Nieuwe aanwinst: Longines Electronic

Vandaag weer eens wat anders ontvangen, een Longines Electronic met een uurwerk zoals beschreven in deze post van Freddy: http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,122424

Toen ik het horloge uit het pakje haalde was ik super verrast. De staat is praktisch NOS, hij loopt perfect en hij is knoepergroot met een diameter van ruim 4 centimeter!!

Hij is helemaal origineel en ik vind hem een schitterend voorbeeld van jaren '70 design.

Hieronder de foto’s, alvast bedankt voor het kijken :}
(Let ook op het grappige detail op op de achterkant)

Wijzerplaat met donkerblauwe ring:

Originele kroon:

Originele band op volle lengte:

Originele deksel:

Met nog een heel leuk detail, nl een 12 uur verdeling op de achterkant(!):

Het ESA uurwerk, Longines Cal. 7214:

En uiteraard op de pols :slight_smile:

Groet,

Marc

Eigenlijk niet echt mijn ding (electronisch) maar vind het wel een mooi strak geheel. De blauw/witte wijzerplaat kan me ook wel bekoren :wink:
Op de een of andere manier vind ik electronische horloges geen “ziel” hebben maar dat is mijn gevoel, sorry.
Wel wens ik je als horloge liefhebber veel (draag) plezier met deze Longines!

mvg, Frans

Wow!

Tjonge, wat een aparte Longines! (tu) Soms moet je ook gewoon lekker mazzel hebben! :slight_smile:

Hi Frans,

De wijzerplaat is blauw zilver.

Mbt ziel ben ik het deels met je eens. Grappig bij dit uurwerk is echter dat het een mechanisch uurwerk is wat electronisch/magnetisch aangedreven wordt.

Wanneer je diep in het uurwerk kijkt zie je ook de tandwieletjes e.d. welke je bij een puur mechanish uurwerk ziet.

Het horloge tikt en de secondenwijzer gaat soepel ipv via tikjes zoals je bij een quartz uurwerk ziet.

Zo heeft deze toch weer wat van zijn ziel kunnen behouden :slight_smile:

Groet,

Marc

XXoF Schreef:

Hi Frans,

De wijzerplaat is blauw zilver.

Mbt ziel ben ik het deels met je eens. Grappig bij
dit uurwerk is echter dat het een mechanisch
uurwerk is wat electronisch/magnetisch aangedreven
wordt.

Wanneer je diep in het uurwerk kijkt zie je ook de
tandwieletjes e.d. welke je bij een puur mechanish
uurwerk ziet.

Het horloge tikt en de secondenwijzer gaat soepel
ipv via tikjes zoals je bij een quartz uurwerk
ziet.

Zo heeft deze toch weer wat van zijn ziel kunnen
behouden :slight_smile:

Groet,

Marc

Gelukkig dat je mijn commentaar niet als negatief ervaart want dat was absoluut niet mijn bedoeling, op zich vind ik het een mooi horloge dat imo een beetje op (ik dacht) een Omega Cosmic lijkt.

Vwb. wat ik onder de “ziel” van een horloge versta heb ik een nieuw draadje opgestart omdat ik wel vind dat je recht hebt op een kleine uitleg nav. mijn commentaar. Ik begrijp dat jij een gedeeltelijk andere mening hebt over de horloge “ziel”.

mvg, Frans

Mijn beste,

Marc, proficiat met deze illustere verworvenheid.
Een markant horloge van een voornaam horlogemerk.
Als ik naar deze Longines Electronic kijk dan gaat mijn hart sneller kloppen, de ogen gaan twinkelen en het water loopt mij uit de mond.

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit begeerlijke horloge.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Mooi, heel mooi.
En wat anderen ook zeggen: het heeft wel wat hè, zo’n electromechanisch uurwerk.
Proficiat!

Inderdaad,… SCHITTEREND horloge in een heel mooie staat… (tu)(tu)

Met Oprecht Bewonderende Groeten,

Chris.

Ik vind dit wel erg leuk hoor(tu) En dit is toch niet zomaar een quartz klokje! Het is een zeer serieuze toepassing van de electronica (volgens te stand van de toenmalige techniek) om de onrust goed en gelijkmatig aan te sturen. Met als het beoogde gevolg dat het mechanische gedeelte van het uurwerk zo nauwkeurig mogelijk de tijd kan weergeven. Een stukje industrieel erfgoed, zullen we maar zeggen. En dat zijn alle andere vintage horloges toch ook! Daarom past dit horloge prima in iedere collectie:)

Bedankt voor jullie reacties allemaal!!

Ik heb het horloge het hele paasweekend met een goed gevoel gedragen. Hij blijft razend nauwkeurig lopen en is door zijn formaat regelmatig onderwerp van gesprek :slight_smile:

waar koop je zo’n beauty?

