Nieuwe aanwinst: Montre a "Très bon état général" 8-)

Het was eind oktober 2006, ik dacht weer een echte “Henrik aanwinst” te hebben gescoord op ebay Frankrijk! Titel “Montre phase de lune mécanique ancienne”, de omschrijving “Très bon état général”. Er stond 1 foto bij die erg slecht was, je kon nog net herkennen dat het om een horloge ging. Helaas heb ik die foto niet bewaard… Maar ja, een dergelijk horloge in “Très bon état général” voor 151 euro… kan niet fout zijn zou je denken…?

De verkoper vroeg om cash per post en dat heb ik gedaan. Niet verstandig maar het horloge was enkele weken later echt gearriveerd. Ik dacht even dat mijn vooroordeel over Franse verkopers onterecht was maar nadat het pakje geopend was bleek dat toch weer niet zo te zijn. Het horloge was een wrak! Ik heb natuurlijk gelijk gereclameerd bij de verkoper maar ik kreeg na enige tijd 1 zin als reactie:

mon mari est mort jeudi

Ik wist niet wat ik daarmee moest maar de verkoper was al een tijd niet meer aktief geweest en ik besloot het daarbij te laten. Zielig hoor voor die mevrouw!

Intussen had ik contact gezocht met Paul K. In het horloge zat een Valjoux 90 uurwerk, iets wat Paul wel interessant vond om eens naar te kijken. Gelukkig heb ik nog wat foto’s van Paul gekregen zodat jullie kunnen zien hoe Très bon die état général was:


Opmerkingen van Paul: "…de plaat is versleten, en de kast ook…"
Wat je op de foto niet erg duidelijk kunt zien is dat er echt hele happen uit de kast waren. Zulke slijtage zie je niet vaak.


[i]Dan het uurwerk:

  • Het uurwerk loopt op zich redelijk (wel al beetje roest op spiraal)
  • Het grote aandrijfwiel voor de centrale sekondewijzer zit volgens mij gewoon op de brug vastgeplakt, want hij draait niet met het 3e rad mee
  • De as van de centrale sekondewijzer ontbreekt geheel evenals de friktieveer met schroefje
  • Er is een tand afgebroken van het centrum-rad, en ook is de asdoorvoer voor de cenrtrale sekondewijzer aan de wijzerplaatzijde dichtgesoldeerd[/i]


- Van het kalendermechanisme werkt de aandrijving van zowel de maanfase als de datum niett, maar nou ik erover nadenk zijn waarschijnlijk die twee tandwieltjes omgedraaid, van eentje is hierdoor het aandrijpennetje afgebroken (niet zo’n probleem denk ik)
Verder lijkt het me zo kompleet en in redelijke staat.

Nou, dat geeft de burger moed! Paul bood aan eens te informeren wat de mogelijkheden waren vwb onderdelen ter reparatie/restauratie. Dat aanbod nam ik met beide handen aan!

Normaal vind ik dat je een vintage horloge zo origineel mogelijk moet houden maar daar was bij dit horloge natuurijk geen beginnen aan, restaureren was de enige optie en Paul ging op zoek naar onderdelen… Paul vroeg nog "Het kan allemaal wel wat tijd in beslag nemen, je hebt niet al teveel haast met dit projekt?. :smiley:

Paul hield me regelmatig op de hoogte. Er zaten erg grappige voorvallen bij. Uit zijn eerste update:
bij demontage bleek idd dat het 3e rad kompleet was afgebroken en dat het sekonden-aandrijfwiel gewoon op de brug geplakt was met bison-kit. Zie de foto:


Ziet u de lijmresten??? Bizar…

Slecht nieuws (Onderdeeltjes van dit kaliber blijken nogal lastig verkrijgbaar) en goed nieuws (neem aan dat reparatie gaat lukken) wisselde elkaar af.

De leveranties van onderdelen liepen af en toe heel stroef of het ging ronduit verkeerd (verkeerde rad, een wijzersplaat die te groot was, omdat die afmetingen anders was dan de oude plaat waren de wijzers te kort, het krijgen van andere wijzers is een hel want de gatdiameters zijn groter dan normaal…). Paul liep van het ene probleem in het andere maar was niet voor één gat te vangen, elk probleem kende een oplossing. En het horloge begon langzaam maar zeker vorm te krijgen, deze foto is van eind februari:


Nog wel met de oude kast want een nieuwe… krijg je niet zomaar! Maar dat was toch wel even wat anders, ik was erg enthousiast!

En op een gegeven moment begonnen de reserveonderdelen toch binnen te druppelen. Een kalenderwijzertje werd gevonden en een nieuwe kast. Die kast zorgde dan wel waar voor problemen door de afwijkende plaatdiameter maar Paul had daar wel een oplossing voor: “een andere lunette fabriceren”. Oftwel zelf maken… ::o

En het werd zomer… en de gebeurtenissen begonnen zich in rap tempo op te volgen! Wijzers kwamen binnen (trouwens de tweede set!), een lunette werd gedraaid van messing en daarna nog even verguld… (ik zat regelmatig met open mond) waardoor het horloge bi-color zou worden (de kroon was ook verguld), er kwam een “low-dome” glaasje op. Paul schreef: “Het is best een aardig geheel geworden”. En uit zijn mond en de ervaring die ik met Paul heb ga je dan vanzelf glimlachen.

