Nieuwe aanwinst met ingebouwde "Voor en Na"

Ongeveer een week of 2 geleden is deze Seiko hier gearriveerd:

Je zult het niet geloven maar ik had hem gekocht. Gekocht Ja !
En niet eens in de boot genomen door een ver Ebay lid, want deze Seiko was al in Nederland…de eigenaar had er meerdere en heeft ook een beetje veel last van het Seiko virus en dan met name de duiker variant…:D:D Hij zocht eigenlijk een goed tehuis voor een van z’n kindjes.

Zoiets zou je van de eigenaar kado moeten krijgen wanneer je jezelf als pleegouder voor een zo dramatisch geval opgeeft :smiley:

Het is een Seiko 7549-7010 en was Seiko’s eerste professionele quartz duiker.
Ook toen al had Seiko geen Heliumventiel voor deze diepten nodig, dat is nu nog steeds zo. Zelfs niet voor 600m of 1000 m diepte.
Deze dateert van april 1978. Zijn leeftijd is te herleiden uit het serienummer. Het eerste cijfer geeft het laatste cijfer van het jaartal aan, het tweede cijfer de maand.

Hij stond niet echt op mijn wish-list, maar daarom niet minder blij met deze aparte duiker.

Dit is geen kleine jongen. Diameter zonder kroon is een ruime 46 mm bij een ruime 14,5 mm hoogte. De draairing heeft 60 klikjes en kan 2 kanten opdraaien.
Zoals meerder Seiko’s heeft ie een bijnaam en dat is Tuna-Can alhoewel dat eigenlijk niet helemaal correct is. De officiële Tuna-Can is zijn jongere broertje, de SBBN007, die zelfs nog ietsje groter, hoger en zwaarder is.

(Maar er is altijd zoiets als baas boven baas: ziehier http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,40397,40397#msg-40397 )

Het moge duidelijk zijn dat de 7549-7010 “Professioneel” gebruikt is.
Wanneer je zoiets als hamer gebruikt, geld dat dan ook als professioneel…:S ?

Lichte gebruikssporen vind ik normaal niet zo’n probleem, dit was echter een beetje meer als “lichte gebruikssporen” .
Een forumlid stelde zelfs voor om dit geval naar Dr. Schumacher te sturen voor een extreme makeover, maar ik houdt niet zo van dat soort enge dingen.
(Waarschijnlijk had dat forumlid dat niet eens meer kunnen voorstellen wanneer ie net zo’n actief leven als deze Seiko achter de rug zou hebben…(tu) )

Er waren blijkbaar al plannen om deze te restauren want ik kreeg er een nieuw origineel glas en glaspakking bij. De glazen van deze jongens zijn fors geprijsd aangezien er een special coating op de binnenzijde is aangebracht. Deze delen waren derhalve van harte welkom. Het is een mooi bol en dik glas. Nadeel van zo’n glas zijn de reflecties bij het fotograferen.

Mijn vrouw kent het hele ritueel al wanneer zoiets arriveert: verpakking open rukken, kijken, voelen, kroon losdraaien, wijzers verzetten, datum verzetten enz. Vaste prik daarna is het verwijderen van de achterdeksel, ik vermoedde het allerergste.

Maar dat bleek gelukkig mee te vallen, Wanneer je zoiets opent en je ziet roest…Roest in een uurwerk…het moge duidelijk zijn.
Het eerste wat roest is de dunne verende ring om het uurwerk. Vaak zijn die ringen kompleet weggeroest. Er staan enkele inscripties in de achterdeksel ten teken dat ie wel geserviced is in het verleden.

De kroon bestaat uit een aantal losse delen, het kleine ringetje in het midden van het geheel is meestal verdwenen na een (niet professionele) service. Gelukkig was ook dat nog aanwezig. Deze kronen zijn hetzelfde als de 6309 duikerkronen, de achterdeksel pakking is ook hetzelfde, de achterdeksel is echter dikker als van andere Seiko duikers. Het glas is vastgeschroefd dmv een ring ipv een klemring.

Een week geleden heb ik de Seiko uit elkaar gehaald, ik kon het niet meer aanzien.