Een zeer mooie uitvoering, en prachtig uurwerk.

Dit heeft niets met quartz te maken, maar is een mechanisch uurwerk met iplv een veer een batery aandrijving.

Voor mij hebben deze horloges ook een ziel en zijn een uitstervend ras. Ook omdat er maar weinigen zijn die aan ev reparatie durven te beginnen.

Ik heb zelf 5 electrics van Hamilton Bulova, LIP etc. Allen bijzondere uurwerken en enkel het bekijken van een electric of electronic is een feest.

Vaak koop je deze als defect, en dat is leuk want meestal is het defect, het ontbreken van de pakking aan de onderzijde van de batery waardoor je kortsluiting krijgt, of de batery zit verkeerd om of de batery is van het (zwakke) verkeerde type. Je kan dus je slag slaan, door een (goede) defecte te kopen.

Jij hebt een prima merk, mooie uitvoering en een prachtig uurwerk in een keer te pakken. Helemaal TOP!
Volgens mij staat dit uurwerk ook beschreven in The watch Book van Pieter Doensen, een must voor de electric en electronic liefhebber… Ikzelf heb er veel leesplezier aan…

http://www.xs4all.nl/~doensen/

Gr, Erik

Ik geloof dat ik heel veel geluk heb gehad op Ebay:D

Deze komt uit de VS.

Hi Erik,

Dank je voor je informatieve reactie! Ik moet ook eerlijk zeggen dat deze Electronic naar meer smaakt. Maar of ik nog een keer zo’n geluk zal hebben . . .

Groet,

Marc

Graag gedaan, maar mijn reactie komt voor uit de liefde voor dit soort uurwerken. Ze zijn vaak ondergewaardeerd, onbekend maakt vaak onbemind.

Kijk eens naar de afwerking van het movement, dat is toch super…

De LIP en PUW uurwerken zijn ook vaak mooi afgewerkt.
Wil jezelf eens wat te doen hebben, kan je beter de Hamilton electric ( 505 movement) nemen die zijn relatief simpel, maar ook kwetsbaar.
Indien gewenst wil ik je met alle plezier een defecte electric met PUW movement opsturen, zodat je een kan demonteren, om te bekijken.

Ik heb een boek van deze mijnheer, duur maar interessant:

http://www.hamiltonwristwatch.com/history.html

Hamilton kon de kosten niet aan en verhuiste de productie naar lage loon landen onder de naam Vantage. Ook prima maar minder van kwaliteit, betr, afwerking en kast, ik bedoel chroom iplv stalen kasten. Ook een zoekopdr. voor E-Bay ??
Deze heb ik ook…

http://www.electric-watches.co.uk/make/vantage/watch/watch.php

Timex kan je beter vanaf blijven, is echt Hong Kong zooi.

En nu een zoekopdracht maken op Baaj. eletric en electronic en electronized…
Maar ik sla door met mijn verhaal…
Geduld en ze komen echt voorbij.

:slight_smile: Dank je, je hebt me weer heel wat zoek inspiratie geven.

En ja, de afwerking van het uurwerk is inderdaad super!

Vraagje, is het Hamilton 702 electronic movement ook wat?

Hoi,

De 702 movement van Hamilton is de verbeterde versie van de 500 serie.

Best een mooie uitvoering.

Dit uurwerk is niet meer bij Hamilton USA, gemaakt wegens de kosten maar in Zwitserland, bij ESA.( Ebauches SA) Eigenlijk is het een ESA 9158, met componenten van oa Pulsar. Ook Landeron heeft de basis van dit uurwerk gebruikt
Dat komt weer omdat Ricoh ( Japan) de meeste aandelen had in Hamilton, en besloten heeft dat Swiss made beter verkoopt… Snap je het nog?

Ik noem het maar een mix van goede componenten.

http://www.electric-watches.co.uk/make/hamilton/electronic/electronics.php

En wordt het interessanter?? Als je zo bekijkt wat er op electric is gemaakt, vind ikzelf het zeer boeiend.

greetz Erik

ehwatch Schreef:

En wordt het interessanter?? Als je zo bekijkt wat
er op electric is gemaakt, vind ikzelf het zeer
boeiend.

Hi Erik,
Inderdaad, zo zie je maar dat er ook op het gebied van elektronische horloges veel leuke geschiedenis te vinden is. Niet gedacht dat dit zo boeiend kon zijn :slight_smile:

Groet en bedankt voor alle info,

Marc

:slight_smile: hier wordt volgens mij een Electronic horloge van Russische makelij aangeboden: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=370186479925

Helaas te klein voor mij maar wellicht iets voor de liefhebber?