De gangwaardes bleken nog even tegen te zitten (Paul: Ik ga nu even uithuilen en dan al mijn moed bijeenrapen om van de week nog eens deze “watch from hell” uit mekaar te gooien om de oorzaak van het beroerde lopen te vinden; mocht het (ooit) zover komen dat het klokje gereed komt, naar welk adres moet ik het dan sturen?). Zoveel ellende maar toch ook weer hoop aan het einde. En dat in één zin… poëzie ten top :smiley:

En opeens, terwijl ik in een wat beschonken toestand (het was vrijdag dus dan mag dat best!) uit het café kwam, lag daar het pakje van Paul met het eindresultaat… Mijn foto’s doen het horloge geen recht (spiegelingen, schaduw, belichting) maar ik denk ook dat dit een horloge is dat je moet “voelen”. Het is prachtig geworden en als je ziet waar he vandaan komt… Paul had er ook nog een zakje onderdelen bij gedaan (jammer genoeg heb ik die niet hier maar daar komt nog een foto van) die heel goed illustreerde wat er aan gebeurt was, op het uurwerk na ongeveer een compleet nieuw horloge! En zelf van het uurwerk waren er dus nog de nodige delen vervangen!

Paul… you the man! Ik weet dat je er bijna aan onderdoor gegaan bent :wink: maar wat een resultaat zeg! Ik hoop dat ik met het verhaal een beetje heb kunnen aangeven wat voor werk er in is gaan zitten, als je nog een technische toevoeging wilt doen of eea toe wilt lichten weet ik zeker dat niet alleen ik dat erg leuk zal vinden!!

En oh, ik zat terwijl ik dit verhaaltje aan het typen was wat oude mails hierover door te kijken en klikte de gebruikersnaam van de verkoper aan. Hij is uit de dood herrezen en weer aktief op ebay. Tja…

Een prachtige reincarnatie van het horloge (en de verkoper blijkbaar…)

Hulde aan Paul…
En een fraai verslag bovendien…

gr,
Hans Mennink

Mijn beste,

Wat een prachtig verhaal. Een horloge met een geschiedenis, een bewogen geschiedenis van leven en (schijn )dood.
En dan de meesterhand zelf, welke zich hier op miraculeuze wijze heeft ontfermd over het weer tot leven wekken van een ‘ogenschijnlijk hulpeloos stukje uurwerk’ , tot een werkelijk SCHITTEREND horloge. Grote klasse (tu) een collectioneur waardig.
Heel veel plezier ermee, want dat verdient dit horloge gewoon. Veelvuldig dragen is dan ook mijn advies.

Orologio Signaturis Temporis

Hier past slechts Opperste Waardering. ERRUG mooi gedaan en boeiend relaas!

Prachtig werk Paul, ik ril ervan als ik die toestand zie van zulk horloge, van het ene probleem kom je in het andere.
Ik probeer goed uit te kijken als ik een vintage koop, voor mij geen rommel meer.
De uren die je eraan slijt zijn niet te tellen.
Die knoeiers, die zo prutsen aan een uurwerk, verdienen de kogel.:X

mooi verhaal!!!
Zowel Paul als Henrik gefeliciteerd met het resultaat!!! Het is een fraaie marriage geworden…
Tja die verkoper zal wel oppassen iemand van jullie beide ooit tegen te komen…

Groet Arno.

Hoe dat mensen een horloge zo kunnen mishandelen …
Gebruikssporen, ja, en zelfs na 50 jaar of zo, maar een horloge …daar draag je toch ZORG voor.
En vroeger toch nog meer dan nu imho…
Enfin, proficiat met deze tweede geboorte dit jaar, Henrik !!! :smiley:

Enne hoedje af voor Paul (tu)

Hier past slechts eerbiedige en diepe bewondering voor dit fraaie stukje restauratie.
Fenomenaal(tu)

Henrik en Paul,
Ik buig het grijze hoofd en neem mijn denkbeeldige pet af. Weer zo’n prachtige reportage. Het lijkt wel een Freddy verhaal. Zeer gedetailleerd. Fantastisch!
Groeten, Ben (je weet wel die over drie weken naar Zadkine mag om het mooiste vak te leren wat er bestaat)

En dan te bedenken dat Paul van zichzelf zegt geen horlogemaker te zijn.
Paul hulde!
Groeten, Ben (je weet wel)

Prachtig, echt geen andere woorden voor.
Leuk verhaal ook, ik vind het altijd leuk hier zulke anekdotes te lezen.

