Nieuwe Aanwinst: Nicolet Chronograaf met Dieptemeter

Ik had dit horloge al vele malen gezien in het boek “Armbanduhren, Geschichte, Technik und Design” van Kreuzer waarvan we in 2006 een inkoopaktie hadden. Een heerlijk boek als je liefhebber van horloges met onzinnige complicaties bent! Op pagina 239 of 235 of 253 of… (ik heb het hier niet liggen) staat een duiker met dit horloge in zijn handen. En ineens zag ik het op ebay staan voor een vaste verkoopprijs die erg redelijk was. Maar je mocht ook een prijsvoorstel doen. De verkoper wilde 25 euro meer dan mijn voorstel en dat heb ik toen maar geaccepteerd :wink:

Hij stuurde het naar mijn schoonouders in Duitsland waar ik tijdens de kerst was en daar kwam het afgelopen woensdag dan ook aan!

[center]

[/center]

Het is een mechanische chronograaf van Nicolet Watch met een standaard Valjoux 7733 uurwerk, de plaat is “mooi goudbruin” (je moet er van houden) en de kast (zonder kroon) is vrij fors, namelijk 42 mm. Deze heeft wat draagsporen maar bij een dergelijk zeldzaam horloge vind ik dat helemaal niet erg.

[center][/center]

De hele grap van het horloge zit natuurlijk in de dieptemeter! Deze zit in het glas ingebouwd in de vorm van een buisje dat tussen de binnen en buitenlunet loopt. In het glas bij 3 uur (zie bij de zwarte pijl op de lunet op bovenstaande foto) zit een gaatje waar water in het glas binnen kan dringen. Hoe groter de diepte, hoe hoger de druk en hoe verder het buisje (dat alleen bij het gaatje bij 3 uur open is) vol kan lopen. Het buisje is van binnen vrij grof en zal bij aanraking met water waarschijnlijk (ik ga het niet uitproberen) verkleuren (?). Via de indexering (in meters) op de buitenlunet kun je dan aflezen hoe diep je zit.

Op onderstaande foto heb ik duidelijk proberen te maken hoe het gaat, het horloge zou nu dus op 15 meter diepte zitten:

[center]

[/center]

Het glaasje heeft nogal wat schade onderaan tussen de 1 en 5 meter maar is niet “lek”. Nicolet Watch is denk ik een voorloper van het huidige Armand Nicolet http://www.armandnicolet.com. Zowel Nicolet Watch SA (als nog 6 andere Nicolets) en Armand komen uit het Zwitsers plaatsje Tramelan. Maar Nicolet Watch heeft in de tijd vrijwel alle andere Nicolets overgenomen. Totdat ze zelf tenonder gingen tijdens de quartzcrisis. Ik zal bij Armand eens informeren of hij nog zo’n glaasje heeft liggen. Als hij dan net zo kijk als op z’n website weet ik hoe laat het is :smiley:

[center][/center]

Een leuke aanvulling derhalve voor mijn verzameling horloges met diepte en hoogtemeters. Ik heb er nu 3, dat mag inmiddels wel een collectie heten:

De Revue Thommen Airspeed Altimeter (met hoogtemeter):

[center]

[/center]

en de Squale met een zelfde soort dieptemeter maar dan via de kast bij de 9:

[center][/center]

1 like

Leuke aanvulling op een (ongetwijfeld;)) zeer fraaie verzameling. Het is weer een kanjer.

Hoe krijg je het toch iedere keer weer voor elkaar::o gefeliciteerd met de nieuwe aamwinst(tu)

Je speelt het iedere keer opnieuw weer klaar, hè? :slight_smile: Mooi!!! (tu)

Zeer mooie aanwinst …
Een oud horloge heeft altijd charme.

van harte met je weer erg leuke aanwinst, het verhaal maakt het natuurlijk helemaal compleet (tu)

Dat is nou grappig. Ik heb dit horloge ook gevolgd, maar niet gelezen dat hij een dieptemeter had. De wijzerplaat vond ik vooral bijzonder en Nicolet zei me ook wel wat. Mooie aanwinst (tu)

Mooi hoor: gefeliciteerd.
Pak 'm beet een week geleden ging er een Bulova over de Baai, ook met een dieptemeter, ook met een buisjessysteem.
Jammergenoeg heb ik de link niet meer en, nog jammerdergenoeg, ik was weer eens te zuinig :(.

Een doeltreffende manier om de diepte meten… Leuk om te lezen en te weten.
Van harte met alweer een rariteit…