 200m waterdicht, met Miyota-automaat, saffierglas en stalen band. Tijd voor foto’s. Ik ben geen goede fotograaf, maar ze geven vast wel een indruk van dit fijne klokje.

Als eerste het pakje openmaken, altijd een leuk moment. Dit horloge komt in een houten kistje dat je absoluut niet verwacht in deze prijsklasse.

Eerste indruk van het horloge:

Het horloge is geheel van geborsteld staal. Dus hoewel het een flink stuk ijzer is, geen bling-bling, maar juist een sterke “tool watch” indruk. Maten: 42mm excl. kroon, 13mm dik, de band is slechts 20mm maar omdat die van zo zware kwaliteit is is het horloge heerlijk in balans; het draagt echt ongelofelijk comfortabel. De wijzerplaat (in mijn geval dus een groene) heeft een fantastisch “sun ray” of “sun burst” effect; het is een genot om te zien hoe het licht op de dial uiteenspat. De bezel maakt een degelijke indruk, er zit absoluut geen speling in en hoewel hij soepel draait moet je toch enige druk zetten om hem te bewegen. Hij zal dus niet gauw per ongeluk verdraaien. Ook de kroon maakt een solide indruk en is zeer gemakkelijk te bedienen. De kroon is uiteraard geschroefd.

De band is fantastisch, en mede reden voor de sterke reputatie van dit horloge bij Amerikaanse liefhebbers. Heel zwaar en dik, en toch ongelofelijk soepel, de schakels zitten heel strak maar nooit vast.

Geschroefde links, een fluitje van een cent om in te korten dus. Temeer daar de links met één enkele schroef bevestigd zijn, die in de andere helft van de schakel valt; geen gepruts om schroefjes van twee kanten in elkaar te laten passen, dus. De band is behoorlijk lang, ik moest drie schakels verwijderen om hem passend te krijgen. Daarnaast heeft de gesp nog 4 micro-adjustments, het horloge is dus voor elke polsomtrek perfect passend te maken.

De achterkant (hoe heet “case back” ook weer in het Nederlands?) is mooi bewerkt en genummerd:

Tot slot wat wrist shots, want die geven toch altijd de beste indruk van hoe een horloge om je pols valt:

Wat bevalt me minder aan het horloge?

• de schaalverdeling op de bezel is niet exact. Je moet goed kijken om het te zien, maar één minuut op de wijzerplaat komt niet exact overeen met één streepje op de bezel.
  • de band heeft geen “diver extension” (weet even het Nederlandse woord niet). Voor mij is dat geen bezwaar want ik ben geen duiker, maar voor een duikhorloge vind ik het raar.

Afgezien daarvan: ik vind het een topper. Een fantastisch horloge voor een heel goede prijs, al valt die voor Europeanen wel hoger uit door shipping costs en invoerrechten(€47,- maakte de douane me afhandig, ongelofelijk aangezien Fred als commerciële waarde USD 200,- opgegeven had bij verzending…). Maar dan nog: als ik het allemaal bij elkaar optel ben ik misschien 250 euri kwijt, en volgens mij kun je elke serieuze horlogeliefhebber die het merk niet kent zonder problemen wijsmaken dat het horloge twee of drie maal zo duur is. Het feit dat het een horloge uit een kleine serie is dat je in Europa nauwelijks tegen zult komen maakt het alleen nog maar leuker.

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn nieuwe liefde vinden :wink:

Ziet er allemaal goed uit en je review was fijn om te lezen.
Gefeliciteerd.

Hallo Gerard,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Het is leuk nog een nieuwe Boutique-diver op dit forum in zo’n korte tijd tegen te komen:D

Ik heb ook nog over de Bernardt Seashark nagedacht, maar dan met de blauwe wijzerplaat. Ik ben uiteindelijk voor de Armida A1 gegaan, maar dat neemt niet weg dat dit een hele mooie duiker is(tu)
Vooral de wijzerplaat is erg mooi.

Dat van die schaalverdeling: Is dat niet te verhelpen? Je kan ze evt een mailtje sturen.

Het is leuk dat een horloge te bezitten van een klein merk, waarbij je persoonlijk contact hebt met de mensen achter het horloge.
Je koopt niet alleen het horloge, maar ook het bedrijf/mensen achter het horloge in zo’n geval.

Ik wens je veel draagplezier toe:)

Met vriendelijke groet,

Herman

Hartstikke leuke review en ik kan me voorstellen dat je meer dan tevreden bent over dit horloge.

Leuke klok, ik vind het persoonlijk alleen jammer dat er geen datum op zit. Geniet ervan!

Eric

Heel mooi(tu)

@ericpp: klopt, hij heeft geen datum. Op zich is dat vreemd want het uurwerk heeft wel een datum functie, je voelt ook een dubbele klik als je de kroon uittrekt. Ik vind het echter juist een voordeel want ik draag vaak een paar dagen een ander horloge en hoef dan niet telkens de datum goed te zetten als ik hem weer pak. En het gekke is dat ik een datum nooit mis, maar wel gek word van een foute datum.

Het is trouwens een bewuste keuze, ze vinden dat het ontbreken van een datum venster bijdraagt aan de cleane look van de wijzerplaat, en ik vind dat dat wel klopt. Maar als je een datum onmisbaar vindt valt hij af, makkelijk zat.

Bijzonder leuk horloge voor dat geld. Prima review.

Proficiat! Ik zat zelf destijds te denken aan een Globemaster. Maar uiteindelijk toch maar niet gedaan. Vind de lugs erg mooi. Hoe zou dat toch komen >X

Volgens mij is dit weer een veel waar voor je geld horloge (tu)

Niet mijn smaak moet ik toegeven. Misschien dat het ook door de kleur van de wijzerplaat komt. Vind het wat te simpel, bijna goedkoop ogen. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk :slight_smile:

Verder wel een leuke review, waarvoor dank, en veel plezier met het klokje!

Ken het merk ook van de US fora. Heeft een goeie reputatie daar.
Fred heeft nu een mooie Officer te koop staan met een Unitas 6497 erin. Hele mooie klok.
Veel plezier met deze stoere duiker, je moet wel erg veel van groen houden om een groene wijzerplaat te nemen.