Nieuwe aanwinst met probleem, wie ziet het?

Ik heb laatst op Marktplaats deze Aureole Chronographe Suisse gekocht. Een mooi ding op het eerste gezicht!
De plaat is in redlijk goede toestand maar blijkbaar loopt de chrono-seconde op sommige plekken tegen de plaat. De vorige eigenaar heeft die waarschijnlijk veel aangehad dus je ziet wat slijtage, zie de aanwijzingen op de foto. Maar dit is niet het probleem.

Het probleem schuilt in het uurwerk. Volgens de stempels is het een Landron 51 uurwerk. Grappig bij dit uurwerk is dat de chrono start met een druk op de bovenste knop maar stoppen en nulstellen doe je met de onderste. Zal wel voor de engelse markt zijn geweest, die doen alles verkeerd om :D.

Toen ik deze vergeleek met de afbeelding in de Flume waren er één of twee verschillen. Misschien dat er delen zijn vervangen? En dus nu het echte probleem, ondanks dat het uurwerk loopt als een zonnetje en de chrono perfect werkt, ontbreekt er iets aan, er is iets afgebroken en weg. Wie het ziet mag 'm hebben. Eh, nee, mag het zeggen!

Het "Minuten telrad veertje " ?

groet,

Je hebt oog voor detail Tammo, heel knap! Maar dat ie het dan nog propleemloos doet he?

Ik herkende het probleem. Heb een oude Strela/3017 waarvan het veertje ook zoek is. Die werkt ook nog steeds. Waarschijnlijk geeft het vuil / ingedikte olie op de as van het wiel zo veel weerstand dat het , het wijzertje op zijn plaats houdt.

Groet,

Tammo

Getv…rrrrrrrrrrr; ben altijd net te laat om wat te winnen :smiley:
De chrono doet 't wel OK zonder die jumper, als je 'm op nul hebt staan blijft de minutenteller ook op nul staan (vanwege de nulstelhevel), maar met ingeschakelde of gestopte chrono kan het minutentelwijzertje alle kanten op draaien; ook is het onwaarschijnlijk (of puur toeval) dat de minutentelwijzer nauwkeurig aangeeft, omdat normaal gesproken de jumper voor het “per minuut” verspringen zorgt.

De verschillen met het plaatje in de Flume laten zich waarschijnlijk verklaren door het feit dat er een “oude” en een “nieuwe” versie is van de 51; dit is volgens mij de “nieuwe”.

Heel mooi horloge trouwens (tu)

Groet,
Paul

Paul K Schreef:

De chrono doet 't wel OK zonder die jumper, als je
’m op nul hebt staan blijft de minutenteller ook
op nul staan (vanwege de nulstelhevel), maar met
ingeschakelde of gestopte chrono kan het
minutentelwijzertje alle kanten op draaien;

Klopt! Ik heb net het probleem met de aanlopende chrono-seconde opgelost (tang er op en naar achter buigen ;)). En toen heb ik de chrono-minuten in de stop stand even met een klein schroevendraaiertje aangeraakt. Die ging alle kanten op. De chrono-seconde trouwens ook…

Moet je kijken wat er op eBay staat voor $ 15,- :smiley: Er zit bijna niet s meer aan maar…

Oei, da’s spotgoedkoop, zo’n jumper kost nieuw al gauw meer!! maar ik ben bang dat 't met verzendkosten toch nog prijzig wordt (Argentinie??), misschien weet ik wel een goedkopere oplossing :smiley: (check je PM)
Paul