Nieuwe aanwinst IWC Cal.83 uit 1941/1942

Na een lange zoektocht naar een dresswatch gisteren mijn nieuwe aanwinst aangeschaft!

Gezocht naar IWC Portofino’s, JLC memovox, zenith etc. Uiteindelijk de keuze laten vallen op een horloge met een “ziel”. Een calibre 83 die door IWC ook in zijn militaire lijn zijn toegepast. Via de tool date my iwc achterhaald dat de nummers op het uurwerk en de kast matchen met de periode 1941/1942. De twee nummers liggen ook netjes in lijn met wat gebruikelijk is.

Horloge is gerestaureerd door Horlogemakerij Rijsman.
Uuurwerk is schoongemaakt, waar nodig gepolijst en geolied. Wijzerplaat en kast zijn opnieuw opgemaakt.

Voor die tijd een relatief fors horloge 35mm. Voor deze tijd aan de kleine kant echter voor dresswatch voor mij prima.

Ik verneem graag wat jullie er van vinden!

plaatje horloge front

kijkje Uurwerk

Gedemonteerd

plaatje uit catalogus IWC 1940 calibre 83

plaatje horloge catalogus iwc 1942/zelfde dial in black

Bedankt voor het kijken.

Groet,

Edwin

Wow,
Erg eigentijdse dresswatch :wink:

Prachtige restauratie, als je kijkt naar de leeftijd!

Hij ziet er prachtig uit! Gefeliciteerd(tu)

Heb je ook foto’s van vóór de restauratie? Ik ben een beetje benieuwd naar de wijzerplaat in de originele staat.
Soms gaat er wel iets van karakter verloren met het opmaken van de wijzerplaat en dan weet ik nog niet of het wel een vooruitgang is.
Maar ja, dat is persoonlijk:D
Doe wel voorzichtig! Zo te zien is de balans niet shockproof…

Wat een mooi horloge, erg gaaf!!! :slight_smile:

Heel veel draagplezier en heb je nog een foto van de voorkant en zijkant!??

Mijn beste,

Wat een fantastisch horloge is dit geworden. Een adembenemende schoonheid.
De kleur van de wijzerplaat, de ingetogen uurmarkers, de verzonken seconde-index en de elegante wijzers, maken van deze IWC een sieraad voor de pols!!

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit oogstrelende horloge.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

In één woord schitterend! Veel draagplezier en koesteren!
De plaat ziet er goed uit, zag er eigenlijk niet eens aan af dat hij opnieuw is opgemaakt.
Had ik de pols maar voor zoiets…

Mooi!
Ziet er eigenlijk best modern uit, tijdloos.
Gezien de afwezigheid van shock protectie inderdaad wel een horloge voor speciale gelegenheden.

Nog even wat quick en dirty iphone pics.

Groet,
Edwin

Wederom Super!!

Prachtig!

Zou ik mogen vragen hoeveel je betaalt hebt? Zelf staat een soortgelijk horloge ook op mijn verlanglijstje.

Mag ook per pb :slight_smile:

Heel mooi! Gefeliciteerd!

Hallo,

Super fraai en tijdloos :~.

Tabee

Werkelijk schitterend! Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd met je aanwinst! Ik vind het een erg mooi horloge. Ik had het zelf qua uiterlijk nooit geschat op 1941/1942!

Even uit nieuwsgierigheid: hoe kun je zien dan een balans niet helemaal shockproof is? Euh, eigenlijk gaan daat wat vragen aan vooraf:

  • wat is de balans?
  • wat doet een balans?
  • is het belangrijk dat met name dat deel shockproof is?
    Ik hoor het graag!

Doet me erg aan Nomos denken. Erg mooi horloge, dat inderdaad net zo goed gisteren gemaakt zou kunnen zijn!

Mooi aanwinst hoor (tu). De diameter is ook perfect voor je pols.

Gefeliciteerd :)-D het is een mooie horloge en voor mij een wan de mooiste calibers van IWC.
In die periode is ook Mark X gemaakt voor UK leger met zwarte wijzerplaat.
Groet
Iwan

Werkelijk waar een prachtig horloge (tu)! Veel plezier van deze aanwinst:~

Voor dmc:

Shockproof is (in het kort) dat de balansas (van dat snel heen en weer draaiende ronde ding :slight_smile: ) “verend” opgehangen is. Dan zie je een koperkleurig onderdeeltje waarmee de beide juwelen van de balansas zijn bevestigd. Dus als je horloge eens valt breekt de balansas niet. (heel ruwweg uitgelegd.)

Maar ik zou hieronder eens op klikken :slight_smile: