Nieuwe aanwinst: Gigandet incabloc 21 rubis 18ct. geel goud

Gigandet incabloc 21 rubis 18ct. geel goud
Waterproof
Swiss Made

Kastnummer 1261

Charles Gigandet is een goed zwitsers merk (aldus andré, forumlid)
Méér vind ik er niet over

Caliber ? inscripties op binnenwerk: 72-4N SL G (Bekend?)
Wie weet daar iets meer over???

Kast geel goud 9.8 gram
Band geel goud 37.2 gram
Totaalgewicht inclusief binnenwerk 61.8gram

Diameter: 34.5 mm zonder kroon
Hoogte 9mm
Bandaanzet: 18mm


RA SWISS RA (weet iemand wat RA betekent?)


Inscriptie binnenwerg 72-4N SL G (logo G van Giandet)
Weet iemand meer over dit caliber???


Kastnummer 1261 (+ stempeltje met nr 158 erin)
Kan er iemand iets meer achterhalen van dit uurwerk???


Stempeltje binnenzijde kastdeksel C.G. (Charles Gigandet)


Detail voorzijde geel gouden band


Detail achterzijde band

kan er niet veel over melden maar van harte met je nieuwe aanwinst , leuke klok (tu)
ben zelf iets minder weg van de band en zou hem op leer dragen en af en toe misschien afwisselen.

In gekocht voor 8,-- per gram.

Dit type klok is in de jaren 70 heelveel verkocht, zelfs met de naam commodoor, en eigen bedachte namen, niks bijzonders.

Ik hou niet van deze stijl,
leer is inderdaad de enige optie.

Mijn beste,

Proficiat met deze gouden schoonheid welke je met de regelmaat van de klok, met veel plezier, op je horloge doet kijken om er de juiste tijd mee af te lezen.
Compliment ook voor de veelheid aan duidelijke foto’s

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit uitblinkende horloge met een zeer eigenzinnige horlogeband.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ja, de band vliegt de verkoop in… of in de smeltkroes!

Band te koop: 18ct geel goud 37.2 gram 570€!!!
(inclusief aangetekend verzenden)

PS vandaag stond de oud-goud-prijs aan 14.7€/gram.
Dus er kan me niemand betichten van te verkopen aan woekerwinsten hé!!! :wink:

(tu) (tu) (tu)

RA SWISS RA

Even een rondje google: het zou betekenen dat er radium gebruikt is in de lichtgevende stof op de wijzerplaat/indices/wijzers.

Hmmm Raar, noch de wijzers, noch de wijzerplaat, noch de indices geven licht af in het donker… (ook nergens geen lichtgevende stof te zien)

Bedankt voor alle reacties tot nog toe!

Met Google kan je het ook wel eens mis hebben:D

Het gaat om een FHF caliber, Fabrique d’Horlogerie de Fontainemelon. Ooit een bekende leverancier van uurwerkjes, net zoals ETA nu.

Bij Ranfft
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Cortebert_732
vind ik niet de 74-2, maar wel de 73-2, die er erg op lijkt. Ik denk dat de jouwe van iets latere datum zou kunnen zijn, met bijvoorbeeld een verhoogd tikgetal (19800 of 21600).

Je uurwerk is mooi afgewerkt met gebroken kantjes aan de platines/bruggen.

FHF Dat zou kunnen kloppen. Inderdaad, er staat een symbooltje, stempeltje op het binnenwerk. twee FFen in spiegelbeeld naast mekaar en daar kun je ertussen nog een H van maken. DAT IS EM! FHF

Thanks (en ik smurf nog even naar de link die je gepost hebt)

Alweer een Stijlvol horloge, gefeliciteerd!
Ook ik zou de band gauw verwisselen voor een mooie lederen.
Veel (draag) plezier gewenst!

mvg, Frans

– moved topic –

Beste Stijl1976,

Zoals mede-forumlid al schreef; het uurwerk is inderdaad van FHF en wel caliber 172-4N met zo te zien meerdere volstrekt overbodige dekstenen (ik schat 4 stuks om van de werkzame 17 op 21 te komen). Dat werd uiteraard gedaan om indruk te maken op potentiële afnemers. Het is lastig een bouwjaar te noemen, maar midden zestiger jaren lijkt mij een goede gok. Verder is een (goedkopere) balans gemaakt uit een nikkellegering met nivarox-spiraal te zien.

