Nieuwe aanwinst....Mono Pusher

Deze klok (mijn eerste Military) vorige week opgehaald bij AWC. :blush:

Ben er erg content mee. Klein stukje historie:

Lemania[1940-45]
Militair Chronograaf
Monopusher, 39 mm

Het horloge is van circa 1940-1945 en is speciaal uitgebracht voor de Britse militairen. Dit model is gemaakt tot ongeveer midden zeventiger jaren. Uiteraard veranderde in de loop der tijd de kastvorm en het uurwerk. Deze is er een van het eerste uur.

De gravering op de achterkant: H.S. staat voor ‘Hydrografic service’, dat geeft aan dat in dit geval het voor de marine was. De pijl staat voor het koningshuis(Royal Navy) en het cijfer 9 geeft aan dat het om een chronograaf uitvoering gaat. Toen in 1949 Engeland zich bij NATO voegde moesten alle horloges in het ‘Nato National Stock Number”worden opgenomen. Vandaar de doorstreping van het allereerste nummer. 0552 geeft weer aan dat het om een horloge van de marine gaat en 924-3305 is de aanduiding voor het type horloge.
Het uurwerk is een caliber 15TL is afgeleid van een basis uurwerk van een zakhorloge. Ontwikkelt in begin jaren 30, het is de basis geweest voor het opvolgende caliber 2220. Deze werden later gebruikt in de 3e serie. Deze chronochraaf heeft 1 drukknop, ook wel ‘ one pusher’ genoemd.

Voorlopig krijgt ie veel draagtijd :wink: Grts DJ

15 likes

Kan ik me voorstellen. Gave klok!

1 like

Mooie aanwinst! :+1:
Draag groter dan 39mm😉

1 like

Gaaf!

1 like

Fraaie verschijning! Geniet ervan!!

1 like

Erg gaaf!

1 like

Mooi hoor, voorzichtig ermee en geniet ervan :+1:

1 like

Heel erg mooi!

1 like

Het wordt eentonig, maar: Gaaf!

Mooi model, mooie maat.

1 like

Wat een vreselijk mooi ding! Proficiat!

1 like

Heel mooi hoor. Veel plezier ermee.

1 like

Schitterende aanwinst in herhaling. Toch ook eens een bezoek brengen bij AWC.

1 like

Mooie aanwinst. Ik hou wel van dit type horloges , met een "oorlogs " verleden.

1 like

Bruut horloge! Lijkt groot op de pols voor een 39mm kast, zal deels door die lange lugs komen.

1 like

Mooi horloge proficiat ;). Die wijzerplaat lijkt echter wel opgemaakt of bijgewerkt.
Maar kan het uiteraard ook mis hebben.

Veel draagplezier.

Heel erg mooi.

1 like

Mooi horloge hoor! Vooral de historie en de extra informatie hieromtrent maakt het extra bijzonder.

1 like

Zeer knap, kan per direct onder n pak voor het werk ook :slight_smile:

1 like

Beste Miziya, misschien moeilijk te zien op de foto. De wijzerplaat heeft een mooi patina en de tritiumbolletjes zijn verkleurd. Ook de arabische cijfers zijn lichter geworden in de loop der tijd.
Met een vergrootglas is duidelijk te zien dat de plaat vlekjes en verkleuringen heeft. Ook enige krasjes zijn aanwezig. Boven de 6 zie je ook op deze foto een duidelijk kleurverschil.
Alles wijst er op dat de plaat niet opgemaakt en bijgewerkt is (iets wat ik belangrijk vind bij een vintage horloge).
Dit is ook bevestigd door AWC. 100% garantie heb je natuurlijk nooit.

Nog een foto waarop de patina beter te zien is.