Het was eind oktober 2006, ik dacht weer een echte “Henrik aanwinst” te hebben gescoord op ebay Frankrijk! Titel “Montre phase de lune mécanique ancienne”, de omschrijving “Très bon état général”. Er stond 1 foto bij die erg slecht was, je kon nog net herkennen dat het om een horloge ging. Helaas heb ik die foto niet bewaard… Maar ja, een dergelijk horloge in “Très bon état général” voor 151 euro… kan niet fout zijn zou je denken…?
De verkoper vroeg om cash per post en dat heb ik gedaan. Niet verstandig maar het horloge was enkele weken later echt gearriveerd. Ik dacht even dat mijn vooroordeel over Franse verkopers onterecht was maar nadat het pakje geopend was bleek dat toch weer niet zo te zijn. Het horloge was een wrak! Ik heb natuurlijk gelijk gereclameerd bij de verkoper maar ik kreeg na enige tijd 1 zin als reactie:
mon mari est mort jeudi
Ik wist niet wat ik daarmee moest maar de verkoper was al een tijd niet meer aktief geweest en ik besloot het daarbij te laten. Zielig hoor voor die mevrouw!
Intussen had ik contact gezocht met Paul K. In het horloge zat een Valjoux 90 uurwerk, iets wat Paul wel interessant vond om eens naar te kijken. Gelukkig heb ik nog wat foto’s van Paul gekregen zodat jullie kunnen zien hoe Très bon die état général was:
Opmerkingen van Paul: "…de plaat is versleten, en de kast ook…"
Wat je op de foto niet erg duidelijk kunt zien is dat er echt hele happen uit de kast waren. Zulke slijtage zie je niet vaak.
[i]Dan het uurwerk:
- Het uurwerk loopt op zich redelijk (wel al beetje roest op spiraal)
- Het grote aandrijfwiel voor de centrale sekondewijzer zit volgens mij gewoon op de brug vastgeplakt, want hij draait niet met het 3e rad mee
- De as van de centrale sekondewijzer ontbreekt geheel evenals de friktieveer met schroefje
- Er is een tand afgebroken van het centrum-rad, en ook is de asdoorvoer voor de cenrtrale sekondewijzer aan de wijzerplaatzijde dichtgesoldeerd[/i]
- Van het kalendermechanisme werkt de aandrijving van zowel de maanfase als de datum niett, maar nou ik erover nadenk zijn waarschijnlijk die twee tandwieltjes omgedraaid, van eentje is hierdoor het aandrijpennetje afgebroken (niet zo’n probleem denk ik)
Verder lijkt het me zo kompleet en in redelijke staat.
Nou, dat geeft de burger moed! Paul bood aan eens te informeren wat de mogelijkheden waren vwb onderdelen ter reparatie/restauratie. Dat aanbod nam ik met beide handen aan!
Normaal vind ik dat je een vintage horloge zo origineel mogelijk moet houden maar daar was bij dit horloge natuurijk geen beginnen aan, restaureren was de enige optie en Paul ging op zoek naar onderdelen… Paul vroeg nog "Het kan allemaal wel wat tijd in beslag nemen, je hebt niet al teveel haast met dit projekt?.
Paul hield me regelmatig op de hoogte. Er zaten erg grappige voorvallen bij. Uit zijn eerste update:
bij demontage bleek idd dat het 3e rad kompleet was afgebroken en dat het sekonden-aandrijfwiel gewoon op de brug geplakt was met bison-kit. Zie de foto:
Ziet u de lijmresten??? Bizar…
Slecht nieuws (Onderdeeltjes van dit kaliber blijken nogal lastig verkrijgbaar) en goed nieuws (neem aan dat reparatie gaat lukken) wisselde elkaar af.
De leveranties van onderdelen liepen af en toe heel stroef of het ging ronduit verkeerd (verkeerde rad, een wijzersplaat die te groot was, omdat die afmetingen anders was dan de oude plaat waren de wijzers te kort, het krijgen van andere wijzers is een hel want de gatdiameters zijn groter dan normaal…). Paul liep van het ene probleem in het andere maar was niet voor één gat te vangen, elk probleem kende een oplossing. En het horloge begon langzaam maar zeker vorm te krijgen, deze foto is van eind februari:
Nog wel met de oude kast want een nieuwe… krijg je niet zomaar! Maar dat was toch wel even wat anders, ik was erg enthousiast!
En op een gegeven moment begonnen de reserveonderdelen toch binnen te druppelen. Een kalenderwijzertje werd gevonden en een nieuwe kast. Die kast zorgde dan wel waar voor problemen door de afwijkende plaatdiameter maar Paul had daar wel een oplossing voor: “een andere lunette fabriceren”. Oftwel zelf maken… ::o
En het werd zomer… en de gebeurtenissen begonnen zich in rap tempo op te volgen! Wijzers kwamen binnen (trouwens de tweede set!), een lunette werd gedraaid van messing en daarna nog even verguld… (ik zat regelmatig met open mond) waardoor het horloge bi-color zou worden (de kroon was ook verguld), er kwam een “low-dome” glaasje op. Paul schreef: “Het is best een aardig geheel geworden”. En uit zijn mond en de ervaring die ik met Paul heb ga je dan vanzelf glimlachen.
De gangwaardes bleken nog even tegen te zitten (Paul: Ik ga nu even uithuilen en dan al mijn moed bijeenrapen om van de week nog eens deze “watch from hell” uit mekaar te gooien om de oorzaak van het beroerde lopen te vinden; mocht het (ooit) zover komen dat het klokje gereed komt, naar welk adres moet ik het dan sturen?). Zoveel ellende maar toch ook weer hoop aan het einde. En dat in één zin… poëzie ten top
En opeens, terwijl ik in een wat beschonken toestand (het was vrijdag dus dan mag dat best!) uit het café kwam, lag daar het pakje van Paul met het eindresultaat… Mijn foto’s doen het horloge geen recht (spiegelingen, schaduw, belichting) maar ik denk ook dat dit een horloge is dat je moet “voelen”. Het is prachtig geworden en als je ziet waar he vandaan komt… Paul had er ook nog een zakje onderdelen bij gedaan (jammer genoeg heb ik die niet hier maar daar komt nog een foto van) die heel goed illustreerde wat er aan gebeurt was, op het uurwerk na ongeveer een compleet nieuw horloge! En zelf van het uurwerk waren er dus nog de nodige delen vervangen!
Paul… you the man! Ik weet dat je er bijna aan onderdoor gegaan bent maar wat een resultaat zeg! Ik hoop dat ik met het verhaal een beetje heb kunnen aangeven wat voor werk er in is gaan zitten, als je nog een technische toevoeging wilt doen of eea toe wilt lichten weet ik zeker dat niet alleen ik dat erg leuk zal vinden!!
En oh, ik zat terwijl ik dit verhaaltje aan het typen was wat oude mails hierover door te kijken en klikte de gebruikersnaam van de verkoper aan. Hij is uit de dood herrezen en weer aktief op ebay. Tja…