Die code onderaan de wijzerplaat duidt inderdaad op het gebruik van radium en dat betekent dat de markeringen zijn verwijderd en dat het horloge dus ook andere wijzers heeft gehad. In ieder geval zijn de sporen van die pastapuntjes prima weggewerkt. Ik heb in mijn la nog een set vrijwel identieke, zwartgestreepte radiumwijzers liggen met daarin rechthoekige openingen van ongeveer 2 mm lengte beginnend op 1 mm van de top van iedere wijzer. Kennelijk wilde de eigenaar af van die stralende rommel.

En mocht u nog geïnteresseerd zijn in de maker van de kast: het hamerkopje met nummer 158 in het achterdeksel staat voor de firma Arnoux & Co. te Le Noirmont, Zwitserland. De overige ponsmerken (Minervakop en gehaltemerk) staan voor 18 karaat goud.

Hartelijke groeten,
Robbert

Beste Stijl1976,

Oeps… foutje, vrees ik: ik dacht een cijfertje ‘1’ voor het calibernummer te ontwaren, maar het gaat dus inderdaad om een 72-4N, bouwjaar rond 1955, 11,5 ligne (25,6 mm), een hoogte van 3,7 mm en 18.000 tikken per uur (5 per seconde). Het uurwerkje zou 44 uur gangreserve moeten hebben. maar mijn oordeel over de balans/spiraalcombinatie en de overtollige stenen blijven zoals ze waren.

Dat CG-merkje is van de firma Gigandet zelf en de letters ‘SL’: ik zou het niet weten! En let op met vocht, want gouden kasten, zeker de (te) zachte 18 karaat-versies, blinken nou niet bepaald uit in waterdichtheid!

En het mede-forumlid is uiteraard de eerbiedwaardige Arjen, die de maker van dit mechaniekje uitstekend geduid had.
Ik stop maar snel met dit stukje, want ik kan gezien de enorme traagheid niet aan de indruk ontkomen dat de server van deze website op instorten staat!

Excuses en hartelijke groeten,
Robbert

Preciesieman Robbert,

Prachtig stukje aanvullende informatie heb je daar opgesnord!
Thanks! :wink:

Wat betreft de RA:
het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat daar ooit andere wijzers opgezet zijn, en/of andere markeringen, pastapuntjes en dergelijke.

De zwartgekleurde middenstrepen op de wijzers horen perfect bij de indicties (de goudkleurige streepjes welke de uren aanduiden) Deze zijn eveneens afgewerkt met zwarte vierkantjes.

Die kunnen er onmogelijk nadien opgezet zijn, dat kan ik zien aan de wijzerplaat zelf en aan de opstaande randjes van de uuraanduidings-streepjes. Wijzerplaat en opstaande zijkantjes zijn in dezelfde zilverachtige kleur.

Misschien duidt de RA op de zwarte puntjes en op het zwarte van de wijzers, die misschien eventueel ooit “meer” lume effect gehad hebben… (door de jaren heen is de werkzame stof misschien uitgewerkt)…
Het lijkt me echter dat de zwarte kleur gewoon zwarte lak is…

Misschien hadden ze wel een wijzerplaat (een variant) mét lichtgevende radium dingskes…en wijzers…
En maar één stempel om de merknaam Gigandet incabloc, 21 rubis, RA swiss RA op af te drukken…
Zodoende dat alle variaties, met of zonder lichtgevende radium dingskes, dezelfde vermelding meekregen op de wijzerplaat…

In alle geval is deze wijzerplaat in de beste staat én origineel. (ik heb er lang op gekeken met een loupe met vergroting x 20 (daar ben ik dus 100% zeker van)

Voor de rest zal het me worst wezen, wat die RA op de wijzerplaat te doen staat!

Wat betreft de waterdichtheid:
daar ga ik vast en zeker niet mee zwemmen!!! Het lijkt me heel heel onwaarschijnlijk dat er geen water inkomt langs de randen van het plexiglas…
Het beestje zou zeker verzuipen…
De geschroefde kastbodem, mét afdichtingsring zou wel voldoen aan de eisen van waterdichtheid. De kroon evenmin…

Alzo, ik gooi het ding bij de rest, op de hoop… :wink:
( het lijkt me niet dat deze ooit aan mijn pols zal prijken…)
Het uurwerk “overweldigd” me niet zo.
Zal juist een grondige opknapbeurt krijgen zodat het blinkt in z’n vel.
Misschien mooie lederen band eraan en wie weet zie je hem na afzienbare tijd wel verschijnen in de afdeling verkoop!

