Nieuwe aanwinst, leuk voor erbij :)

upje, nog tips zeemeester?

pb’tje voor Marnix :slight_smile:

@Marnix, sorry had dit topic niet meer gelezen…

Ik heb het proces toegepast op een drietal wijzerplaten en 2 setje Seiko wijzer en 1 set plongeur

De Wijzerplaten op kleur brengen met thee gaat heel langzaam, koffie gaat sneller, warm of koud, geen idee. Kijk wel uit met de witte letters op de plaat, die kunnen nl ook meekleuren. Het snelste resultaat is kerriepoeder, dat werkt binnen een dag, de kleur is erg geel. Misschien kun je de kleur aanpassen door een mengsel van kerrie/koffie of whatever.

De Seiko wijzers kleuren het makkelijkst met de kerrie, koffie gaat ook maar je moet wel oppassen voor het metalen gedeelte van de wijzer, deze corroderen nl tamelijk snel. De secondewijzers braken zelf doormidden naar 2 dagen. De plongeur wijzers zijn volgens mij van kunststof of hebben een coating en hadden in het geheel geen last. de luminovo kleurde snel en mooi. Misshien was dit een toevalstreffer of ik had geluk, ik weet het niet.

Het was gewoon een leuk projectje, waar ik veel lol aan het gehad, het horloge heb ik nog maar 1 dag gedragen en vrees dat er niet veel meer gaan worden. Het plezier voor mij zat in het voortraject. Misschien ga ik wel een nieuw project aan met een 7002 (goed basismateriaal voor zeer weinig geld) en zet ik er een stel swordhands op. PVD-en lijkt me ook leuk.

In ieder geval succes, een tip van mij, ga experimenteren met reservemateriaal en houd de originele onderdelen van het horloge apart

Vrgr,

Vncnt

Thx!

Bedankt voor de tips! Ik vind een bruin-gele lume wel mooi vintage staan. Ik weet niet of kerriepoeder em te geel gaat maken.

Wow, ik wist niet dat de seiko secondewijzers zelf echt afbraken. Waarschijnlijk dat ze van ijzer gemaakt zijn ofzo.

Fijn dat die plongeur wijzers er goed tegen kunnen.

Nog een paar followup vraagjes:

-hoe kan voorkomen worden dat de print op de wijzerplaat meeverkleuren, zonder dat je telkens een gedeelte van de wijzerplaat onderdompelt? Wil namelijk wel dat alle lume gelijkmatig verkleurd.

-met kerrie poeder ben je in een dag klaar. Hoe lang ging 't met koffie? En thee?

-had de lume last van de behandeling in koffie? Losten bijvoorbeeld sommige delen op in de koffie?

-en nog een PB-tje

marnix_moed Schreef:

-hoe kan voorkomen worden dat de print op de
wijzerplaat meeverkleuren, zonder dat je telkens
een gedeelte van de wijzerplaat onderdompelt? Wil
namelijk wel dat alle lume gelijkmatig verkleurd.

Geen idee, je zul moeten gaan experimenteren zoals ik ook gedaan heb

-met kerrie poeder ben je in een dag klaar. Hoe
lang ging 't met koffie? En thee?

Thee gaat dagen zoniet weken duren, koffie, iets van een week, kerrie zie je binnen een dag al resultaat

-had de lume last van de behandeling in koffie?
Losten bijvoorbeeld sommige delen op in de
koffie?

Lume blijft netjes op de plaat zitten, alleen het fluoriserende effect wordt sterk minder

gr,

Vncnt

ps, ik heb ook wel eenst gelezen dat men ecoline gebruikt, dat kun je mooi op kleur brengen en is zo klaar, ik heb dit (nog) niet geprobeerd

Wat ook goed werkt is bakken in de oven.

Voorbeeldje va een ander forum:

Groeten,

Martin

Ruikt ie daarna dan ook zo lekker… hmmm grootmoederscake :stuck_out_tongue:

Het lijkt alsof de lume korreliger en op sommige plaatsen is gaan verdikken. Ik vind persoonlijk het eenvoudig vergelen mooier.

Zeemeester Schreef:

Thee gaat dagen zoniet weken duren, koffie, iets
van een week, kerrie zie je binnen een dag al
resultaat

Dan ga ik 't met koffie proberen.

Lume blijft netjes op de plaat zitten, alleen het
fluoriserende effect wordt sterk minder

Fijn dat het niet oplost of loslaat. Jammer dat ie minder gloeit, maar dat moet ik maar op de koop toe nemen.

ps, ik heb ook wel eenst gelezen dat men ecoline
gebruikt, dat kun je mooi op kleur brengen en is
zo klaar, ik heb dit (nog) niet geprobeerd

Hm… ik hou dat in m’n achterhoofd, ken 't ook niet.

Mooi zeg!
Super! (tu)