Nieuwe aanwinst......Maurice Lacroix Masterpiece Jour et Nuit

De Masterpiece serie van Maurice Lacroix biedt nog steeds een van de beste prijs/kwaliteit verhoudingen op het moment. Zeker als je een gebruikt exemplaar kunt kopen.

Na mijn Calendrier Retrograde en de limited Valjoux 23 heb ik eergisteren een Jour et Nuit kunnen kopen. aangezien de duitse verkoper niet ver van mijn woonplaats Winterswijk woont, heb ik het horloge gisteravond persoonlijk afgehaald. Na en zeer prettig gesprek over horloges en na de financiele afwikkeling keerde ik huiswaarts met dit horloge om mijn pols.

Het uurwerk is de ML07, gebasseerd op het zakhorlogeuurwerk Unitas 6498-1. Het tikt met een easy-going 18000 halfomwentelingen per uur. Zoals altijd bij ML is het uurwerk fantastisch afgewerkt.

gr,
Hans Mennink

Hoe werkt het met die wijzers. Blijven die bij Jour of Nuit staan of lopen ze gewoon door.
Verder een heel erg mooi horloge. veel draagplezier, maar dat zal wel lukken
Pendelt 1 wijzer op en neer tussen Jour et Nuit en is de ander dan een retrograde wijzer

Hoi Tom,

Het principe is eigenlijk heel simpel. De minutenwijzer draait gewoon rond in het reguliere tempo van 1 uur. De urenwijzer daarentegen loopt eenmaal rond per 24 uur.

Aan de ene kant van de urenwijzer zit een “zonnetje” aan de andere kant een “maantje”.

Op de foto wijst de “zon” bijna de twee uur aan. De minutenwijzer staat op 46. Ergo…het is 13:46 uur. Dus de zonwijzer wijst de tijd aan tussen 06:00 uur en 18:00 uur.

Het maantje begint na 18:00 uur zijn ronde langs de geblauwde uren-indices. De maan geeft de tijd aan tussen 18:00 uur en 06:00 uur.

Het is ff wennen, maar went heel snel…

gr,
Hans Mennink

Ik volg hem helemaal, want een ingenieus systeem. Echt super.

Heel mooi Hans. Ik ben zelf een liefhebber van ML, heb twee horloges uit de Masterpiece serie, een Croneo en een Phase de Lune, maar ik vind deze ook echt heel mooi. Zo’n horloge levert ook direct gespreksstof op. Ik had laatst een ML jump hour op het oog via Ebay maar die ging helaas net voor mijn neus weg…

Als je je verdiept in de Masterpiece serie kom je verbluffende exemplaren tegen. De tegenwoordige serie is heel fraai, maar vooral ook de wat oudere, vaak gelimiteerde series, zijn fantastisch.

Ik ben bezig met een research stukje naar den Masterpiece serie. Gaat nog wel even duren, want zeer arbeidsintensief. Als het “werkstuk” klaar is, dan post ik hem hier op het forum.

gr,
Hans Mennink

Een schitterend model met een bijzondere techniek. Veel draagplezier!

Gefeliciteerd Hans. De afwerking is idd heel mooi bij ML. Heel veel draagplezier.

Gerwin

Da’s wel een hele aparte, Hans. Ook apart mooi. En als je “het” ziet hartstikke simpel.

Veel plezier ermee.

Heel fraai, en vooral de bijzondere manier van tijd aangeven maakt hem erg speciaal. Geniet ervan.

Ruud

Hans, bij jouw is deze op de juiste plaats. :wink: Prachtig.

Freddy

Erg mooi, gefeliciteerd!

Erg mooi, gefeliciteerd Hans!

Hele fraaie aanwinst Hans, veel plezier ermee.

Hoi Hans.

Hele mooie klok en uit eigen ervaring weet ik dat een Van der Klaauw goed samen gaat met een Maurice Lacroix.
Veel plezier ermee.

Groeten,

JohnSr