Misschien mod ik deze wel eens… Effe een 18 cts gouden uurwerk Pimpen.
Andere wijzerplaat, andere wijzers een mega kroon erop. Dan zou ik deze misschien wel dragen… We zien wel… Blijven dromen… :wink:

Ja, verplaatst naar Vintage.

Ik wist niet dat ik een old “timertje” op de kop getikt had.
Hij zag er verdorie goed uit voor z’n leeftijd!

Nou moe, zoveel te beter!

Beste Stijl1976,

Die zwarte, gedrukte strepen op wijzers en uurmarkeringen zijn ongetwijfeld origineel en dat geldt ook voor de wijzerplaat met de oude term ‘SWISS’, alleen is dat RA(dium)-merk er absoluut niet ‘zomaar’ opgezet. Radium werd nog tot ver in de jaren vijftig toegepast in polshorloges. Na jaren van onverantwoorde, ongedwongen speelsheid (lippenstift met radium, noem het allemaal maar op) was ook de man in de straat inmiddels aardig doordrongen van de gevaren van dit element en voor zakhorloges, die nogal eens met de wijzerplaat naar het lichaam toegekeerd werden gedragen, was er al eerder een absoluut verbod uitgevaardigd. Het zonder reden vermelden van een Radium-code op een wijzerplaat werd daarom niet bepaald gezien als reclame. Voor de tekst “SWISS” en “SWISS MADE”, samen met de code voor de gebruikte lichtgevende substantie, bestonden en bestaan er ook nu nog wettelijke voorschriften en daarom staat deze regel, aangepast aan de tegenwoordig toegepaste lichtgevende substantie, ook vandaag de dag nog als echtheidskenmerk op alle nieuwe horloges van Zwitserse komaf.
Die zwarte lak heeft in ieder geval nooit licht uitgestraald en het gebruik van een een enkele tampon (zo heet die druktechniek: tampondruk) voor alle uitvoeringen is gezien het vorenstaande uiterst onwaarschijnlijk. De wijzers zijn vrij eenvoudig te wisselen voor passende exemplaren zonder radioactieve eigenschappen, maar deze substantie (meestal in de vorm van kleine ronde dotjes pasta aan de buitenzijde van de uurmarkeringen) is heel wat moeilijker van een wijzerplaat te verwijderen zonder dat er sporen te zien zijn.

Het uurwerk is, hoewel degelijk geconstrueerd, inderdaad niet overweldigend (dat is wel vaker het geval bij horloges waarbij de kosten van de kast moeten worden gecompenseerd door het inbouwen van een kwalitatief iets minder uurwerk) en beschouw de kast maar als min of meer spatwaterdicht. Overigens ziet het werkje er nog prima uit en de gangresultaten zouden, zeker na een schoonmaak- en smeerbeurt, weleens verrassend goed kunnen uitvallen.

Wanneer die band niet uit massief goud bestaat (en de verkeuringen op de foto’s duiden daar op), dan lijkt mij een lederen band met het oog op het gevaar van slijtage aan de bandhaken (!) een prima keuze.

Ik zou zeggen: dragen maar en veel plezier met deze chique aanwinst.

Hartelijke groeten,
Robbert

Hmmmm wat een deskundige uitleg. Om van te smullen!
Je weet er duidelijk meer van.
Dus, naar uw mening, hebben er wel degelijk “lichtpuntjes” met radium op deze wijzerplaat gezeten.

Ik zou eerder alleen durven beweren (na uw deskundige uitleg gelezen te hebben), dat enkel de wijzers wel eens vervangen zouden kunnen zijn.
Want ik zie nergens geen enkel spoor van verwijderde lichtpuntjes (onder de vorm van kleine pasta puntjes). Dit zou toch zichtbaar moeten zijn, voor een geoefend oog, en met een loupe vergroting x10 of x20. (tenzij de pasta puntjes verwijderd kunnen worden door ze op te lossen met één of ander product, zonder dat de rest van de wijzerplaat daardoor schade oploopt)… Lijkt me onwaarschijnlijk…

Wat betreft de verkleuringen op de 18 cts geel gouden band:
het is wel degelijk 100% zeker een 18cts gouden band. (de stempel zij getuige, en ik heb ook de desbetreffende testen uitgevoerd, die me daar omtrent zekerheid van bieden.)

