Uit de tijd dat de schoudervullingen nog groot waren en de horloges klein, een Jaeger Lecoultre Heraion Chronographe in stalen uitvoering (met JLC bandje en gesp). Diameter is 36 mm incl. kroon, 40mm van lug tot lug. Het uurwerk is een door JLC in 1987 ontwikkeld kwarts uurwerk met een mechanische chronograaf. JLC caliber 630 of 631. Dit uurwerk werd ook gebruikt door IWC.
Toen ik het horloge ontving dacht ik ‘Oei, dat is een kleintje’. Maar na paar keer dragen ben ik er helemaal aan gewend. Sterker nog, het bevalt me prima. Het draagt erg prettig. Geen kroon die in je huid prikt en het horloge glijdt soepel onder trui of manchet. Het horloge heeft iets verfijnds door zijn kleine formaat. De wijzerplaat vind ik prima in balans zelfs met de datum tussen 4 en 5. De afwerking van het horloge is erg fraai (mag je ook wel verwachten). De wijzers vallen precies op de indexen, iets waaraan ik me kan storen als dit niet zo is. Het aflezen van de tijd vergt wat extra aandacht mede door de grijze achtergrond en smalle wijzers.
Er is één maar. De chronograaf werkt niet. De pushers voelen wat stroperig aan waarschijnlijk heeft het uurwerk nog nooit een service beurt gehad. Ik hoop uiteraard dat het probleem in het mechanische gedeelte zit. Zo niet dan heb ik een probleem want een reparatie bij JLC zal niet goedkoop zijn. Waarschijnlijk kies ik er dan voor het horloge zo te laten en gewoon te dragen. Maar een chrono hoort natuurlijk te functioneren en dit zal waarschijnlijk wel blijven knagen.
Eerst maar eens laten nakijken. Misschien valt het mee.
Hier een paar foto’s. Ze zijn een beetje donker. Excuus hiervoor.
Gefeliciteerd met deze memorabele verworvenheid.
Een verworvenheid die er zijn mag!!
Wat een magnifiek horloge is dit.
Het is waarachtig een lust voor het oog en een genot voor de pols waaraan het gedragen zal worden.
Chapeau!!
Veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit schitterende horloge.
De mode verandert steeds. Hoeveel jaar nog zal het duren eer overmaatse horloges passé zullen zijn? Is 35-39 mm doorsnee al een eeuw de normale maat geweest, dan zal die maat weer eens de norm worden…