Nieuwe aanwinst; geen horloge

Al lang op mijn verlanglijstje, doch vroeger veel te duur (voor mij).
Tegenwoordig echter behoorlijk in prijs gezakt: een horloge ‘afregelmachine’ :slight_smile:
(Met het gevoel op de achtergrond dat, als ik nog wat langer had gewacht, ze voor 35 euro bij de Kijkshop liggen :wink: )

Erg leuk speelgoed!
Meteen maar eens wat horloges onder handen genomen.Onder andere mijn Seiko Monster.
Deze liep altijd al een paar seconden per dag achter (vanaf het begin, is nog geen jaar oud) en bleek op de machine bovendien een tikfout van 1.2 ms te hebben.
In de praktijk allemaal geen echt bezwaar natuurlijk deze waarden, maar je hebt zo’n machine niet voor niks.
Het bijregelen viel mee, na wat ik had gehoord over het 7S26 werkje. De tikfout is helemaal weg en hij loopt nu overdag precies op tijd tijdens het dragen en 's nachts een seconde of 6 voor. Dit verschil zit hem in de temperatuurgevoeligheid van het uurwerkje.
Ook verrassend was het om te zien dat een ruim 20 jaar oud horloge dat nog nooit een beurt haaft gehad, toch nog een ‘balans-amplitude’ liet zien van zo’n 280 graden (tu)

Ook leuk om te zien of een horloge wellicht een beurtje nodig heeft, zo’n apparaat. Of om even snel te kijken of er iets ‘van slag’ is nadat je eens een keer per ongeluk met je klokje ergens tegenaan hebt gestoten.
Ook leerzaam om te zien hoe verschillende uurwerken op verandering van positie en/of temperatuur reageren. Zo loopt mijn Vostok Amphibia heel mooi, maar wordt afregelen waarschijnlijk lastig, omdat de stand waarin het horloge staat een behoorlijke invloed heeft op de snelheid waarmee het loopt (zo 30 seconden meer of minder; een variatie van een minuut per dag afhankelijk van de stand).

Hier een paar fotootjes van het monster op de machine. Met de 6 naar beneden geeft hij dus -3 per dag aan, plat liggend (scherm op andere foto) + 2. Zoals gezegd komt hij tijdens het dragen mooi rond de 0 uit.
En de tikfout is weg :smiley:
Helaas vergeten foto’s te nemen voordat ik begon. Juist het verschil was leuk geweest natuurlijk.
Wellicht als ik nog eens mijn Landmonster onder handen neem. Maar die heb ik nu nog dicht gelaten. Loopt mooi met een snelheid van + 15 s/d. Daar doe ik het nu even voor (want een echte fijnregeling zit er niet op, op die 7s26 werkjes :frowning:

Sam

Nou, DAT noem ik nou nog eens een echt nuttige aanwinst (tu)(tu)(tu)

Héél veel “afregel-plezier” gewenst !!

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

Dat is inderdaad een nuttig apparaat!
Mag ik vragen waar je die gekocht hebt?

Groeten,

Martin

Ik heb deze gekocht bij Noah Fuller. Die bood hem aan voor de laagste prijs die ik kon vinden voor dit type (nieuw). Met is een Timegrapher MTG-1000
Op eBay staan ze (natuurlijk) ook, maar daar waren ze al iets duurder.
Ook op Marktplaats heb ik ze gezien, maar dan betaal je alweer in euro’s van je op eBay in dollars betaalt.
De koop van Noah Fuller liep soepel en vlotjes. Ik had hem eerder in huis dan ik had verwacht :slight_smile:
Zoals gezegd zou het me niet veel verbazen als dit soort apparaten in de toekomst nog goedkoper gaat worden. Aan de andere kant is het natuurlijk de vraag of de afzetmarkt erg groot is. En los van de elektronica (die waarschijnlijk ‘niks kost’) zit er ook nog ‘een stukje mechanica’ aan in de vorm van een draaibare microfoon waarop je het horloge klemt.

leuke aanwinst en handige aanwinst … (tu)

Ik wil ook al enige tijd zo’n speledingetje, maar de prijs houdt me nog steeds tegen. Binnenkort eens kijken wat het nu eigenlijk precies kost.

Dank je,

Ik kijk er ook al een tijdje na, maar de prijs is telkens net te veel voor het nut dat ik er nu nog van heb. Ik ga het in de gaten houden. (Totdat ze voor €35 bij de kijkshop staan :D)

Verstandige aanwinst.

Vraagje: bestaan er ook zo in diezelfde prijsklasse toestelletjes om quartzen te meten ?

Ik weet dat er een Witchi bestaat die beiden kan,maar die is voor een amateur niet haalbaar.

leuke aanwinst,…en, horlogeleek die ik ben, interessant verhaaltje over de werking ervan. :~

Yep, ik ga helemaal mee met Lowlander! Enne, als het wat is… is het dan iets voor een gezamenlijke inkoopactie?

Menno

mooi en las hij nou ook nog eens de bloeddruk kon meten was die echt multifunctioneel

Mooie aanwinst, veel kijk- en afregelplezier(tu)

(staat op m’n wish list, samen met de bijbehorende kennis:D)

Bloeddruk meten doet hij gelukkig niet; de bloeddruk doen stijgen of dalen daarentegen…:wink:

b)-:)-d

hee, ik heb dezelfde! en ik ken nog een forumlid die ook dezelfde bij noah heeft besteld.
leuk speelgoed, nog te weinig gebruikt om echt een oordeel over te kunnen vellen, de afwijkingen die ik nog vond zijn waarschijnlijk te wijten aan de horloges (ja, ik zou ze eerst moeten servicen).

voor de liefhebbers: mail noah maar. noahfuller@hotmail.com dacht ik

Als ze deze nu eens bij iBood ofzo langs lieten komen :wink: