Even mijn nieuwe aanwinst voorstellen, om er dan ook direct een aantal vragen over te stellen aan de kenners hier Alvast bedankt voor jullie eventuele bijdrages!
Het gaat dus om een ITA Geneve Chronograph Suisse. Hij zou uit 1945 stammen. Ik heb hem overgenomen van iemand die hem van zijn vader geerfd had. Het horloge zou 100% origineel zijn (buiten de band natuurlijk).
Wat zijn de plannen ermee? In eerste instantie moet deze een grondige servicebeurt krijgen. Daarna komt er een nieuwe lizard band op. Op de fotoās dus niet te veel op de tijdelijke band letten.
Ok, de vraagjes:
Weet iemand meer over ITA Geneve? Ik heb al wat rondgezocht, en blijkbaar zou het bedrijf opgericht zijn in 1924. In de periode 1927 - 1931 was het geregistreerd onder de naam GOTZ, ITA WATCH. Vanaf 1966 is het bedrijf dan deel gaan uitmaken van het AVIA - DEGOUMOIS concern. Iemand die weet of dit klopt/meer info heeft?
Ik heb het horloge opengemaakt om het uurwerk te bekijken (zie foto onder), en volgens mij gaat het om een Landeron 48. Klopt dit? Ik vind het gewoon erg bizar dat het volgens de wijzerplaat gaat om een 21 rubis mechanisme, aangezien ik dit nog nooit eerder gezien heb in combinatie met het landeron 48 uurwerk. Dit type van chronografen is normaal gezien altijd te vinden in de combinatie landeron 48 / 17 rubis dacht ik. Iemand die kan verhelderen?
Ik weet niet of dit zo bijzonder is, maar het is ook de eerste keer dat ik zoān gegraveerd achterdeksel zie op een chrono van dit type (zie foto onder). Het is wel degelijk het originele deksel, aangezien er ITA gegraveerd staat aan de binnenkant. Of is dit type deksel toch meer gangbaar dan ik veronderstel?
Mooie oude chronograaf , uurwerk is volgens mij inderdaad een L48 en die kan wel wat schoonmaak gebruiken zo te zien , 21 steens is wat vreemd, volgens mij is dit nml altijd 17 steens .
ITA kan ik je helaas niets meer over vertellen , is waarschijnlijk een van de vele verdwenen oude merken.
Veel plezier van je aanwinst!
Landeron chronoās zijn er, behalve de meest voorkomende 17 jewels, ook geweest met 7 jewels en ook met 21 jewels.
De 4 extra steentjes zitten dan in de chrono-koppeling plus 2 deksteentjes op het ankerrad:
Behalve de tientallen verschillende uitvoeringen van de heveltjes in het kaliber 48 zijn er ook wel Landerons te vinden met andere āafwijkingenā, bijvoorbeeld uitvoeringen met een Breguet balansspiraal; ik neem aan dat de uurwerkjes ook als āebaucheā (basiskaliber) geleverd werden, die dan door de diverse fabrikanten afgebouwd en afgewerkt werden naar eigen inzicht.
Het merk ITA is mij onbekend, en een bodem als de jouwe heb ik nog nooit gezien (maar dat zegt natuurlijk weinig) sterker nog: zoān kast heb ik eigenlijk nog nooit gezien! Het ziet er wel uit als een erg vroege kast.
De ruimte tussen de kast en het uurwerk van jouw nieuwe aanwinst zou kunnen komen omdat er origineel een ietsje groter kaliber in bedoeld was geweest (bv een Landeron 70 is met 14 lijns ietsje groter in diameter, maar verder redelijk identiek) de uurwerkbevestiging met klemplaatjes zie je eigenlijk niet zo vaak bij zoān āvoorladerā, gewoonlijk past het uurwerk strak in de kast en zordt het enkel met de 2 schroeven vastgezetā¦
Het is desondanks best een knappe vintage chrono, hij staat goed om je pols, met een opknap- en servicebeurt kan je er nog jaren plezier van hebben! (tu)
Schitterend, bedankt voor de waardevolle info! Het is inderdaad blijkbaar toch een bijzonder exemplaar. Opknapbeurtje staat sowieso op het programma.
Ik vind dit soort weetjes echt heel leuk. Iemand die kan aanvullen? Nu is mijn nieuwsgierigheid nog groter geworden. Waarom heeft ITA opeens beslist een 21 rubis L48 te maken, terwijl ik hun horloges voor de rest altijd met L48 17 rubis uurwerken zie? Waarom hebben ze het vervolgens in een te grote kast gestopt, en er een bizar gegraveerd deksel opgezet?
Mooi hoor maar wie zegt dat dat het originele uurwerk is? Het ziet er ook anders uit dan het 21 rubis voorbeeld van Paul. De extra steentjes die in het voorbeeld met de rode lijntjes worden aangeduid zie ik niet in de ITA chrono. Zou het om een āmariageā gaan? (kast en uurwerk niet oorspronkelijk zo uit de fabriek gekomen)
Hmmm misschien is dat wel nog het meest aannemelijke scenario; dat er oorspronkelijk een groter uurwerk in zat met 21 stenen, wat dan ooit ergens vervangen geweest is door een 17 steens L48ā¦
Volgens Inca van op dit forum gaat het om een L47:
āHet gaat om een L47 wat te zien is aan de ankerkloof en de veer die de secondenrad van het chronotelwerk fixeert. Bij de L48 is de boog in de ankerkloof meer gebogen, verder zitten er 2 schroefjes in de bevestiging van deze veer, in de L47 slechts 1. Echter is er steeds sprake van 17 rubis.ā
Dit houdt in dat het om een uurwerk uit 1937 zou gaan (de L47 is korte tijd voor met met de L48 begon geproduceerd; was het eerste chronograaf uurwerk met ācam switchingā). Dit zou wel overeen stemmen met de opmerking van Paul dat de kast en deksel er heel oud uitzien.
Nu nog het 17 rubis / 21 rubis mysterie. Misschien is dit wel een 21 steens L47 variant? Ik heb jammer genoeg zelf (nog) niet voldoende technische kennis om dit te achterhalen.
een landeron 47 is inderdaad de eerste chrono zonder kolomwiel; maar heeft 3 drukkers, eentje in de kroon; van de Landeron 48 (wat het uurwerk in jouw horloge is) bestaan heel veel varianten, in de diverse kaliberboeken staan de verschillende vormen van hevels en veren afgebeeldā¦
Het is een Landeron 48
Nu verwacht ik wel dat de wijzerplaat-bedrukker toen der tijd ons nu ruim 60 jaar later wilde āflessenā met zijn āuitspraakā 21 jewels (
los die āhandelā en tellen die ākiezelstenenā en een claim indienen X( (