De buiten ring is opgeschuurd en daarna gestraald. Er zitten nog enkele oneffenheidjes op de ring maar die laat ik zitten anders moet ik de ring teveel afschuren.
De koppen van de boutjes zijn gepolijst. De boutjes zijn daarna met Loc-tite vastgezet, deze willen nog wel eens loskomen.
Het uurwerk is kompleet geserviced.

De wijzerplaat is schoongemaakt en er zit een setje nieuwe originele (NOS) wijzers op. Het lichtgevend materiaal van zowel wijzers als plaat is niet meer zoals we tegenwoordig van Seiko gewend zijn. Ik ben niet zo’n lumefreak, liever zo origineel mogelijk bij de oudjes.

Uiteraard is het glas inclusief de pakking vervangen evenals de rest van de pakkingen.
Verder nog een nieuwe kroon, die nu weer lekker 900 graden vastschroeft . En een bezelinsert van een SKX 007 die hier nog lag na een “Modje” .
Verder nog een paar nieuwe 2,5 mm springbars en een nieuw bandje. (uiteraard alles origineel seiko spul)

Effe testen op waterdichtheid en gereed voor wederom 30 jaar trouwe dienst, alhoewel ie het bij mij niet zo zwaar zal krijgen.

En daarna ziet ie er zo uit:

Op de foto’s niet te zien maar de wijzers hebben een in dwarsrichting geslepen afwerking en dat geeft een enigszins holografisch effect bij het dragen.

De achterdeksel is ook behandeld om hem wat netter te krijgen.
Opvallend is de tijdslijn op de achterdeksel waar de (te verwachten) batteryvervanging word aangegeven. Je neemt geen risico met een professionele duiker.

Ik vermoed dat Dr. Schumacher met zijn Botox of vet injecties zo’n zelfde resultaat niet zou kunnen behalen…(:D(:smiley:

Geweldig! Een stormvaste klok.

Applaus !!

(tu) (tu) (tu)

Megamorfose!

Super!!!

Mooi werk, Lucien (tu).

Je verteld in je verhaal dat je de wijzerplaat hebt gereinigd. Waar heb je dat mee gedaan?

Het uit en inbouwen van het glas heb je daar speciaal gereedschap voor gebruikt? Ik zie namelijk op de foto een ring met uitsparingen liggen en ik neem aan dat je die van binnenuit niet zomaar los krijgt.

Groet, Mark

Elke keer als ik een goed verhaal zoals dit lees, wil ik ook gelijk zo’n horloge. Slecht plan :smiley:
Gefeliciteerd met de aanwinst Lucien!

ziet er goed uit. mooi gedaan.

Prachtig resultaat…

Lucien,

Mooi verhaal, n genot om te lezen en met n heel mooi resultaat.

TOPPIE

Geweldig, zo’n tuna staat bij mij ook nog op mijn verlanglijst.

Wederom vakwerk Lucien :smiley:

Ruud

Lucien: Prachtig project met verbluffend resultaat. Marijke Helwegen (de beste klant van dr Schumacher) kan hier een puntje aan zuigen! :slight_smile:

Fraai stukje vakwerk Lucien, komplimenten (tu)
Vooral dat mat-gestraalde RVS ziet echt heel professioneel uit!

Groet,
Paul

heel erg mooi geworden en het verhaal is om van te smullen !

In het begin van je verhaal voelde ik me bijna wat schuldig, maar dat ging snel over toen ik het resultaat zag. Ik denk over een naheffing…:smiley: :smiley:
Super gedaan lucien, wat bazen betreft ben jij dan weer absoluut de bovenste baas in restauratie! Top!

Yaffle

Ik vind het allemaal prachtig alles is : (tu)

Mooi gedaan Lucien.Prachtig resultaat.

Hetgeen ik altijd graag hoor en wat ik ook altijd graag vermeld, is de problemen die zich hebben voorgedaan bij dit werk. Soms moet ik wel eens een uurwerk terug uit de kast halen omdat er iets verschoven is bij het plaatsen van de opwindstift bv, ofwel met zo een lunette kan men ook problemen hebben met een veer enz.