Nieuwe aanwinst: Gilde Chronograaf met Lemania 1430 uurwerk ;)

Of zo stond er tenminste in de advertentie:

PRACHTIGE CHRONOGRAPHE VAN HET MERK " GILDE" ANNO 1970
=PRACHT STAAT EN LOOPT PERFECT (RUNS NICE)
CALIBER = LEMANIA 1430 AUTOMATIC / SELFWINDING
DATE / SECOND CHRONO EN EXTRA CHRONOTIME WIJZER / DE RODE MET PIJLPUNT (ZIE FOTO)
HEEFT JUIST EEN REVISIE GEHAD BIJ UURWERKMAKER ! ALREADY SERVICED AT WATCHMAKER
AFM. = + - 41.00 mm. INCL. CROWN

Verder zat er 1 foto bij:

Nu bestaat er volgens mij geen Lemania 1430 uurwerk, wel een Lemania 1340. En dat maakt waarschijnlijk uit in het aantal geïnteresseerden in zo’n veiling. Ik heb me dit keer eens netjes aan alle adviezen gehouden, heb tot gisteravond kwart over negen gewacht en heb toen, 5 seconden voor het verstrijken van de veiling mijn maximumbod ingevuld. En het was raak, zelfs flink onder mijn maximum!

Het is een automatische chronograaf met zowel centrale seconde (op de foto bijna niet zichtbaar tegen de donkere achtergrond en tegen de minutenwijzer aan) als minuten chronowijzers (die kortere met rode punt) en de uren in een subdial op de 6. De gewone seconde zit bij de 9 en de datum op 3.
De Omega Speedmasters III en IV waren uitgerust met een dergelijk uurwerk met een opbouw op de kleine seconde voor een extra 24-uurs tijdsaanduiding en werd het Omega 1040 kaliber genoemd.

Het merk Gilde heeft denk ik ergens zijn oorsprong in België waar het horloge werd aangeboden, ik denk eigenlijk meer dat Gilde een genootschap is (gil·de (het, de ~, ~n) - middeleeuwse belangenorganisatie van vakbroeders binnen een stad) dan een merk, misschien dat bijvoorbeeld Freddy of Tom als Belgen hier wat van af weten?

Het horloge komt er dus nog aan, dan zal ik er eens wat mooie foto’s van proberen te maken als het er is. Ik ben er erg blij mee, als een horloge een dergelijk “bijzonder” uurwerk heeft maakt het uiterlijk me bijna niet uit maar zelfs dat ziet er op het eerste gezicht goed uit! Ben erg benieuwd!

ERG MOOI, maar eh…hoe zit het nou met dat “inkrimpen” van de verzameling :slight_smile:

Dat gaat goed, Ik heb inmiddels zo’n 25 horloges verkocht, er volgen er nog zo’n 15 en dan ben ik wel klaar. Maar ondertussen ben ik niet blind he Leen? :smiley:

Ziet er zeker goed uit, Henrik! Mooie afmeting ook!

Whoohooo…van harte Henrik…!!!

Schitterende klok met een dijk van een uurwerk.

Ik had nog nooit van het merk gehoord, maar mooi issie zeker…

Goed gescoord Henrik,mooie klok.
Ik wacht op jouw eigen foto`s.

Das een heel bizonder klokje Henrik (tu) gefeliciteerd
goed geboden ook, beter als die suffe Spanjaard :slight_smile: en maar bieden en bieden ,met uiteindelijk nul resultaat.
uit je beschrijving en de foto zou ik zeggen, tis een split second chronograaf en dat voor dat geld !
goed gedaan , ga zo door en ik ben benieuwd naar je foto’s t.z.t

Groet, André

een hele leuke aanwinst… (tu)

Moooooi…Ik ben dol op die centrale minutenwijzers. Deze had ik nog niet eerder gezien.

Van harte…

gr,
Hans Mennink

Mooie Belgische aanwinst Henrik en tegen een mooie prijs. Ik was hem ook aan het volgen om vervolgens een ‘5-seconden-voor-tijd-bod’ te doen, maar mijn vriendin moest met alle geweld een avondje uit. Toch leuk om te zien dat hij binnen de ‘club’ blijft.

Bedank je vriendin van me! (tu)

Mooie aanwinst, Henrik (tu)

De wijzeropstelling van de Lemania’s blijft ongeëvenaard.

Henrik ,
toevallig zag ik deze let op de overeenkomsten : http://www.moonwatchtimepieces.com/Site/watch_detail.asp?watch_id=370&img_num=1&back=1