Nieuwe aanwinst: Montre a "Très bon état général" 8-)

Hulde.

@ Ben van den Broek,

Niet zo negatief over jezelf, ik ben van 1953, het ‘rampjaar’, zit iedere dag tussen het digitale geweld op computerzalen en server rooms door het hele land en heb zelfs m’n schoonmoeder van dik voor de tweede wereldoorlog aan de computer gekregen. Onze generatie is best slim en kan prima meekomen hoor!

Groeten, Tom V.

't Is een prachtig horloge geworden, met veel werk eraan en het resultaat mag er wezen.

Toch heb ik een vraagje. Ik weet er nog lang niet alles van. Ik zie dat er op de eerste wijzerplaat Maty als merk stond en nu zit er een Aristo wijzerplaat op. Het horloge is dus nu niet ‘origineel’ meer. Ook de kast en de lunette zijn dat niet meer. Er zitten andere wijzers op enz… Dat wordt hier een marriage genoemd en wordt dacht ik best gewaardeerd in de horloge wereld. Nu bestaan er ook de zg Frankenwatches, Dat zijn, dacht ik, ook horloges die 'gerestaureerd, zijn mbv onderdelen van andere horloges. Deze worden echter in het geheel niet gewaardeerd. Hoe zit dat nu?

Groeten, Tom V.

Hoi, Tom,
Bedankt voor je bemoedigende woorden. Wat ik echter wilde zeggen is dat ik in de tachtiger jaren niet meegekomen ben met computers. Pas de laatste 10 jaar weet ik er iets meer van. Ik weet het nodige maar als er iets niet goed gaat in de stuurprogramma’s of er komt een 4us, dan weet ik het niet meer. Gelukkig hebben wij drie zoons en een dochter die er mee opgegroeid zijn. Om nog een klein puntje te noemen; wij hebben (bewust) nog steeds geen mobieltje. Op die dingen kun je zelfs foto’s maken! Maar om nog even terug te komen op het digitale gebeuren; ik blijf bij want ik ben (net als jij dus) uit een generatie van knokkers en doorbijters. Nog één ding; was jij een hippie? Een pleiner of een dijker? Had jij een Puch of een Kreidler? Een Eijsink of een Berini? Stones fan of Beatle fan? Ik verneem graag.
Groeten, Ben (die in september naar Zadkine mag om het tweede mooie vak in zijn leven te gaan leren)

Stefan, als je vader een baard en snor had net als ik en iedereen toen, dan was hij een hippie. Dat hij op een Sparta reed vergeef ik hem net als dat hij Stones fan was. Maar ik hoop dat hij inmiddels is genezen van de Stones en Beatle fan is geworden! Heeft hij eigenlijk nog mooie horloges uit die tijd overgehouden? Wat betreft de mini; dat zijn leuke wagens. Ik reed vroeger natuurlijk een eend. Waarschijnlijk je vader ook. Of hij had een R4 (roestte 4x sneller dan een echte auto) die had ik later. Wat een nostalgie! Mag ik eigenlijk wel over andere dingen praten dan over horloges?
Groeten, Ben ( vijftiger jaren fan en horlogegek )

Hoi Tom,

Onder een marriage word bij polshorloges gesproken als een vestzakhorloge word omgebouwd naar een polshorloge dmv een nieuwe kast.
Dat word alleen maar gewaardeerd als de (emaille) wijzerplaat en originele wijzers behouden blijven.

een Frankenwatch heeft een negatief imago, omdat dat meestal gedaan word om een horloge als echt origineel
te verkopen. dat de dure bekende merken zich hier meer voor lenen,dan de onbekende en goedkopere
merken moge duidelijk zijn.

Het postieve aan Henrik’s horloge is dat het uniek is :slight_smile:
het negatieve is dat het niet origineel is, en over 50 jaar zal eeen Aristo verzamelaar
aardig in de war raken van dit model:)

Ongeloofelijk, wat een kunst om zo een horloge te kunnen repareren ::o::o::o::o
Zeer mooi eindresultaat en een leuk verhaal. (tu)
Ik kijk er naar uit om nog restauratieverhalen in de toekomst te mogen lezen :slight_smile:

Ben van den Broek Schreef:

Stefan, als je vader een baard en snor had net als
ik en iedereen toen, dan was hij een hippie. Dat
hij op een Sparta reed vergeef ik hem net als dat
hij Stones fan was. Maar ik hoop dat hij inmiddels
is genezen van de Stones en Beatle fan is
geworden! Heeft hij eigenlijk nog mooie horloges
uit die tijd overgehouden? Wat betreft de mini;
dat zijn leuke wagens. Ik reed vroeger natuurlijk
een eend. Waarschijnlijk je vader ook. Of hij had
een R4 (roestte 4x sneller dan een echte auto) die
had ik later. Wat een nostalgie! Mag ik eigenlijk
wel over andere dingen praten dan over horloges?
Groeten, Ben ( vijftiger jaren fan en horlogegek )

Mijn beste,

Mag het deze ook zijn??

