De naam is Gshock, Casio Gshock.
Gw4000a-1aer.
Onlangs toch eens een Gshock aangeschaft. Dit was best een gok want ik heb er nog nooit een gehad omdat ik totaal niet van forse/grote horloges houdt.
Wat me over de streep trok om er toch een te kopen is het mooie futuristisch en modern vormgegeven uiterlijk van deze Gw4000.
Bovendien is het horloge vederlicht en ook de volledig matzwarte kast met mooie contrasterende witte markeringen, grijze tekst en wijzers spreekt me heel erg aan.
De futuristische/mad max achtig vormgegeven kast. En potverdorie wat zitten er al een hoop stofjes op
De Gw4000 met module nummer 5087 wordt door zonne energie van stroom voorzien en hij synchroniseert dagelijks de tijd dmv. Multiband.
Uiteraard schokbestendig en waterdicht tot 20 bar.
Op deze foto zie je duidelijk de honingraatstructuur van de zonnecellen.
Hieronder volgt een beschrijving van de functie’s.
Je kan met de knop linksonder door de functies heen bladeren en het kleine wijzertje rechts geeft aan in welke functie je zit.
- Gewone tijd, dag, datum weergave.
Het pijltje rechts wijst naar de dag van de week.
In de subdial linksonder wordt de tweede tijd van een wereldstad naar keuze weergegeven.
De subdial linksboven is voor de 24-uur’s notatie zo weet je bijvoorbeeld of het 13 uur danwel 1 uur is. - Tweede tijdzone, alle wereldtijden automatisch instelbaar. Het pijltje wijst naar dst of std (dit staat voor zomer/wintertijd) je kan nu eenvoudig met de knop rechtsonder de seconden wijzer een wereldstad naar keuze laten aanwijzen en vervolgens draaien de wijzertjes van de kleine subdial naar die wereldtijd toe. Dit wordt dan in 24-uur’s schaal in de kleine subdial weergegeven. Deze tweede tijd blijft weergegeven als je vervolgens naar de hoofdfunctie van standaardtijd terugkeer.
- Stopwatch tot 24 min. Het pijltje wijst naar de ‘0’ (net onder ‘mo’ van monday). De grote centrale seconde wijzer geeft in deze mode tienden van secondes aan, het lange wijzertje in de subdial linksonder geeft de verlopen secondes aan en het kleine wijzertje telt de minuten. Na 30 sec. stopt de centrale seconde wijzer en wijst, nadat je op stop hebt gedrukt, naar de tienden van seconden. het pijltje rechts springt dan naar honderdste van seconden in een schaal van 0-9.
Je kan het horloge ook de hele dag op stopwatch mode laten staan. Dan blijft de grote centrale seconde wijzer stilstaan op ‘12-uur’. - Alarm. In deze mode kan je heel snel het alarm instellen door de knop rechtsonder in te drukken of ingedrukt te houden voor snellere verspringing van de alarmtijd.
De alarmtijd wordt in de kleine subdial linksonder in een 12-uur’s schaal weergegeven.
Bovendien zet je hem heel simpel aan-uit door op de knop linksboven in te drukken. De centrale sec.wijzer wijst dan naar On/Off bij de twee uur index.
Ik heb deze beschrijving gemaakt omdat ik hierover bijna niets kon vinden op het internet. Mischien heeft iemand anders hier nu ook wat aan.
Het formaat is met 50x55x15 (breedte x hoogte x dikte) belachelijk fors voor mijn doen. Toch draagt deze Gw4000a opvallend lekker. Dit komt denk ik vooral omdat hij erg licht is en omdat er een rubber/kunstofachtige band aan zit ipv. een stalen band wat ik doorgaans draag.
Overigens is type ‘Gw4000d’ een variant met wél een stalen band.
Minpunt vindt ik dat bij de tweede tijd de weergave in de kleine subdial in 24 uur is en met het instellen van het alarm is het in 12 uur. Dit is een beetje verwarrend.
Pluspunten vindt ik echt het futuristische uiterlijk en de band. Wat draag die lekker zeg! Dit had ik echt niet verwacht.
Een ander pluspunt vindt ik de zeer eenvoudige bediening. Echt, na één keer de handleiding doorlezen en een beetje rommelen weet je ongeveer wel hoe alle functies werken.
De rubber/kunstofachtige band.
Echt een erg 3D vormgegeven Gshock design wijzerplaat.
Al met al een erg leuke alleskunner. Ondanks alle text en wijzertjes komt deze klok totaal niet druk op me over. En wat ook leuk is, is om hem in de stopwatchmode te laten staan. Dan staat de centrale sec.wijzer mooi stil en zie je alleen af en toe de minuten wijzer verspringen.
Hiermee kan ik met een gerust hart menig kermis, festivalletje en watersport actie aan!