Ik heb weer es gezondigd op vakantie in Hong Kong. Yep, uit het land van de look-a-likes. En nu weer eentje… OK, het is geen precieze kopie of hommage, maar heeft imho toch aardig wat bekende elementen. En toch overmaat van ramp staat de datum er ook nog eens schreef op. Maar het ‘ergste’ van allemaal…
de wijzers op de subdials zijn nep!! :o
1 van de ergste shame shame dingen die een klok wat mij betreft kan hebben.
Ik hoop dat het me vergeven is, want het was de mooiste die er was
En daarnaast had ik em bovenal voor iets anders gekocht dan de tijd alleen.
Iemand die al doorheeft wat voor ‘complicatie’ ie heeft? En nee, het is geen chronograaf
Damm, macht der gewoonte… weer es verkeerd geupload. Poging 2, nog voordat iemand wakker is :+
Hopelijk dat de foto’s nu wel zichtbaar zijn:
Ik heb weer es gezondigd op vakantie in Hong Kong.
Yep, uit het land van de look-a-likes. En nu weer
eentje… OK, het is geen precieze kopie of
hommage, maar heeft imho toch aardig wat bekende
elementen. En toch overmaat van ramp staat de
datum er ook nog eens schreef op. Maar het
’ergste’ van allemaal…
de wijzers op de subdials zijn nep!! :o
1 van de ergste shame shame dingen die een klok
wat mij betreft kan hebben.
Ik hoop dat het me vergeven is, want het was de
mooiste die er was
Ik zag overigens nog een ander model die ik misschien nog wel mooier vond. Die had een gewone wijzerplaat en mocht ik ook kopen. Maar niet gebruiken…
De verkoopster wees me daar nog even op. En toen viel pas het kwartje… ik ben geen senior, dus als ik em bij de metro ofzo zou gebruiken, riskeerde ik een boete :?
Tja, zo moeilijk raden was het niet. Het zal velen misschien niet veel zeggen, maar het is een zogenaamde Octopus watch. Het grote OV bedrijf van Hong Kong noemt z’n OV chipkaart de Octopus card. Daarmee kun je echter behalve mee reizen, ook op veel plaatsen betalen. Supermarkten, restaurantjes, kiosks, etc. Draadloos, net als nu met het opkomende (chipknip vervangende) contactloos betalen op de pinpassen. Super handig, super snel. Dat systeem bestaat al decennia in Hong Kong.
Nog een leuk weetje, op de Erasmus Universiteit kwam het bedrijf Accenture, die de implementatie van de OV chipkaart opzette, ermee naar voren dat ze de technologie in samenwerking met Octopus hebben opgezet. Het is me daarom ook een raadsel waarom het zoveel problemen gaf…
Enfin, het leek me een leuk souveniertje, toepasselijk voor een WIS die ook van gadgets houdt. Een souveniertje waar ik al 3 jaar naar uitkeek. Voorgaande jaren kreeg ik namelijk te horen dat ze besteld moesten worden met een paar weken levertijd. Ook nu waren ze moeilijk te vinden. Alleen de plastieken zijn ter plekke bij de metro te koop. De stalen blijken nu bij een warenhuis te koop te zijn en bij… pasfotowinkels :S(
Ik vond de reacties overigens ook grappig. Zowel de verkoper als later de horlogemaker (heb geen watchtools mee op reis, en geen zin om met een paperclip te prielen, terwijl je voor een euro klaar bent) waren erg verbaasd dat ik een Octopushorloge droeg. Zo van “huh, dit is een Octopushorloge.” Ik vroeg waarom dat zo vreemd was. Nou, het bleek dat vooral kleine kinderen en opa’s & oma’s dergelijke horloges dragen. Voor degenen tussenin zijn ze natuurlijk niet zo hip als een G-shock of zo prestigieus als een Rolex
Ik vind het vooral een leuke gimmick en eigenlijk verdraaid praktisch. Geen gegraai naar portmonnees of mobieltjes. Gewoon razendsnel pols tegen plaatje aanhouden en klaar is kees.
Enfin, hierbij nog even een shot van de achterzijde
Swatch heeft een vergelijkbaar iets gehad… ooit lang geleden. een Swatch Access… daar kon je in wintersport gebieden je skipas op laten zetten… dus geen geklooi meer met dat “rolmaatje” of dat je iedere keer die paal moet knuffelen voordat het poortje opengaat…
Ik heb zo’n swatch Access… mijn jaarabonnement ski-world stond erop…
Ondanks dat de “chrono” 't niet doet… boeie… op een afstandje ziet ie er best leuk uit… en 't ding heeft een extraatje die de meesten niet zullen zien…
Ja, die Swatch herinner ik me nog wel! En Wing, gefeliciteerd. Leuke gadget!
Arie Kabaalstra Schreef:
Swatch heeft een vergelijkbaar iets gehad… ooit
lang geleden. een Swatch Access… daar kon je in
wintersport gebieden je skipas op laten zetten…
dus geen geklooi meer met dat “rolmaatje” of dat
je iedere keer die paal moet knuffelen voordat het
poortje opengaat…
Ik heb zo’n swatch Access… mijn jaarabonnement
ski-world stond erop…
Ondanks dat de “chrono” 't niet doet… boeie… op
een afstandje ziet ie er best leuk uit… en 't
ding heeft een extraatje die de meesten niet
zullen zien…
Bedankt allen! Vind het een leuk en toepasselijk vakantiehorloge.
@Moolkeesje, ik snap je vraag niet helemaal. Tussen kind en kinds zijn?
Ik heb me d’r niet heel erg in verdiept, maar er zijn 3 type horloges. Voor kinderen, voor ‘normale’ gebruikers en voor senioren. Nu weet ik dat senioren een seniorenpas hebben (en een senioren horloge mogen gebruiken), maar ik weet niet of de kinderhorloges ook een kortingstarief hebben. En studenten hebben ook weer een aparte kleur pas die dacht ik ook korting hebben. Welk horloge zij mogen gebruiken weet ik niet.
De rest heeft een normale pas en kan een regulier tarief horloge gebruiken.
@WesleyW, ik heb em bij de Wing On Department Store aan de Nathan Road. Collectie was wel heel beperkt.
Uit jouw verhaal begreep ik, dat alleen kinderen en bejaarden die Octopus paywatch daar gebruiken.
Er voor het gemak maar even van uit gaand dat bejaarden kinds zijn is mijn vraag (althans voor mij, maar ik ben bejaard) duidelijk, waarmee betaalt dan de tussen categorie dan, de z.g. "normale’ mensen?
Enne die senioren pas waar kan ik die bekomen?
Lekker bij het kopen van horloges@
Uit jouw verhaal begreep ik, dat alleen kinderen
en bejaarden die Octopus paywatch daar gebruiken.
Nee, eigenlijk is het voornamelijk, omdat die horloges blijkbaar niet hip zijn voor degenen tussenin.
Er voor het gemak maar even van uit gaand dat
bejaarden kinds zijn is mijn vraag (althans voor
mij, maar ik ben bejaard) duidelijk, waarmee
betaalt dan de tussen categorie dan, de z.g.
"normale’ mensen?
Dus de horloges voor degenen die normaal gesproken een regulier OV Octopus gebruiken.
Enne die senioren pas waar kan ik die bekomen?
Gewoon bij een metro halte. Alleen krijg je em alleen mee als je een HongKongnees (?) bent die ouder is dan 65 ofzo.
Lekker bij het kopen van horloges@
Of je je daarbij ook moet identificeren weet ik niet. Ik had het idee dat ik em wel meekreeg als het een ‘kadootje voor opa’ zou zijn