Nieuwe aanwinst Jaeger Lecoultre

Eind mei zag ik een nieuwe aanwinst van Honey_Badger, waarin hij een Jaeger Lecoultre presenteerde. Een prachtig horloge en die misschien 2 weken in de verkoop stond op de site van DZVL (De Zin Van Luxe) en had ik helaas niet gezien. Het horloge had een K800 als motoriek en was een handopwinder.

Toen dacht ik, laat ik even op zoek gaan naar net zo’n horloge van Jaeger Lecoultre. Nadat ik mijn huiswerk had gedaan, besloot ik een Jaeger Lecoultre te kopen met een K881 motorriek, een automaat. Deze horloges zijn nog betaaldbaar ivm de nieuwere modellen of grotere vintage Lecoultres. Na ongeveer een maand, had ik eindelijk een Jaeger Lecoultre gevonden, namelijk de E393 type die een K881 als motoriek heeft. Het automatisme echter, deed het niet en daar was de prijs ook naar. Ik nam de gok, met in mijn achterhoofd, dat voor elke prijs alles te repareren is en natuurlijk mijn vertrouwen in Jan Ubels. Het horloge was wel manueel opwindbaar, en ik had het horloge eind Juni bij Jan Ubels gebracht voor een reparatie en een servicebeurt. Eindelijk vorige week vrijdag, had ik horloge weer in mijn bezit, direct ander bandje erop en tsjonge jonge, wat een prachtig horloge zeg!

Het is een 35mm zonder kroon, een heeft een glorieuze starburst wijzerplaat, en een fantastische koepelvormige plexi bovenop. Het horloge is viervoudige ondertekend (wijzerplaat, kroon, achterkant kast en het motoriek) en belichaamt voor mij alles wat ik leuk vind aan kleinere, eenvoudige horloges. Zie de foto’s.

De motoriek is een JLC kaliber K881, en dit is erg interessant op zich.

Dit heb ik op het web gevonden over het motoriek K881:

"The K881 was introduced in 1959 and was the first of the firm’s movements to feature a centrally pivoted 360 degree rotor that wound in both directions. The K part of the calibre number was a reference to Kif
Flektor, the form of shock protection mechanism used in this unit. Jaeger developed this calibre directly from its famous 493 unit that had been designed specifically at the request of two of the world’s most
prestigious watch houses in 1951. Jaeger had first begun production of a self winding calibre, the 476, in 1947, but chose to create a “bumper” type oscillating hammer automatic calibre, rather than one with a
bi-directional rotor. The company flirted with rotor design in 1951 with the superb calibre 493, this winding in only one direction, but Jaeger LeCoultre watches with this movement were only sold for a two year period and it wasn’t to be until 1959, when the model for sale here was released, that Jaeger LeCoultre automatics finally entered the modern age. Incidentally, a development of this calibre, the 888, is still manufactured by Jaeger LeCoultre today which is rather something of an
indication of how significant, and how brilliantly engineered, these K881 movements were.

There is a very interesting footnote to be added about the design of the K881, which is indicative of the incredible standard to which it was manufactured. Perhaps oddly in some eyes, unlike the other major Swiss top-tier manufacturers, Jaeger LeCoultre never offered a chronometer rated watch in any serious commercial quantities. Tiny numbers of these, literally a few hundred units, were occasionally submitted for independent accuracy testing at one of Switzerland’s Observatories for
publicity purposes, but in general, the firm’s output was sold without external time trials. One of the most obvious characteristics of the K881 is that, almost uniquely on a movement of this grade, it has no
mechanism for the fine adjustment of the index, this normally being required to minutely tune the unit’s running speed. Astonishingly, the reason for this omission was that the K881 was manufactured as standard to such fine tolerances that it would achieve chronometer rated accuracy as a production norm, without the need for any further adjustment. The American publication “WatchTime” ran a test on the K881 and the various other related Jaeger LeCoultre movements from the same era in its August 2003 edition ( pages 88 to 91), concluding that this mechanism “embodies superlative expertise that emphasises skilful, precise craftsmanship and surface beauty”. Further mention is made that in its very slightly revised form, this same movement type was officially certified as a chronometer and sold in tiny quantities as the “Chronometre Geomatic”, a model that commands a huge price today on account of its scarcity."

Hier zijn enkele foto’s van de Jaeger Lecoultre met een NOS tropic bandje. Ik heb nog enkele bandjes over.

18 likes

Wat een prachtig horloge! Enjoy!

Mooi, en gepast jaloers…

fap**fap

:heart_eyes::heart_eyes:

Mooi hoor, proficiat!
Bandje lijkt wel iets te breed of vergis ik me?

Dat klopt; het bandje is 19 mm maar er is ruimte voor 18 mm. Ik moet er nog een juist bandje voor kopen maar neem hiervoor de tijd. Ik zit te denken aan een vintage alligator bandje uit Spanje en handgemaakt.

Verrrrry nice, wat een smaakvol en tijdloos horloge! Geniet ervan!

Bedankt allemaal! Ik ben er ook erg blij mee! :heart_eyes: :heart_eyes:

Prachtig zeg! Mooi horloge.

Heel mooi, proficiat.

Tja dat heb je met Jaeger leCoultre, gewoon helemaal top. Gefeliciteerd! :+1:

Erg mooi horloge! Dragen ook groot.

Ik was de Honey Badger JLC ook misgelopen. Had hem toen graag als aanvulling op mijn gouden cal. 800/C exemplaar aan de collectie toegevoegd.

2 likes

Mooi klassiek!

Bedankt! Het zijn idd prachtige horloges van JLC en ze dragen idd ook groot! De horloges vielen mij nooit zo op, pas toen ik het horloge zag van Honey Badger.

Dit is een blijvertje!

Vergeef me, hier moet ik toch even met mijn 18k exemplaar op de proppen komen… Tijdloze grandeur, die vintage JLC’s.

2 likes

Prachtig horloge met een mooie geschiedenis!
ff plaatje van internet hieronder, het uurwerk ziet er bijzonder mooi uit vind ik.

Schitterende dresser. Geniet er van.

Mijn beste,

Waarin een klein formaat horloge Groot kan zijn!! :+1:
Fantastisch hoor!!
Geniet er in volle vreugde van. :four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

FRAAI HOOR, ZEER AANGENAME VERSCHIJNING!! hEB ER HEEL VEEL PLEZIER VAN, MOOIE VOORSTELLING :slight_smile:

Gefeliciteerd , een supermooie aanwinst.