Goud kan wel enigszins “verkleuren”, door de jaren heen. (omdat er één vierde niet-edele metalen in zitten, in 18 cts goud.) het koper in de legering kan een waas van roodheid vertonen aan de oppervlakte). enkel oppervlakkig dus. (dit heb ik zeer grondig getest, en ook heb ik de band op een plaats wat opgepoetst)
De foto’s zijn van slechte kwaliteit, dit kan “de verkleuringen” nog extra benadrukken. (het zijn eigenlijk geen foto’s, maar gescande afbeeldingen…) Gewoon, uurwerk op de scanner en scannen maar! Vandaar de “regenboog-kleurschakeringen” op sommige afbeeldingen! Ja, niet de deftigste manier om hier iets te présenteren, maar ik beschik niet over degelijke apparatuur om deftige foto’s te maken…

Wat betreft slijtage van de bandaanzetten: geen slijtage aan de binnenzijde! Een pluspunt dus. Het lijkt me dat dit uurwerk nauwelijks gedragen is. de slijtage is echt wel heel miniem.
De kast is ook wel redelijk zwaar. 9.8 gram, wat redelijk veel is. Alles aan deze kast is “massief”, de “lugs” zijn ook niet hol gemaakt.
Niet gemaakt zoals de hele lichte kastjes, zoals mijn andere rosé gouden Exactus chronograaf…
Dus je hebt ook gelijk wat betreft “het iets mindere uurwerk” die erin zit. (de prijs van de kast en band moesten wat “compenseren” met de totaalprijs.

Wat betreft de waterdichtheid: spatwaterdicht lijkt het me wel. Maar niet onder water met dat ding! :wink: (het is geen duiker hé) :wink:

Het werkje ziet er inderdaad ook nog prima uit. (zelfs geen smeerbeurt nodig!, het loopt uitstekend)
Wat betreft het gangreserve, dat zal ook goed meevallen. Heb dat nog niet gemeten…

Heel hartelijk dank voor uw reacties op mijn post!

Beste Stijl1976,

De band is dus echt! Wel, dan mag ik u dus dubbel feliciteren met deze aanwinst, want dit zijn werkelijk uiterst prijzige accessoires (geet u maar eens te rade bij een juwelier). En inderdaad is er in dit geval geen overmatige slijtage van de bandhaken te verwachten, want dat gebeurt voornamelijk wanneer er een onedel, harder metaal in het spel is.
Die pasta zou ook weleens tegen de verhoogde uurindicaties zijn aangebracht, maar het is ook aannemelijk (want het gaat hier toch echt om een duur horloge dat niet voor iedereen was weggelegd) dat de oorspronkelijke eigenaar de plaat en de wijzers in de zestiger jaren, toen het radium was uitgewerkt en alleen nog maar radioactieve straling verspreidde, door de importeur heeft laten vervangen. De toepassing van deze stof was in die tijd reeds verboden en het zou best eens kunnen zijn dat de fabriek of de importeur toen een serietje onafgewerkte en fout bedrukte platen als vervanging kon aanbieden.
Een andere mogelijkheid is dat het horloge pas begin zestiger jaren op bestelling is gemaakt en verkocht, compleet zoals het er nu uitziet en dus zonder het verboden radium, en eerlijk gezegd is dat de meest logische verklaring. Standaarduurwerkjes als deze werden soms meer dan tien jaar achtereen geproduceerd en nog heel veel langer op voorraad gehouden.
Jammer genoeg zijn Zwitserse gouden en zilveren voorwerpen niet voorzien van jaarletters, want zo’n ponsmerkje had misschien uitsluitsel kunnen geven over het productiejaar van de kast.

Maar verder: werkelijk een prachtige aanwinst. Proficiat!

Hartelijke groeten,
Robbert

Robbert alias Preciesieman,
dank voor uw uitleg.

Wat betreft uw schrijven: (gaat u maar eens te rade bij een juwelier):
Dan ga ik maar eens naar mezelve! :wink: :wink: :wink: (ik ben namelijk een juwelier) :wink:
Vandaar ook mijn uitgebreide testen van het goud.

Wel ben ik nog redelijk jong, van '76dus en daarenboven ken ik niet veel van uurwerken. Vandaar dat de datering van dit uurwerk en alle “weetjes” omtrent deze aanwinst mij totaal vreemd waren. Vandaar ook die hele hoop vragen.

Alzo, we weten weer iets meer over mijn aanwinst!

Thanks