Nieuwe Aanwinst: Minerva Stopwatch met split second (Valjoux 24)

Nog een nieuwe aanwinst en ook wel weer een “Henrik Aanwinst”. De verkoper was een Belgische eBay veteraan, al sinds de jaren 90 van vorige eeuw op eBay als verkoper! Hoe weet ik dat? Omdat, toen ik de stopwatch zaterdag bij 'm ging halen, ik hem een tip gaf. En toen vertelede hij mij dat :smiley:
Mijn tip? De naam op de plaat in de veiling vermelden! Maar hij had wel gelijk, het was moeilijk te lezen hoewel ik het van de foto’s af wel herkende. Wat ik zelf niet wist, want ook dat stond niet in de veiling, was dat het een split second is. En omdat ik de foto 's van de veiling hier post zullen jullie zien dat ik het niet zag, zoals jullie het niet zullen zien :smiley: Maar toen ik het horloge van de man kreeg (68 mm! zonder kroon overigens!) en op de knop drukte zag ik het dus wel, leuke verassing!

Het is dus een Minerva. Minerva heeft volgens mijn documentatie 1 stopwatch met “horlogeuurwerk” gemaakt. Dat was met een Minerva 25 caliber waarbij de raderen voor de gewone minuten en uren werden weggelaten. Dus het had wel een gewone seconde (niet te stoppen) en dan een 30 minuten en split seconde chrono. Maar dit is geen Minerva 25 uurwerk, tenminste, ik heb er geen afbeelding van kunnen vinden (heeft iemand die?) en het lijkt verder voor 98% op een Valjoux 24 (met dank aan Timezone).

Hoe werk een split seconde? Je drukt op de knop in de kroon. De secondewijzer gaat lopen. Onder de secondewijzer zit nog een secondewijzer die onzichtbaar mee loopt. Zodra je echter op de knop links van de kroon drukt blijft die verborgen seconde stil staan terwijl de bovenste doorloopt. Zodoende kun je een tussentijd meten. Druk je nog eens op de knop links naast de kroon springt de onderste seconde weer op zijn plek onder de bovenste. Handig he?

De foto’s:

Ondanks dat ik het iets heel bijzonders vind en door de slechte omschrijving er niet veel voor heb betaald, weet ik niet of het een blijvertje is. Ik kan niet uitleggen waarom, het is toch een fantastische en zeldzame complicatie, een Minerva, een bijzonder uurwerk in een waanzinnig goede staat maar op een of ander manier kan ik er niet spannend van worden. Gek is dat he?

geweldig ! en wat een mooi mechanisme en een prachtig uurwerk, vooral die schroeven balans.

Wauw !!!

Minerva is zoooo mooi.
Dit is echt een vondst. Wat een beauty… En die schroeven !!!

Nooit meer wegdoen, henrik.

op een of ander manier kan ik er niet spannend van worden

Wonderlijk, heb ik precies zo, ondanks dat het uurwerk zo verwant is aan een chronograaf, heeft een stopwatch mij ook nooit zo kunnen aanspreken; wellicht komen ze hiervoor gewoon net een paar wijzers tekort…

Het uurwerk ziet er in ieder geval schitterend uit! (tu) vooral het merk en die rattrapante maken het toch wel een heel bijzonder ding!

Groet,
Paul

Kijk, alweer zo’n scherp oog (tu) en alweer een mooie aanwinst

Heel apart, Henrik.

Dat ik dat nooit tegen kom.

Mooi mooi mooi Henrik. Koesteren man.

Ha, een split second, da’s leuk Henrik! Je ziet ze nogal eens voorbij komen op ieBee. Vooral wanneer je het merk Slava tegenkomt. 10 tegen 1 dat het dan een split second uitvoering is. Ook wel Schleppzeiger of rattrapante (inhalen) genoemd. Daar gaan liefhebbers altijd van kwijlen. En helemaal wanneer ze op een chronograaf zitten. Dan hangt er altijd een heel onvriendelijk prijskaartje aan. Je hebt ze ook in monorattrapante uitvoering. Wanneer je de knop indrukt, blijft de secondewijzer staan zolang je de knop ingedrukt houdt. Bij veel kwarts chrono’s zit die monorattrapantefunctie (3x woordwaarde) er ook op. Bovendien kennen die nog in veel gevallen ook de dubbele tijdmeting. Dus kun je ook de nummer twee klokken die over de finish komt. Maar het mooiste zijn toch wel de mechanische split seconds. Veel kijkplezier!

Met getikte groet, Atte