Groeten,

Stefan

Hoi Henrik,

Bizonder verhaal, zowel de verkoper als het horloge zijn beide uit de dood opgestaan.
Ik zou die verkoper wel even een paar fotootjes sturen, en vertellen dat je er op een zondagmiddag
een andere kast en wijzerplaat opgezet hebt,die je toevallig toch nog had liggen :slight_smile:

Paul, proficiat dat je dit voor mekaar hebt gekregen, zoals Freddy al zegt, wat een geduld, improvisatie
en inzet (tu)

groet André

Een mooi verhaal… met een nog mooier resultaat!!!
Prachtig horloge!! Vakwerk! (tu)
Veel plezier ermee.

Vanavond nog eens met veel verbazing gekeken naar een verhaal van iemand die geen horlogemaker is. Hij heeft in al zijn eenvoud en bescheidenheid een staaltje vakwerk laten zien. Nog steeds HULDE, Paul.
Groeten, Ben (je weet wel van die school)

Henrik, overigens vind ik het hele mooie foto’s. Je weet ik heb iets met foto’s, en vooral het nog niet maken ervan. Maar mijn vrouw die zoekt het allemaal uit voor me. Die is veel digitaler dan ik. Ik ben van 1952 en die zijn niet zo slim en meegroeid.
Groeten, Ben ( )

Ben van den Broek Schreef:

Henrik, overigens vind ik het hele mooie foto’s.
Je weet ik heb iets met foto’s, en vooral het nog
niet maken ervan. Maar mijn vrouw die zoekt het
allemaal uit voor me. Die is veel digitaler dan
ik. Ik ben van 1952 en die zijn niet zo slim en
meegroeid.
Groeten, Ben ( )

Je hebt geluk dat je hulp hebt Ben. Zelf “leer” ik dagelijks digitalisme aan mensen van jouw generatie als verkoper bij Primafoon. Zelf ben ik van een iets andere generatie ('85) maar mijn vader is van '51 dus ik kan me je situatie goed voorstellen. Veel succes verder (ook op Zadkine).

Groeten,

Stefan

Dank je Stefan. Ik zal in de toekomst een verslag uitbrengen hoe het met me gaat bij Zadkine.
Ik zal ook met mooie foto’s uitkomen, maar dat gaat nog even duren. Jullie hebben nog iets tegoed.
Overigens, was je vader ook een ‘hippie’ ? Met een Puch met zeer groot stuur? Of hoog of juist heel klein?
Groeten, Ben

haha, volgens hemzelf was mijn vader geen hippie te noemen. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat hij er op staat dat hij een Rolling Stones fan was, die op Sparta reed :slight_smile:
Zelf rijd ik overigens op een Vespa omdat dat hier in de binnenstad (Breda) praktischer is dat een auto (voorheen reed ik een Mini (toch nog iets van mijn vaders lessen bijgebleven :))

Groeten,

Stefan

Schitterend verhaal en een prachtig horloge…

LOL, wat een verslag Henrik, het heeft echt alles: bedrog en dood, tegenslag en mazzel en natuurlijk een happy end; vooral je laatste zin over de wonderbaarlijke opstanding van die Fransoos moest ik hartelijk om lachen! :smiley: :smiley:

Je analyse dat elke stap in dit projekt telkens bestond uit goed en slecht nieuws is helemaal raak, de ene oplossing veroorzaakte weer een volgend probleem…

Van de technische kant valt eigenlijk weinig toe te voegen, d’r zijn voornamelijk veel, heel veel onderdeeltjes in het uurwerk vervangen:

Het spul is uiteindelijk van vier leveranciers gekomen, voor alles kompleet was; bij deze trouwens nog een bedankje aan Arie “movement” die me de gouden tip gaf waar ik het (juiste) derde rad kon vinden (tu)

De reden dat de wijzerplaat zoveel problemen gegeven heeft is wellicht een handig weetje voor aspirant knutselaars: een kast is gemaakt voor de vorm van de wijzerplaat, in dit geval had de plaat een gewelfde vorm; in zo’n kast past een vlakke plaat eigenlijk niet, de hoogte binnen de lunette is dan te laag.
Het scheelt maar 0,5mm maar dat is al ruim voldoende om de lunette niet op de kast te laten klikken; de oplossing kan het dieper uitdraaien van de bestaande lunette zijn, maar daar moet wel materiaal voor aanwezig zijn (dit is eerst gedaan bijj de bestaande kast)
Als de lunette niet dieper gedraaid kan worden, is de enige mogelijkheid een nieuwe te draaiem, die 0,5mm hoger is:

De vorm van de lunette beinvloed sterk het uiterlijk, de eerste vorm maakte de kast wel erg hoog:

Dus werd er een tweede schuine kant aan gedraaid die het geheel optisch lager maakte, ook geholpen door een “low-dome” glaasje:

Het is uiteindelijk een beste klus geweest, had er niet het interessante Valjoux 90 uurwerkje in gezeten, dan was al het werk nooit de moeite waard geweest; nu is er toch een behoorlijke voldoening dat een voor dood verklaard klokje weer springlevend is!

Henrik veel plezier ermee, ik wacht met angst en beven af wat je volgende “Henrik aankoop” wordt! :smiley: :smiley:

Groet,
Paul