Nieuwe aanwinst met een roadtrip

In 2009 of 2010 was ik al eens bij ochs und junior op bezoek geweest. Supergaaf merk maar toen was ik nog niet helemaal overtuigd. Ondertussen kreeg ik een collega met een ochs en had ik onlangs die van @Veblen gepast. Werd steeds enthousiaster en vond t allemaal steeds gaver worden. Dus de stoute schoenen aangetrokken en besteld. Lang nagedacht over welke combi ik wilde. Uiteindelijk was t dit mij ontwerp geworden met de kroon van de perpetual. Stond alleen niet in de customizer maar kon wel worden gemaakt.

Na week of 4 kreeg ik het bericht dat ie klaar lag voor mij. En wat is er nu leuker dan m ophalen in Luzern! Dus een roadtrip met t campertje.

Het was best vroeg

Files vielen gelukkig mee op woensdag dus om 13:30 rolde we Luzern al binnen! Hele mooie stad met vanzelfsprekend een hoop juweliers.

Beetje door de stad heen lopen

Om vervolgens hier te eindigen

[url=https://postimages.org/]

Na een pittige espresso uitleg gekregen over de techniek. De onderkant van de platine van de annual calendar is dus gelijk de wijzerplaat. Er zit dus geen apart wijzerplaat tussen. Ook de sun/moon gepast. Dat wordt mijn volgende. Wat een gaaf horloge met een unieke complicatie.

Aangezien ochs de onderdelen in hele kleine series laat maken, betalen ze voor een tandwieltje de prijs wat een gemiddelde fabrikant voor een hele kast betaalt.

En toen lag ie zo klaar (ben alleen vergeten foto’s te maken dus dit was toen we weer terug op de camping waren :joy:

Het is echt een super horloge geworden. 42mm kast met een annual calendar functie. Plaat is grijs gepatineerd en vervolgens zijn de indexen voorzien van rhodium. Zelfde materiaal als de wijzers. De oranje dot is voor de datum, maand en dag.
Leuke van ochs is dat je dat dus helemaal zelf kunt samenstellen. De eerste 30 dagen zou je nog kosteloos kunnen wisselen, daarna betaal je een kleine fee.

De band is gemaakt van steur en is waterdicht. Gesp is heel ingenieus gemaakt doordat je geen loops nodig hebt in de band. Maker van de kast en gesp maakt ook onderdelen voor f1 teams. Toleranties zijn bijv. ook zo klein dat er geen spacer nodig is. Ondanks dat de kast niet zijn nabewerkt, ziet t er allemaal strak uit.

Plaat speelt onwijs mooi in t licht. Soms pikkedonker en soms heel lichtgrijs.

En als laatste nog met zij brother in arms. Beide qua uurwerk ontworpen door Ludwig Oechslin en beide een annual calendar. Alleen totaal ander design. Ben met beide horloges echt erg blij!

Luzern is overigens echt een aanrader. Hier wordt je toch verliefd op

69 likes

Erg gaaf Tom! Geniet er van.

1 like

Zijn supertoffe horloges en Beat is tof!! Ooit 1x bij hen in het atelier geweest en aan de overkant zitten lunchen. Was een super dag!! Enige nadeel destijds om zelf tot aanschaf over te gaan was de diameter. Ze dragen echt een stuk kleiner dan ze zijn door de bijzonder korte lugs. Tegenwoordig maken ze ook 43 en 47mm geloof ik??

Anyway, gefeliciteerd met de aanwinst!! Veel draagplezier!!

2 likes

Dank. Ik kende deze niet.
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Erg bijzonder en met aandacht gemaakt.

1 like

Erg leuk verhaal om te lezen. Mooi horloge opgehaald én nog eens een prachtige stad bezocht! Geniet ervan! :slight_smile:

1 like

Leuk verhaal! Gefeliciteerd met dit bijzondere horloge!

1 like

Gaaf! Eigenwijze keuze, ik mag dat wel.

1 like

Wat een cool ding!

1 like

Prachtig! Proficiat, op deze manier wel een heel bijzondere ervaring!

1 like

Blijft een mooi merk!
Geniet van je aanwinst en je hebt een mooie combinatie uitgekozen.
Veel draagplezier!

1 like

Mooi verslag en bijzonder horloge.

1 like

Mooi verhaal met de fotos veel plezier ermee!

1 like

Mooie foto’s Tom!
Ik had het geluk hem life te mogen zien , aanraken en zelfs even mogen passen :sunglasses:
Ben erg onder de indruk hoe mooi de details elkaar versterken zonder druk te worden !
Dikke proficiat Tom :+1:

1 like

Echt heel mooi. Hedendagse allure.
Gefeliciteerd met dit prachtige bezit.

1 like

Heerlijke road trip met mooie foto’s, gefeliciteerd met je aankoop :+1:

1 like

Klopt! Volgens mij niet standaard voor alle modellen maar custom is volgens mij alles mogelijk.

1 like

Heel mooi!
En mooi verhaal. :+1:

1 like

Wat een bijzondere horloges. Simpel, maar elegant. Minimalistisch, maar tegelijk zijn er toch heel wat details! Geniet ervan!

1 like

Meest bizarre vind ik nog wel dat ze een annual calendar hebben kunnen maken met 5 onderdelen. Patek heeft er bijvoorbeeld 154 nodig.

Mooi verslag en uiteraard van harte! :beers:

1 like