Fiat ‘cinquecento’ Signaturis Temporis

Hoi, Tissot62, dat was inderdaad ook een hele leuke wagen. Wij noemden dat altijd een hard gekookt ei. Ik heb eens een hele lange man in zo’n auto zien rijden. Die zat op de achterbank te sturen. Heel leuk. Heb jij overigens ook Puch gereden. Ben je ook van de vijftiger jaren? Of geeft 62 je geboortejaar aan?
Ik verneem graag.
Groeten, Ben.(…nog drie weken)

Ben van den Broek Schreef:

Hoi, Tissot62, dat was inderdaad ook een hele
leuke wagen. Wij noemden dat altijd een hard
gekookt ei. Ik heb eens een hele lange man in zo’n
auto zien rijden. Die zat op de achterbank te
sturen. Heel leuk. Heb jij overigens ook Puch
gereden. Ben je ook van de vijftiger jaren? Of
geeft 62 je geboortejaar aan?
Ik verneem graag.
Groeten, Ben.(…nog drie weken)

Mijn beste,

Ja, Ja je leest het goed. Mijn geboortejaar is 1962.
En naast mijn horlogepassie koester ik ook mijn fraai gerestaureerde Fiat 500. En wat die ‘Beatles’ van jou betreft, nou vooruit heel af en toe dan. Maar de muziek waar ik werkelijk van geniet is de ‘klassieke muziek’ Te weten: Vivaldi, Bach, Handel, Heinichen, Mozart, Beethoven, Smetana, Dvorak, Tsjaikovski, Ravel om er maar een paar te noemen.
Ziezo, nu kennen we elkaar wat beter en dat kan alleen de menselijke meerwaarde hier op dit forum versterken. :wink:
En nu even aan de borrel en dan heerlijk in de tuin op mijn gemak aan de maaltijd.

Orologio Signaturis Temporis.

@anon45416343NA, Dank je voor de uitleg. Er is weer een unica geboren begrijp ik;)

Groeten, Tom V.

Hallo, Ben,

Hm, ik was geen hippie, maar pleiner of dijker? Ik weet het eigenlijk niet, speelde niet zo erg bij ons. Ik denk nog te weten dat als je gimpies droeg, je dan bij de hippie werd ingedeeld, of je nu wilde of niet. Ik droeg ze wel eens, dus… En nee, die brommers had ik niet, maar een Honda, maar niet met het T-frame, dat kon ik niet betalen. Stones of Beatles, ik was van allebei niet kapot, kon de hysterie van sommige klasgenootjes niet echt begrijpen. Bouwdewijn de Groot vond ik toen wel aardig geloof ik. Mijn allereerste plaat was een lp met de Watermusic van Haendel en luisterde veel naar Gospel. Ook nu vind ik klassieke muziek nog steeds het mooist, vooral vioolmuziek en zang (maar geen opera). Maar ook jazz, blues, populair (zowel vroeger als nu), disco, chansons, country en soms zelfs dance kan ik wel waarderen.
Volgens mij dwalen we af. Ik had vroeger wel eerst een opwindhorloge en daarna als puber een Velona automaat, huismerk van V&D. Misschien heb ik die nog ergens op zolder in een doos liggen. Als ik die tzt nog eens vind, komen er geheid foto’s (digitaal;)).

Groeten, Tom V.

Hendrik en Paul,

Allereerst natuurlijk brute complimenten. Wat knap zeg ! En wat een geduld om die onderdeeltjes bij elkaar te zoeken. Oja, en dan nog even een bezel te draaien. Fantastisch.

Toch wat vraagjes mijnerzijds :
Ten eerste viel het me op dat het horloge eerst van het merk Maty was en toen van het merk Aristo. Wat is het nu ? En waarom veranderen jullie dat ?
Vraag twee : Economisch… Dit moet toch een fortuin gekost hebben ? Ik neem aan dat Paul ook niet voor niets werkt. Nu weet ik niet zo heel veel ervan dus correct me if I’m wrong, maar dat horloge is zelfs in deze staat toch geen hoofdprijs/erfstuk oftewel niet zo gek veel waard ?
Een geweldig verhaal maar tegen welke prijs ?

Bas

ziet er super uit (tu)

Wat een schitterend resultaat!!echt mijn complimenten voor diegene die met zoveel liefde en toewijding
uit een …niets … een compleet nieuw horloge tevoorschijn tovert.bijna alles tot in details weer in oude
staat weet te herstellen.juist in deze tijd waarbij alles draait om electronica,computers en hightech is het de
kunst om oude traditie(vakmanschap)zoals het "restaureren"van dit klokje in ere te houden.

Het resultaat mag er zijn, Henrik en Paul.

Mijn complimenten voor de geleverde arbeid (tu)
Leuk verhaal om te lezen.

Een aantal forumleden, waaronder ik, vroegen zich al af waar PaulK was gebleven. Nu blijkt dat ie al die tijd aan het klokje van Henrik heeft zitten sleutelen en dus geen tijd had om te posten :D:D

Paul werkt op Pro Deo basis ? :smiley: